تاریخ انتشار : جمعه 16 مهر 1400 - 11:44
کد خبر : 11108

بمباران بی‌وقفه سایبری روی قلمرو آتلانتیک

بمباران بی‌وقفه سایبری روی قلمرو آتلانتیک

«سی ان ان» در تازه‌ترین گزارش خود درباره حملات سایبری، از دور جدید تهاجم هکرها به نهادهای آمریکایی خبر داده و مدعی شده عوامل حمله سایبری «سولارویندز» احتمالا پشت حملات جدید به وب‌سایت‌های فدرال آمریکا در سال ۲۰۲۱ قرار دارند.   همزمان، رسانه‌های فارسی زبان خارجی گزارش‌های متعددی درباره نقش ایران در حملات سایبری به

«سی ان ان» در تازه‌ترین گزارش خود درباره حملات سایبری، از دور جدید تهاجم هکرها به نهادهای آمریکایی خبر داده و مدعی شده عوامل حمله سایبری «سولارویندز» احتمالا پشت حملات جدید به وب‌سایت‌های فدرال آمریکا در سال ۲۰۲۱ قرار دارند.

 

همزمان، رسانه‌های فارسی زبان خارجی گزارش‌های متعددی درباره نقش ایران در حملات سایبری به اهداف مختلف در سطح جهان منتشر کرده‌اند. از جمله «رادیو فردا» مدعی شد: گزارش یک شرکت سایبری اسرائیلی نشان می‌دهد که مهاجمان ایران در سال‌های اخیر در روندی فزاینده و پیچیده‌، با انجام عملیات جاسوسی بسیار هدفمند علیه شرکت‌های هوا- فضا و مخابرات جهانی، اطلاعات حساس را از آمریکا، اروپا، روسیه، خاورمیانه و همچنین اسرائیل به سرقت برده‌اند.

 

غربی‌ها در رسانه‌هایشان خط خبری پیوسته‌ای را با موضوع حملات سایبری رقبای شرقی به آمریکا و کشورهای اروپایی دنبال می‌کنند.

 

چندی پیش آژانس‌های سایبری، انتظامی و اطلاعاتی ایالات‌متحده و انگلیس با انتشار اطلاعیه مشترک جزئیات دقیقی در مورد چگونگی دفاع در برابر فعالیت های سرویس اطلاعات خارجی روسیه موسوم به «اس وی آر» (SVR) در پی حمله هکری سولارویندوز به ایالات‌متحده آمریکا در دسامبر ۲۰۲۰ را ارائه دادند.

 

آژانس امنیت سایبری و زیرساخت وزارت امنیت داخلی آمریکا، اف بی آی و ان اس ای بر این باورند که گروه هکری وابسته به اس وی آر موسوم به «تهدید مداوم پیشرفته» (Advanced Persistent Threat) یا «ای-پی تی ۲۹» (APT29) کماکان در عرصه حملات سایبری فعالند.

 

 

آژانس امنیت سایبری و زیرساخت وزارت امنیت داخلی آمریکا موسوم به «سیسا» ( CISA ) نیز هشدار داده است که ای پی تی ۲۹ با استفاده از طیف وسیعی از تکنیک های اولیه بهره برداری که در پیچیدگی متفاوت است، همراه با تکنیک های نفوذ مخفیانه در شبکه های خطرپذیر، به جستجوی اطلاعات از ایالات‌متحده و نهادهای خارجی ادامه خواهد داد.

 

ایالات‌متحده حملات سایبری سولارویندوز  را به طور رسمی به اس وی آر نسبت داده و دولت بایدن روسیه را به دلیل این عملیات جاسوسی اینترنتی به‌طور رسمی تحریم کرد. پیش تر سرویس اطلاعات و امنیت عمومی کشور هلند، هکرهای مهاجم به نهادهای این کشور را با اس وی آر مرتبط دانسته و شرکت امنیت سایبری «کرواد استریک» نیز  (CrowdStrike) اعلام داشته بود که ممکن است این گروه هکری با سرویس امنیت فدرال روسیه (اف اس بی) در ارتباط باشد. بااین‌حال مسکو ادعاهای سه کشور  را رد کرده و آن‌ها را جعلی و بی اساس خوانده است.

 

در ماه فوریه سال ۲۰۲۱ «سر جان ساورز» رئیس اسبق ام آی۶ در مصاحبه با  شبکه تلویزیونی «ال بی سی» اظهار داشته بود که چین و روسیه بزرگ‌ترین چالش و تهدید فراروی امنیت ملی انگلیس محسوب می شوند. وی خاطرنشان ساخت اگرچه در حال حاضر در بین مقامات سیاسی و امنیتی انگلیس حساسیت و نگرانی زیادی نسبت به رشد فزاینده تهدیدات ناشی از گروه های راست گرا و افراط گرایان اسلامی و به تعبیری «تروریسم اسلامی» وجود دارد؛ اما واقعیت این است که روسیه و چین با تلاش برای آسیب رساندن به منافع جهان غرب از طریق حملات سایبری و تلاش برای تجزیه و ایجاد اختلافات سیاسی در بین کشورهای غربی، مهم ترین تهدید پیش روی انگلستان محسوب می شوند.

 

جان ساورز در ادامه اظهارات خود مدعی شد که در دو دهه اخیر چین در جهتی پیشرفت کرده است که در داخل کشور خود بسیار ظالمانه عمل می کند و در عرصه بیرونی نیز به‌عنوان یک  رژیم قدرتمند چالش جدی جهان غرب می باشد.

 

سر جان ساورز در پاسخ به این سوال که دلیل ترس وی  از کشورهایی مانند روسیه و چین چیست، اظهار داشت چین در حال حاضر از نظر اندازه اقتصاد با ایالات‌متحده هم‌تراز است و در عرصه سیاست خارجی بیشتر بر پیشبرد منافع خود متمرکز شده است. وی در خصوص روسیه نیز تأکید کرد که روسیه  در حال حاضر بشدت به درآمد نفت و گاز خود وابسته است، اما کشوری است که از نظر اقتصادی یک قدرت بزرگ جهانی نخواهد بود اما در بحران اوکراین ثابت کرد که از قدرت نظامی عمده ای برخوردار است و توانایی به چالش کشیدن منافع غرب را دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات