تاریخ انتشار : یکشنبه 23 آذر 1399 - 18:01
کد خبر : 3932

بازخوانی یک ادعا؛ اردوغان شب کودتا به ایران گریخت؟

بازخوانی یک ادعا؛ اردوغان شب کودتا به ایران گریخت؟

ارس خوانی هفته گذشته اردوغان در باکو، چند روزی روابط ایران با همسایه شمال غربی را دچار تنش ساخت.   بعد از احضار متقابل سفرا، رئیس پارلمان ترکیه بشدت از رئیس‌جمهورشان دفاع کرد و گفت ایرانی‌ها حدشان را نمی‌شناسند. درحالی که اردوغان در برابر تحریم و انزوای ایران شجاعانه از این کشور دفاع کرده است.

ارس خوانی هفته گذشته اردوغان در باکو، چند روزی روابط ایران با همسایه شمال غربی را دچار تنش ساخت.

 

بعد از احضار متقابل سفرا، رئیس پارلمان ترکیه بشدت از رئیس‌جمهورشان دفاع کرد و گفت ایرانی‌ها حدشان را نمی‌شناسند. درحالی که اردوغان در برابر تحریم و انزوای ایران شجاعانه از این کشور دفاع کرده است.

 

طی روزهایی که گذشت، در میان حملات به اردوغان بار دیگر یک شایعه پررنگ شد و آن اینکه رئیس‌جمهور ترکیه در شب کودتای ۱۵ جولای (۲۵تیر۹۵) به ایران پناه آورده است.

 

«سیدمحمد رضوی» مشاور قالیباف توئیت زد: این روزها باید به اردوغان یادآور شد که در آن شب کذائی ۱۵ جولای ۲۰۱۶ وقتی جائی برای خواب امن نداشتی چه کسانی به داد تو رسیدند!

 

«محمدرضا میرتاج الدینی» نماینده تبریز هم گفته اردوغان پا از گلیم خود فراتر گذاشته! و گویا فراموش کرده که در شب ‫کودتا ۲۰۱۶ به کجا پناه آورده بود.

 

این در حالی است که روایت‌های رسمی ترک‌ها می‌گوید اردوغان شب کودتا در هتلی در شهر بندری و توریستی مارماریس بوده و قبل از حمله ۴۴ کماندو و سه هلی‌کوپتر ارتشی که برای دستگیری یا قتل او آمده بودند، گریخته است.

بر اساس این روایت‌ها، اردوغان در حالی که هنوز فرودگاه استانبول و حریم هوایی ترکیه از کودتاچی‌ها پاکسازی نشده بود وارد این فرودگاه شده و فرایند شکست کودتا را رهبری کرده است.

 

چند روز بعد و با شروع روند بگیر و ببندهای گسترده، «رضا هاکان تکین» سفیر ترکیه در تهران اذعان کرد بعضی  از این دستگیری‌ها از قبل از کودتا برنامه‌ریزی شده بود.

 

در پایان این کش‌وقوس‌ها و بالاخره مشخص نشد آیا اردوغان در شب کودتا به تهران گریخته یا باید حمایت تهران از آنکارا را در این حد دانست که روحانی به اردوغان گفته شب کودتا تا صبح نخوابیده و ظریف هم از تحولات ترکیه ابراز نگرانی کرده است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات