تاریخ انتشار : سه شنبه 1 تیر 1400 - 11:36
کد خبر : 8646

قدرتنمایی دوباره طالبان

قدرتنمایی دوباره طالبان

اخبار و تصاویر از حضور طالبان در ورودی شهر مزارشریف خبر می‌دهد. نیروهای طالبان مدعی‌ شده‌اند که کلید این شهر را در دست دارند. پیش از این، بعضی شهرهای مجاورِ مزار از جمله بلخ سقوط کرده‌اند.   آنهایی که تحولات همسایه شرقی را دنبال می‌کنند کم وبیش از خیز ملایم طالبان در چند سال گذشته

اخبار و تصاویر از حضور طالبان در ورودی شهر مزارشریف خبر می‌دهد. نیروهای طالبان مدعی‌ شده‌اند که کلید این شهر را در دست دارند. پیش از این، بعضی شهرهای مجاورِ مزار از جمله بلخ سقوط کرده‌اند.

 

آنهایی که تحولات همسایه شرقی را دنبال می‌کنند کم وبیش از خیز ملایم طالبان در چند سال گذشته برای گرفتن شهرهای مختلف افغانستان خبر دارند. اما این خیز ملایم به یک گام بلند ختم شده است. این روزها شهرستان‌های مختلف سانچارک، خان آباد، ولایت قندوز، تولک و… نیز به دست نیروهای طالبان افتاده است .

 

 

تحولات افغانستان را باید در دو حوزه مذاکرات و میدان بررسی کرد. همزمان، گفت‌وگوهای بین افغانی برای صلح و اتمام مخاصمه نه تنها پیشرفتی نداشته بلکه حالا تحولات میدانی بیشتر تعیین کننده سرنوشت این کشور شده است.

 

در همین رابطه، حضور آمریکایی‌ها در افغانستان خصوصا با ورود بایدن به کاخ سفید کم رنگ تر شده است. پیش شرط طالبان برای ادامه مذاکرات بین افغانی، خروج همه نیروهای بیگانه از خاک افغانستان تا اول ماه میلادی می بود که این وعده عملی نشد و آمریکا ۱۱ سپتامبر را برای تکمیل فرایند خروج اعلام کرد.

 

برخی مسئله خروج آمریکا از افغانستان را در کنار پیشروی طالبان یک تاکتیک میان مدت برای ادامه حضور آمریکا در این کشور می‌دانند. آمریکا حالا با سقوط یک به یک شهرهای افغانستان بیشتر بهانه حضور و حتی تقویت نظامیان خود در این کشور را دارد. البته سیاست آمریکا بیشتر معطوف به هزینه از جیب ناتو شده است. علاوه بر این باید گفت آمریکا از هیچ کشوری که روزگاری در آن حضور نظامی داشته پا پس نکشیده و پایگاه‌های نظامی آمریکایی‌ها در این کشورها هنوز مستقرند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات