تاریخ انتشار : جمعه 31 تیر 1401 - 23:12
کد خبر : 14765

حساب ویژه سردار روی بازنشستگان

حساب ویژه سردار روی بازنشستگان

پس از اعتراضات گسترده بازنشستگان به وضعیت افزایش حقوق‌ها در سال جدید، «محمدباقر قالیباف» روز چهارشنبه ۲۹ تیرماه نظر رسمی مجلس درباره دو مصوبه دولت سیزدهم را به رئیس آن اعلام کرد؛ اولی، همان مصوبه جنجالی تعیین عدد ۱۰ درصد، به عنوان میزان افزایش حقوق سایر سطوح حقوقی بازنشستگان کارگری بود و مصوبه دیگر، کمک‌هزینه

پس از اعتراضات گسترده بازنشستگان به وضعیت افزایش حقوق‌ها در سال جدید، «محمدباقر قالیباف» روز چهارشنبه ۲۹ تیرماه نظر رسمی مجلس درباره دو مصوبه دولت سیزدهم را به رئیس آن اعلام کرد؛ اولی، همان مصوبه جنجالی تعیین عدد ۱۰ درصد، به عنوان میزان افزایش حقوق سایر سطوح حقوقی بازنشستگان کارگری بود و مصوبه دیگر، کمک‌هزینه مسکن کارگران در سال جاری که دولت آن را ۵۵۰ هزار تومان تعیین کرده بود و حالا هر دوی این مصوبه‌ها مغایر قانون تشخیص داده شده است.

 

 

با توجه به بار مالی که افزایش بیش از ۱۰درصدی حقوق برای بازنشستگان و نیز افزایش کمک‌هزینه مسکن کارگران دارد و با مخالفت دولتی‌ها مواجه بوده است، بسیاری اختلاف نظر مجلس و دولت در این زمینه را به نوعی تلاش نمایندگان دوره یازدهم به ریاست قالیباف برای جلب نظر میلیون‌ها رای دهنده می‌بینند.

 

بر اساس آخرین آمارها، بالغ بر ۱۴ میلیون نفر از جمعیت کشور به عنوان بیمه‌شده اصلی و بیش از چهار میلیون نفر به عنوان مستمری‌بگیر بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان از تعهدات بلندمدت وکوتاه‌مدت بیمه‌ای و درمان بهره‌مند می‌شوند. با احتساب اشخاص تبعی تحت تکفل این گروه‌ها، در مجموع بیش از ۴۴ میلیون نفر از جمعیت کشور عضو خانواده تامین اجتماعی به شمار می‌روند.

 

اختلاف بر سر چیست؟

 

به گزارش ایران مامن، طی ماه های اخیر بارها درباره این مصوبه دولت و چرایی مغایرتش با قانون صحبت شده است؛ داستان از این قرار است که شورای عالی کار میزان افزایش حقوق کارگران در سال جدید را ۵۷ درصد برای حداقلی‌بگیران و ۳۸ درصد برای سایر سطوح تعیین کرده بود و طبق روال هر سال، هیئت مدیره تامین اجتماعی نیز همین میزان افزایش را برای بازنشستگان در نظر گرفت تا طبق قانون در هیئت وزیران تصویب شود. اما بر خلاف روال سال‌های قبل، هیئت وزیران دولت سیزدهم، این مصوبه را دستکاری کرد و میزان افزایش حقوق سایر سطوح بازنشستگان را از ۳۸ درصد به ۱۰ درصد رساند که البته برای حقوق‌های زیر ۱۰ میلیون تومان، ۶۵۰ هزار تومان اضافه بر ۱۰ درصد هم لحاظ شد.

 

این کاهش ۲۸ درصدی، حسابی جنجال به پا کرد و علاوه بر تشکل‌های بازنشستگان، نمایندگان مجلس و هیئت تطبیق هم آن را خلاف قانون دانستند . حالا دولت از تاریخ ابلاغ نامه رئیس مجلس (۲۹ تیرماه) یک هفته مهلت دارد که تصمیم جدید درباره میزان افزایش حقوق بازنشستگان را اتخاذ کند.

 

جلب نظر بازنشستگان در ازای کاهش وزن سیاسی قالیباف

 

از دید بسیاری از تحلیلگران سیاسی، رقابت‌های سیاسی قالیباف با «سیدابراهیم رئیسی» جایگاه وی را میان اصولگرایان تضعیف کرده است.

 

نکته قابل توجه رویکرد رسانه‌های رسمی به رییس مجلس است. ۱۴ تیر ۱۴۰۱ محمدباقر قالیباف به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد. اما این سفر بازتاب چندانی در میان رسانه‌های اصولگرا و حتی صداوسیما نداشت. اولین بار که قالیباف در سال ۹۹ در قامت رئیس مجلس به سفر استانی رفت، رسانه‌های اصولگرا آنچنان به این سفر پرداختند که گویی تنها مسئولی بوده که به یک منطقه از کشور سفر کرد.

 

کم اعتنایی رسانه های اصولگرا نسبت به قالیباف را برخی به ماجرای مسائل مالی اسحاق قالیباف  یا خرید سیسمونی از ترکیه ربط می‌دهند

 

یکی از رسانه‌ها در این بار نوشته ضربه ماجرای خرید سیسمونی از ترکیه از ضربه‌ای که «عیسی شریفی» زد، شدیدتر بود. قالیباف می‌دانست که ساده زیستی مسئولان مدعی انقلابی گری از چه درجه‌ای از اهمیت برخوردار است. او اگر حتی بتواند خرج خودش را از عیسی شریفی جدا کند، اما از زن و فرزندش نمی‌تواند جدا کند. قالیباف در جریان جلسه غیرعلنی تلاش کرد، زن و دخترش با زن و دخترش اعلام مخالفت کند، همچنان که در مورد عیسی شریفی مدعی است که این ماجرا به او مربوط نیست.او فکر می‌کند این بار نیز می‌تواند با سکوت کردن در رسانه‌ها وعدم پرداختن به موضوع باعث فراموشی مساله شود. اما نمی‌داند که این بار رقیبش از درون جریان اصولگرایی است.

 

قالیباف در کنار عیسی شریفی معاونش در دوره شهرداری که اسفند۹۹ در پرونده موسوم به گروه اقتصادی یاس به ۲۰ سال حبس محکوم شد

 

رقابت‌های پیدا و پنهان بهارستان با پاستور

 

قالیباف بعد از شکست سوم خود در انتخابات ریاست جمهوری  در نامه ای انتقادات صریح از اصولگرایان را کلید زد و از تغییرِ اساسی در نحوه کنشِ جریانِ اصول‌گرایی سخن گفت و پای «نواصولگرایی» را به میان کشید.

 

«محمد مهاجری» فعال سیاسی اصولگرا، در پاسخ به این سوال که این روزها در سپهر سیاسی کشور با توجه به یکدستی دولت و مجلس، حمایت اصولگرایان از مجلس کم شده، شما نشانه کم شدن این حمایت را در کجا می‌بینید، گفته است من خیلی احساس جدی در این زمینه نداشتم. اما عمر مجلس از نصف گذشته و به انتخابات مجلس بعدی نزدیک‌تر می‌شویم. بنابراین نماینده‌های مجلس اگر بخواهند در حوزه‌های انتخابیه رای بیاورند و اگر بخواهند دائم از دولت تعریف و تمجید کرده و انتقادی نداشته باشند، ممکن است در حوزه‌های انتخابیه متهم به وکیل‌الدوله بودن شده و رای‌دهندگان هم آن‌ها را شریک دولت در برخی نابسامانی‌ها، گرانی‌ها و تحریم‌ها بدانند. به همین دلیل کاملا طبیعی است که از همین حالا، نمایندگان مجلس به فاز انتقاد از دولت بروند و مقداری هم نگاه به صندوق‌های رای دوره آینده داشته باشند.

 

 

مهاجری همچنین تصریح کرد: حیثیت جناح اصولگرا به حیثیت دولت بسته است. اینکه می گویم اصولگرایان منظور منهای اصولگرایان معتدل که منتقدان جدی دولت آقای رییسی هستند، بقیه جریان اصولگرا موفقیت و شکست دولت آقای رییسی را موفقیت و شکست خود می دانند بنابراین همه جوره پشت آقای رییسی خواهند بود.

 

به گفته سردبیر «خبر آنلاین»، بخشی از  وزرا و معاونان وزرا هم واقعا متوجه شده‌اند که کارآمدی لازم در سمت‌های خود را ندارند و از ابتدا هم به خاطر تحمیل‌هایی که به دولت شده رای آورده‌اند. به هرحال مجلس هم نمی‌خواهد در این ناکارآمدی‌هایی که در بخشی از دولت وجود دارد، شریک محسوب شود. طبیعی است که بخواهند خود را از دولت جدا کنند.

 

این طور که معلوم است سردار تنها نه تنها گزینه مورد وثوق اصولگرایان برای ریاست جمهوری نبود بلکه در ردای ریاست مجلس هم مقبولیت کافی برای این جریان را ندارد. سردار خلبان در کسوت رییس مجلس این روزها نه تنها بایکوت خبری شده بلکه از حمایت حداقلی  جبهه معنوی خود هم بی بهره است

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات