تاریخ انتشار : سه شنبه 20 مهر 1400 - 2:11
کد خبر : 11225

برگ‌ریزان معامله‌گران خُرد

برگ‌ریزان معامله‌گران خُرد

عقب‌نشینی ۲۵۰ تومانی قیمت دلار در روز دوشنبه و رسیدن آن به قیمت ۲۷ هزار و ۳۳۳ تومان، همزمان شد با پایان روز کاری کم‌رمق بازار سرمایه که با رشد ناچیز ۱۳صدم درصدی، شاخص کل روی رقم یک میلیون و ۴۵۷ هزار واحد جای گرفت.   نگاهی گذرا به اوضاع بازارها نشان می‌دهد که خوش‌بینی‌های

عقب‌نشینی ۲۵۰ تومانی قیمت دلار در روز دوشنبه و رسیدن آن به قیمت ۲۷ هزار و ۳۳۳ تومان، همزمان شد با پایان روز کاری کم‌رمق بازار سرمایه که با رشد ناچیز ۱۳صدم درصدی، شاخص کل روی رقم یک میلیون و ۴۵۷ هزار واحد جای گرفت.

 

نگاهی گذرا به اوضاع بازارها نشان می‌دهد که خوش‌بینی‌های محتاطانه به شروع و فرجام مذاکرات هسته‌ای حداقل نتیجه‌ای که داشته باعث شده نرخ ارز در میانه کانال ۲۷ هزار تومانی درجا بزند.

 

و اما مشخصا در بازار سرمایه این وضعیت برای سرمایه‌گذاران خرد و کم‌طاقت مطلوب نیست. تنها در معاملات روزهای شنبه و یکشنبه این هفته، ۱۴۰۵ میلیارد تومان پول از بازار سرمایه خارج شده است.

 

همچنین گفته می‌شود مدیریت کسری بودجه ۵۰ درصدی به اندازه انتشار خبر امکان انجام مذاکرات در دهه دوم آبان ماه، برای روند قیمتی دلار و به تبع آن بورس تعیین‌ کننده بوده است.

 

در این فضا رفتار طلایی‌های بورس هم مورد توجه تحلیلگران است؛ پس از افت و خیزهای بسیار، معامله‌‌‌گران صندوق‌های طلای بورس کالا دادوستد خود را به سمت تخلیه حباب قیمتی برده‌اند تا ریسک ناشی از نوسان شدید نرخ را در شرایط نامعلوم فعلی به حداقل برسانند؛ حبابی که بر اساس برخی بررسی‌ها و بر مبنای «شاخص بافت» ۱.۶ واحد یا ۱۶۰ درصد است به این معنا که ارزش بازار تمام شرکت‌هایی که در بازار سرمایه ایران حضور دارند، ۱٫۶ برابر بزرگ‌تر از تمام تولیدات اقتصادیِ ایران در طول یک سال است.

 

مجموع شرایط باعث شده تا بدون اینکه دیگر صف‌هایی طولانی برای فروش شکل گیرد، ارزش معاملات خرد پس از ۴ ماه مجددا به سطوح کمتر از ۳هزار میلیارد تومان نزول کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات