تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 دی 1399 - 19:56
کد خبر : 4401

بورس چرا تکان اساسی نمی‌خورد؟

بورس چرا تکان اساسی نمی‌خورد؟

در هفته‌ای که گذشت، شاخص بورس تهران، باز هم کاهشی شد و در پایان روز معاملاتی چهارشنبه، این شاخص از کانال یک میلیون و چهارصد هزار واحدی به کانال یک میلیون و سیصد هزار واحدی عقب نشینی کرد.   شاخص فرابورس نیز این هفته نتوانست خود را در کانال بیست هزار واحدی نگه دارد و

در هفته‌ای که گذشت، شاخص بورس تهران، باز هم کاهشی شد و در پایان روز معاملاتی چهارشنبه، این شاخص از کانال یک میلیون و چهارصد هزار واحدی به کانال یک میلیون و سیصد هزار واحدی عقب نشینی کرد.

 

شاخص فرابورس نیز این هفته نتوانست خود را در کانال بیست هزار واحدی نگه دارد و به کانال نوزده هزار واحدی بازگشت.

 

چرا سهم‌ها صعودی نمی ‎شود؟

 

در تحلیل وضعیت بازار بورس و فرابورس در هفته جاری، «محبوبه ابراهیمی» کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با ایرنا گفته «یکی از مشکلات اساسی بازار در شرایط فعلی، کمبود نقدینگی در بازار است و به همین سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز قادر به حرکت صعودی نیستند.»

 

وی افزود: در این هفته وجود ثبات بازار ارز ، بهبود روندبازارهای جهانی و همچنین  تغییر فرمول قیمت‌گذاری خودرو، آغاز آزمایش واکسن کرونا بر روی داوطلبان، افزایش نرخ در محصولات گروه سیمانی و بازپرداخت دیون سه نماد بانکی بزرگ، انتظار بازاری متعادل وجود داشت، اما به دلیل عدم انطباق حجم ورود پول با اندازه بازار این امر میسر نشد.

 

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به عملکرد هیجانی سهامداران در روزهای گذشته اشاره کرد و گفت: سهامداران در شرایط فعلی بسیار هیجانی عمل کرده و به محض تغییرات در بازار به سرعت خروج زودهنگام از یک سهم حرکت می‌کنند. این مسئله در کاهش ارزش شاخص و عدم تثبیت بازار بسیار اثرگذار است. اما باید این را به یاد داشته باشیم که نوسانات فعلی چندان منطقی نیست و بیش از هرچیز از بی‌اعتمادی برخی سهامداران به بازار ناشی می‌شود.

 

ابراهیمی در ادامه به ابهامات موجود در شرایط اقتصادی اشاره کرد و گفت: شایعات و ابهامات در ارتباط با پرونده‌های اقتصادی و سیاسی مهم کشور همچون لوایح FATF، برجام و لایحه بودجه کل کشور، چشم‌انداز پیش روی بازار  را با ابهام روبرو ساخته و ریسک سیاسی بازار را افزایش داده است.

ابراهیمی هفته‌های پیش رو را امیدوار کننده ارزیابی کرد و گفت: «با توجه به عملکرد مناسب برخی صنایع و افزایش قابل توجه نرخ های جهانی، به نظر می رسد با انتشار صورت‌های مالی ۹ ماهه این گروه‌ها فرصت رشد خوبی را به دست آورند و کلیت بازار صعودی شود». ابراهیمی در پایان اشاره کرد که «اگر بازارگردانان نقش اصلی خود که همان نقدشوندگی در بازارسهام از طریق کنترل عرضه و تقاضا در بازار است را به خوبی ایفا کنند، اثرات بسیار مفیدی بر بازار سرمایه خواهند گذاشت.»

 

بورس داغ کالا

 

بورس کالا هفته پرهیجانی را پشت سر گذاشت. «محمدرضا اسلامی» کارشناس بورس کالا ضمن اشاره به تحولات هفته گذشته، گفت: «این هفته مشخص شد که در هفته آینده نخستین صندوق کالایی کشاورزی کشور پذیره‌نویسی خواهد شد. این پذیره‌نویسی نوید ورود صندوق‌هایی جدیدی را به بازار می‌دهد که می‌تواند با استقبال سهامداران، تاثیرات مثبتی بر بازار سرمایه و همچنین بازار محصولات کشاورزی بگذارد»

 

وی افزود: در هفته گذشته خرید و فروش فولادی‌ها، با استقبال خریداران گرم شد و تالار محصولات صنعتی و معدنی، روزهای پرهیجانی را پشت سر گذاشت. به ویژه آن که «علیرضا رزم حسینی» وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفت که قرار است در هفته‌های آینده عرضه فولاد در بورس کامل شود و تولیدکنندگان فولاد بایستی تمام محصولات خود را به بورس کالا عرضه کنند».

 

این کارشناس بازار سرمایه همچنین یادآورد شد: «در این هفته همچنین مشخص شد که گشایش انبار رطب مضافتی برای آغاز معاملات گواهی سپرده کالایی در هفته‌های آینده صورت خواهد پذیرفت و این اقدام برای اولین بار در بورس کالا صورت می‌پذیرد.»

 

اسلامی به دو خبر مهم دیگر هفته نیز اشاره کرد و گفت: در هفته گذشته نخستین انبوه ساز برای عرضه دو بلوک مسکونی خود در بورس کالا اعلام آمادگی کرده است. همچنین در این هفته شاهد عرضه محصول دوده صنعتی شرکت کربن ایران در بورس کالا بودیم. در بازار معاملات آتی اما همچنان روزهای کم نوسانی را شاهد بودیم.

 

«سید حسین حسینی» کارشناس معاملات آتی در همین ارتباط گفت: در بخش معاملات آتی زعفران باید گفت که از ابتدای هفته قیمت زعفران و گواهی سپرده آن در بازار معاملات آتی کاهش پیدا کرده است و با عرضه سررسید جدید در این معاملات در هفته‌ای که گذشت، این روند نزولی شدت بیشتری گرفت و در برخی نمادها نیز صف فروش تشکیل شد. اما با این کاهش، بر حجم معاملات افزوده شده است.

 

حسینی همچنین به معاملات سکه در بازار اشاره کرد و گفت: وضعیت معاملات گواهی سپرده سکه، روند خنثی و در برخی موارد منفی را در پیش گرفته و تغییر محسوسی نداشته است. دلیل این امر نیز تثبیت قیمت دلار در کانال ۲۵ هزارتومان است و تا زمانی که این نرخ تغییر محسوسی نکند، بازار نیز با تحولی اساسی روبرو نخواهد شد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات