تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401 - 21:21
کد خبر : 13692

مردم با قرارگاه بچه‌دار می‌شوند؟

مردم با قرارگاه بچه‌دار می‌شوند؟

جمعیت کشور آشکارا به سمت پیری می‌رود و این روند به موازات بحران‌های اقلیمی مانند خشکسالی و فرونشست زمین  و … فردای ما و زندگی فرزندانمان را جدی‌تر از آنچه تصور کنیم تهدید می‌کند.   به گزارش ایران مامن، جدا از آنکه سرمایه انسانی یکی از اصلی‌ترین نیازمندی‌ها و مولفه‌های قدرت کشورها محسوب می‌شود و

جمعیت کشور آشکارا به سمت پیری می‌رود و این روند به موازات بحران‌های اقلیمی مانند خشکسالی و فرونشست زمین  و … فردای ما و زندگی فرزندانمان را جدی‌تر از آنچه تصور کنیم تهدید می‌کند.

 

به گزارش ایران مامن، جدا از آنکه سرمایه انسانی یکی از اصلی‌ترین نیازمندی‌ها و مولفه‌های قدرت کشورها محسوب می‌شود و از دید رهبران سیاسی باید برای وضعیت کنونی چاره‌ای جست، حیات فردی و اجتماعی ما به توقف روند بحران جمعیتی بستگی دارد. فقط کافی است تصور کنیم چند سال بعد دیگر جمعیت چندانی وجود ندارد که صندوق‌های بازنشستگی با پول گرفتن از آن‌ها، حقوق ده‌ها میلیون مستمری‌بگیر را پرداخت کند.

 

رئیس موسسه تحقیقات جمعیت کشور در تازه‌ترین اظهارنظر اعلام داشته سرعت رشد جمعیت سالمندی در جامعه ما بیش از ۳ برابر رشد جمعیت است. شرایط ایران بیشتر به سوءمدیریت باز می‌گردد و ما مثل دیگر کشور‌ها نیستیم که عدم ازدواج و یا عدم فرزند‌آوری، دلایل عمیق فرهنگی داشته باشد.

 

به موازات این ادعا که توقف رشد جمعیت مقوله‌ای جدا از مسائل فرهنگی است، برخی با نگاهی امنیتی به این موضوع نگاه می‌کنند.

 

«کیهان» در گزارش روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت خود روند کاهش جمعیت کشور را برنامه‌ای پرتوطئه از سوی بیگانگان (از سال ۱۳۳۷ تاکنون) معرفی کرده و لیست بلندبالایی از متهمان «پروژه تحدید نسل ایرانیان» ارائه داد و در پایان خواسته است «مسئولین محترم قوه قضائیه، به موضوع جمعیت به نحوی شایسته اهمیت دهند و پرونده مزبور را نیز، مجدد و در یک دادگاه تخصصی به جریان بیندازند.»

 

همزمان، رئیس‌جمهوری تصریح کرده تمامی دستگاه‌ها و نهادها موظف هستند قرارگاه‌های مربوط به جمعیت را در مجموعه‌های خود تشکیل دهند . همچنین رسانه‌ها ضرورت افزایش فرزند آوری را برای مردم تبیین کنند.

 

 

شاخص‌ترین دستور جمعیتی امروز از سوی رهبر انقلاب صادر و در پیامی خطاب به فعالان حوزه جمعیت تاکید شد: تلاش برای افزایش نسل و جوان شدن نیروی انسانی کشور و حمایت از خانواده، یکی از ضروری‌ترین فرایض مسئولان و آحاد مردم است. کاوش‌های صادقانه‌ علمی نشان داده که این سیاست را می‌توان با پرهیز از همه‌ آسیب‌های محتمل یا موهوم پیش برد و آینده‌ کشور را از آن بهره‌مند ساخت.

 

با وجود تاکید فراوان راس نظام بر ضرورت تحول در روند جمعیتی کشور که ۳۰ اردیبهشت ۹۳ در چارچوب ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت ریل‌گذاری آن صورت گرفته، بسیاری از ناظران همچنان مشکل ازدیاد جمعیت را مشکلات اقتصادی عنوان می‌کنند به خصوص این روزها که معیشت خانوار ایرانی زیر تیغ قرار گرفته است.

 

از معدود اقدام‌هایی که در این زمینه صورت گرفته افزایش پوشش بیمه‌ای مساله ناباروری است که یکی از نماینده‌ها استان لرستان از پوشش ۹۵درصدی آن خبر داده است.

 

در ارتباط با موضوع جمعیت، نظرسنجی که به تازگی ایسپا نتایجش را منتشر ساخته می‌گوید: ۱۲درصد پاسخگویان در پاسخ به این پرسش که چند فرزند برای یک خانواده مناسب است، نداشتن فرزند را مطلوب می‌دانند.

 

۷‌/ ‌۲۰ درصد یک فرزند، ۷‌/ ‌۳۲ درصد دو فرزند، ۱۶ درصد سه فرزند، ۶‌/ ‌۱۱ درصد چهار فرزند و ۶‌/ ‌۵ درصد پنج فرزند و بیشتر را برای یک خانواده مطلوب دانسته‌اند. ۴‌/ ‌۱ درصد نیز به این پرسش پاسخ نداده‌اند. میانگین تعداد فرزندان مطلوب برای یک خانواده از نظر پاسخگویان، ۲۲‌/ ‌۲ فرزند است.

 

این آمار در کنار واقعیت‌ها موجود نشان می‌دهد که تغییر الگوی جمعیتی کشور نیازمند برنامه‌ای بسیار جامع و در عین حال هوشمندانه است که علاوه بر تامین پیش‌نیازهای اقتصادی، ابعاد فرهنگی و اجتماعی و روانی مهمی دارد و تنها به صرف ایجاد چند قرارگاه و انتشار گزارش‌های رسانه‌ای و … مردم به فرزنددار شدن ترغیب نمی‌شوند.

 

رسانه‌ها خبر دادند در کشوری مانند لیتوانی که مانند ما مشکل جمعیتی دارد مسابقه حمل عروسک با کالسکه برای ترغیب مردم به فرزنددار شدن برگزار می‌کنند؛ رخدادی که نشان می‌دهد این هدفگذاری چقدر باید زیرپوستی و عمیق برای خانواده‌ها  دنبال شود و با نگاه امنیتی و سخت و تک‌بعدی راه به جایی نمی‌برد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات