تاریخ انتشار : سه شنبه 14 بهمن 1399 - 22:34
کد خبر : 5244

زنان و دنده معکوس سیاست در ایران

زنان و دنده معکوس سیاست در ایران

حسن روحانی رئیس‌جمهوری امروز با وجود دلمشغولی‌های مربوط به بودجه۱۴۰۰، به روزِ زن و انتخابات خردادماه سال آینده هم توجه نشان داد.   به گفته روحانی زنان در هر انتخاباتی وارد صحنه شوند فرد مورد نظرشان را پیروز می‌کنند.   نگاهی به اوضاع موجود نشان می‌دهد مساله مشارکت اکنون کمترین نسبت را با دوقطبی‌های جنسیتی،

حسن روحانی رئیس‌جمهوری امروز با وجود دلمشغولی‌های مربوط به بودجه۱۴۰۰، به روزِ زن و انتخابات خردادماه سال آینده هم توجه نشان داد.

 

به گفته روحانی زنان در هر انتخاباتی وارد صحنه شوند فرد مورد نظرشان را پیروز می‌کنند.

 

نگاهی به اوضاع موجود نشان می‌دهد مساله مشارکت اکنون کمترین نسبت را با دوقطبی‌های جنسیتی، طبقاتی و حتی سیاسی برقرار می‌سازد و نمی‌توان همچون سال‌های میانه دهه۷۰ و در نهایت اوایل۹۲، راه افتادن کمپین‌های پررونق با حضور زنان جوان و میانسالِ اغلب وابسته به طبقات میانه را انتظار داشت.

 

در این اوضاع، یادآوری نخستین تجربیات تحرکات سیاسی زنان در چارچوب‌هایی دموکراتیک خالی از لطف نیست؛ چنانکه یرواند آبراهامیان در “ایران بین دو انقلاب” از ۳۰۰ زنی می‌نویسد که با گرایشات دموکراتی و در اوج هیجان تحولات پس از مشروطه، در سال ۱۲۹۰ و پس از اولتیماتوم روس‌ها برای اخراج خزانه‌دار کل کشور (شوستر آمریکایی) با تپانچه زیر چادر به راهروهای مجلس ریختند تا از طریق تهدیدِ به‌قتل، مانع از نمایندگانی شوند که قصد پذیرش اولتیماتوم را داشتند.

 

✍امید خاتمیان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات