تاریخ انتشار : یکشنبه 2 آبان 1400 - 15:09
کد خبر : 11527

رده‌بندی انگلیسی از قدرت‌های سایبری جهان؛ ایران کجا ایستاده است؟

رده‌بندی انگلیسی از قدرت‌های سایبری جهان؛ ایران کجا ایستاده است؟

در میانه درگیری‌های بی‌وقفه و مداوم سایبری میان رقبای بین‌المللی که جایگزین غرش جنگنده‌ها و توپ‌خانه‌ها شده، موسسه تحقیقات استراتژیک بین‌المللی بریتانیا با انتشار گزارشی مدعی شده که کشور چین در حوزه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های سایبری ۱۰ سال از آمریکا عقب‌‌تر است.   این گزارش که تحت عنوان «قابلیت سایبری و قدرت ملی» منتشر شده،

در میانه درگیری‌های بی‌وقفه و مداوم سایبری میان رقبای بین‌المللی که جایگزین غرش جنگنده‌ها و توپ‌خانه‌ها شده، موسسه تحقیقات استراتژیک بین‌المللی بریتانیا با انتشار گزارشی مدعی شده که کشور چین در حوزه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های سایبری ۱۰ سال از آمریکا عقب‌‌تر است.

 

این گزارش که تحت عنوان «قابلیت سایبری و قدرت ملی» منتشر شده، در آن به بررسی کامل قابلیت‌های سایبری ۱۵ کشور دنیا از جمله آمریکا، چین و روسیه پرداخته است. براساس ارزیابی این موسسه، کشور چین حداقل ۱۰ سال طول می کشد تا بتواند به قابلیت‌های سایبری آمریکا دسترسی پیدا کند.

 

براساس گزارش روزنامه «فایننشال تایمز»، موسسه تحقیقات استراتژیک بین المللی بریتانیا قابلیت‌های سایبری ۱۵ کشور را بر اساس هفت مؤلفه ازجمله میزان توسعه اقتصاد دیجیتال، تخصص در استفاده از اطلاعات کلیدی، قابلیت امنیت سایبری، قابلیت حملات سایبری و هماهنگی میان ارتش و قابلیت‌های سایبری  رتبه بندی کرده است.

 

 

در این گزارش تأکید شده است که آمریکا به‌تنهایی در صدر این فهرست قرار دارد و کشورهای چین، روسیه، بریتانیا، استرالیا، رژیم صهیونیستی، کانادا و فرانسه به‌صورت مشترک در جایگاه دوم و ژاپن، کره شمالی، ایران و هند نیز به‌صورت مشترک در جایگاه سوم قرار دارند.

 

در این گزارش پیش‌بینی شده  است که  آمریکا در حوزه قابلیت های سایبری حداقل تا سال ۲۰۳۰ بر چین برتری خواهد داشت.

 

«گئورگ آستین» مسئول راهبردی این موسسه اظهار داشته که چین از سال ۲۰۰۴ به‌طور قابل توجهی قدرت سایبری خود را افزایش داده اما هنوز نتوانسته است تفاوت سطحی خود و آمریکا را جبران کند. چین در بسیاری از حوزه ها قدرتمند ظاهر شده اما در برخی موارد مانند بازگردانی زیرساخت‌های کلیدی، عملکرد ضعیفی داشته است. وی تأکید داشته است که اطلاعات سایبری چین تحت تأثیر ایدئولوژی و اهداف سیاسی رهبر حزب کمونیست چین قرار دارد و  به همین دلیل است که سطح مهارت آن ها در استفاده از این اطلاعات پایین مانده است.

 

فایننشال تایمز همچنین مدعی است که در طرف دیگر، ظرفیت های سایبری آمریکا همانند یک نیروگاه سایبری می باشد که توانایی هایی زیادی در طراحی حملات سایبری پیچیده و رمزنگاری دارد. براساس این گزارش ایالات‌متحده علاوه بر اتکاء به توان سایبری خود، از قابلیت سایبری شرکای خود در ائتلاف اطلاعاتی «فایو آیز» (پنج چشم) متشکل از کشورهای آمریکا، نیوزلند، بریتانیا، کانادا و استرالیا بهره مند می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات