تاریخ انتشار : یکشنبه 4 تیر 1402 - 14:56
کد خبر : 18502

جایگزین توافق هسته‌ای؛ بدون تاریخ و بدون امضا

جایگزین توافق هسته‌ای؛ بدون تاریخ و بدون امضا
با وجود امیدواری‌هایی که به نتایج توافق موقت و آشکار شدن تدریجی مفاد آن به وجود آمده دیدگاه‌هایی هم وجود دارد که می‌گوید آتش‌بس سیاسی قادر به حل مشکلات اساسی ایران در روابط خارجی نیست

مذاکرات معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اروپایی‌ها که «سی.ان.ان» آن را گامی رو به جلو در راستای احیای برجام توصیف کرده و نیز رایزنی‌های اخیر «حسین امیرعبداللهیان» در چهار کشور عربی، از دید طیفی از تحلیلگران با «توافق موقت» میان ایران و آمریکا مرتبط است.

 

توافق موقت را دو طرف به طور رسمی رد می‌کنند اما از دید بسیاری از رسانه‌ها و تحلیلگران، نشانه‌های آن آشکار است و در هفته‌های گذشته نیز بازارها در ایران از آن تاثیر پذیرفتند.

 

روزنامه «نیویورک تایمز» ۱۰ روز پیش (۱۵ ژوئن) در گزارشی مدعی شد براساس توافق جدید میان نمایندگان ایران و آمریکا، جمهوری اسلامی غنی‌سازی اورانیوم بالاتر از ۶۰درصد و مواجهه با نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق را متوقف خواهد کرد. همچنین قرار است تهران همکاری با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را افزایش دهد و از فروش موشک‌های بالستیک به روسیه خودداری کند. همچنین زندانیان آمریکایی در ایران آزاد خواهند شد همچنان که وزیر امور خارجه عمان یعنی میانجی سنتی اخیرا اظهار داشته جمهوری اسلامی ایران و آمریکا فاصله اندکی تا توافق بر سر آزادی زندانیان آمریکایی دارند.

 

نیویورک تایمز افزوده در مقابل، دارایی‌های مسدود شده ایران در کشورهایی چون عراق و کره جنوبی به میزان حدود ۱۰میلیارد دلار آزادخواهد شد تا هزینه خرید غذا و دارو شود. علاوه بر این، در صورت پایبندی ایران به مفاد، تشدید تحریم‌ها صورت نخواهد گرفت و تقابل جدیدی در کار نخواهد بود.

 

توافقی که از دید بسیاری از ناظران یک «آتش‌بس سیاسی» میان تهران و واشنگتن است، شباهت زیادی به طرحی دارد که تابستان سال ۹۸ و در میانه کشمکش میان دولت «دونالد ترامپ» با جمهوری اسلامی از سوی «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه ارائه شد تا از یک سو آمریکایی‌ها بخشی از تحریم‌ها را متوقف سازند و در مقابل ایران هم از پیشرفت غنی‌سازی چشم‌پوشی کند و به اصطلاح دو طرف وارد حالت «فریز» اختلافات و تنش‌ها شوند.

 

 

در توصیف شرایط کنونی کاخ سفید در قبال ایران، «اکونومیست» چنین تحلیل کرده که امروز شرایط برای معامله بزرگ آمریکا با ایران فراهم نیست و برای دولت دموکرات‌ خرید زمان با حفظ گزینه نظامی علیه تهران، کمترین ضرر را دارد.

 

و اما درباره پیامدهای توافق موقت «علی واعظ» مدیر امور ایران در گروه بین‌المللی بحران اظهار داشته هدف ثابت‌ نگه داشتن تنش‌ها و فراهم کردن زمان و مکان مناسب برای بحث در مورد دیپلماسی آینده و توافق هسته‌ای است.

 

در اظهارنظری مشابه، «رحمان قهرمانپور» کارشناس روابط بین‌الملل هم با اشاره به شرایط داخلی آمریکا و نزدیک شدن دولت دموکرات به انتخابات و نیز مانع‌تراشی‌های کنگره بر این باور است که طبیعتا ما با توافق مکتوب فاصله داریم، چرا که برجام بر مبنای مدل ۲۰۱۵ خودش تمام شده است. این توافق نانوشته از نظر واشنگتن قرار است جاده صاف‌کن یک توافق جامع‌تر و طولانی‌تر باشد و آغاز یک فرآیند است و آمریکایی‌ها منتظرند فضا بهتر شود.

 

با وجود امیدواری‌هایی که به نتایج چنین توافقی و آشکار شدن تدریجی مفاد آن به وجود آمده دیدگاه‌هایی هم وجود دارد که می‌گوید آتش‌بس سیاسی قادر به حل مشکلات اساسی ایران در روابط خارجی نیست همچنان که «حسن بهشتی‌پور» از مدافعان سرسخت برجام می‌گوید توافق موقت وضعیت شکننده اقتصادی به همراه دارد از جمله سرمایه‌گذاران زمانی سرمایه‌گذاری می‌کنند که توافق کامل صورت بگیرد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات