تاریخ انتشار : یکشنبه 26 تیر 1401 - 17:13
کد خبر : 14690

دورخیز ساترا برای تاراندن فیلیمو و نماوا و سایر رقبای صدا و سیما

دورخیز ساترا برای تاراندن فیلیمو و نماوا و سایر رقبای صدا و سیما

بعد از سر و صدایی که ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر) یکی از نهادهای وابسته به صدا و سیما از بسیاری درآورد، «سعید مقیسه» رئیس این دستگاه اظهار داشته هنوز تصمیم قطعی برای تعلیق مجوز «فیلیمو» و «نماوا» اتخاذ نشده است. البته برخی سامانه‌های نمایش درخواستی، تخلفاتی داشته‌اند که منجر به کسر امتیاز

بعد از سر و صدایی که ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر) یکی از نهادهای وابسته به صدا و سیما از بسیاری درآورد، «سعید مقیسه» رئیس این دستگاه اظهار داشته هنوز تصمیم قطعی برای تعلیق مجوز «فیلیمو» و «نماوا» اتخاذ نشده است. البته برخی سامانه‌های نمایش درخواستی، تخلفاتی داشته‌اند که منجر به کسر امتیاز ارزیابی آن‌ها شده است.

 

به گفته رئیس ساترا، اگر روند کاهش امتیاز ارزیابی این سامانه‌ها ادامه پیدا کند و به کم‌تر از حداقل امتیاز لازم برای فعالیت برسد، اقدام قانونی لازم انجام خواهیم داد.

 

با این اوصاف و شمشیری که مدت‌ها است ساترا از روبسته، پلتفرم‌های محبوب نمایش خانگی که برای چندین سال بسیار پر مخاطب بوده اند، حالا با چالشی جدی مواجه شده اند.

 

نامه جدید ساترا به رییس سازمان صدا و سیما، تقابل میان این سازمان و پلتفرم‌های نمایش خانگی را وارد مرحله تازه‌ای کرد. فیلترکردن پلتفرم‌ها، خدمات ندادن دیتاسنترها، لغو نشان ای‌نماد، عدم همکاری برای تبلیغات و همچنین اتمام حجت و مهلت یک هفته‌ای برای تمکین از قوانین این سازمان، بخشی از اقداماتی است که ساترا در دستور کار خود قرار داده است.

 

به گزارش ایران مامن، از سخنان آتشین «پیمان جبلی» رئیس صدا و سیما در دانشگاه صنعتی شریف که همه فریادهایش را بر سر پلتفرم‌های داخلی می‌کشید و اصرار داشت که از شیطان‌پرستی تا ضدیت با امنیت در شبکه نمایش خانگی تبلیغ می‌شود؛ کمتر از دو ماه گذشته است؛ جملاتی که به گمان دستور و فرمان آتش به سمت پلتفرم‌ها بود و شاید بتوان نامه مقیسه رئیس ساترا را در همین مسیر و در پاسخ به آن فرمان و اقدام حمله به شبکه نمایش خانگی تلقی کرد. مرور آن جملات می‌تواند به روشن شدن اقدامات امروز ساترا و مصوبات آن کمک کند.

 

 

بستن دکان رقیب باعث رونق صدا و سیما می‌شود؟

 

نامه اخیر ساترا به صدا و سیما در حالی منتشر شده است که بر اساس آخرین نظرسنجی‌های خود سازمان، این رسانه مخاطب زیادی ندارد.

 

بر اساس نظرسنجی صداوسیما، برنامه «عصر جدید ۳» در خرداد ماه ۱۴۰۱ با جلب ۴۴.۴ درصد مخاطب، پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون بوده و «خندوانه» با ۳۹.۲ درصد بیننده، دومین برنامه پرمخاطب.

 

تصویر نامه سعید مقیسه رئیس ساترا به رئیس سازمان صدا و سیما در حالی در رسانه‌ها انتشار یافت که تنها سه روز از نوشتن آن می‌گذشت و به عبارتی هنوز جوهر آن خشک نشده بود که واکنش‌های اهالی سینما و رسانه‌های وابسته به جریان‌های مختلف را برانگیخت؛ نامه‌ای که رسماً خواستار آن شده تا ۲۰ نهاد به کمک بیایند بلکه ساترا بتواند پلتفرم‌های نمایش خانگی را سخت محدود کرده و یا آن را از دایره رقابت با تلویزیون خارج و تعطیل کنند. طرح شکایت در دادسرای فرهنگ و رسانه و دادسرای جرایم رایانه‌ای، ارسال نامه به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای عدم خدمت‌رسانی در دیتا سنترها و ارسال نامه به وزارت صمت به منظور لغو نشان اینماد از جمله دیگر اقدامات دیده شده علیه پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی است.

 

 

نامه ساترا داد خیلی ها از جمله کیهان را هم در آورد 

 

روزنامه کیهان اگرچه همیشه همراه جریان حاکم بر صدا و سیما است و توپخانه این دو رسانه هدف‌های مشخص و مشترکی داشته و دارد؛ اما این بار زبان به انتقاد گشوده و مدیران ساترا را خسته، و بی‌برنامه می‌داند و نوشته است : ابتدا باید بپذیریم که رسالت شبکه نمایش خانگی «رقابت با صدا و سیما» نیست! بلکه این بخش از فضای فرهنگی، موظف است که ‌هجوم فرهنگی را کم‌رنگ‌تر کند…. بنابراین ساترا آمده تا چنین جای خاصی را رگولاتوری (کنترل و هدایت) کند.

 

«مجتبی توانگر» رییس کمیته دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس هم درباره تعطیلی پلتفرم‌ های نمایش خانگی در نامه ای به رئیس سازمان صدا و سیما نوشته است: در آشفتگی ناشی از عملکرد بی‌قانون ساترا در این حوزه و با لحاظ ابهامات فوق‌الذکر، مجلس شورای اسلامی موظف به انجام اقدامات لازم جهت تدوین، تنظیم و تصویب قوانین مورد نیاز در زمینه صوت و تصویر فراگیر است.

 

در ادامه واکنش‌ها به نامه ساترا، «سید مازیار هاشمی» تهیه‌کننده سریال یاغی در یادداشتی آورده «بیش از ده‌هزار نفر از صنوف مختلف سینمایی به صورت مستقیم درگیر تولید آثار و محصولات پلتفرم‌ها هستند. این گونه تصمیمات منجر به بیکاری و بحران معیشتی حدود پنج هزار خانواده خواهد شد و مهم‌تر از آن ارتباط مخاطبان گسترده‌ای را با محصولات داخلی قطع می‌کند و دوباره آن‌ها را به سمت محتواهای خارجی سوق خواهد داد.»

 

با وجود این بازخوردهای منفی گسترده،  مشخص نیست تهدیدهای ساترا تا چه حد عملی شود اما واضح است که این سازمان دیگر قصد مماشات با پلتفرم‌های نمایش خانگی را ندارد، در حالی که انتظار می‌رفت با ریاست مقیسه بر این سازمان، شاهد تعامل بهتر VODها و سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر باشیم ولی به نظر می‌رسد مدیریت جدید این سازمان تا امروز به تعامل چندان خوبی با این پلتفرم‌ها نرسیده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات