تاریخ انتشار : سه شنبه 11 مرداد 1401 - 18:27
کد خبر : 15018

داستان تکراری ترور یک افراطی

داستان تکراری ترور یک افراطی

سرکرده سازمان القاعده در خانه یکی از دستیاران ارشد وزیر امور داخله طالبان هدف قرار گرفت و کشته شد. گفته می شود آمریکایی‌ها از موشک «هِل‌فایر» برای این حمله استفاده کرده اند .   به گزارش ایران مامن، نیویورک تایمز به نقل از مقامات فعلی و سابق دولت آمریکا نوشت: ایالات متحده در یک حمله

سرکرده سازمان القاعده در خانه یکی از دستیاران ارشد وزیر امور داخله طالبان هدف قرار گرفت و کشته شد. گفته می شود آمریکایی‌ها از موشک «هِل‌فایر» برای این حمله استفاده کرده اند .

 

به گزارش ایران مامن، نیویورک تایمز به نقل از مقامات فعلی و سابق دولت آمریکا نوشت: ایالات متحده در یک حمله با هواپیمای بدون سرنشین، سرکرده القاعده و طراح اصلی حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را در افغانستان کشت . ایمن الظواهری در حمله کابل کشته شد که اولین حمله در افغانستان از زمان خروج نیروهای آمریکایی در سال گذشته و یک پیروزی تبلیغاتی بزرگ برای تلاش‌های دولت بایدن در مبارزه با تروریسم است.

 

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در نطقی ضمن اعلام این خبر اطمینان داد که این کشور اجازه نخواهد داد افغانستان تحت سلطه طالبان بار دیگر به پایگاهی برای حملات به سایر نقاط جهان تبدیل شود.

 

خبرنگار ایران اینترنشنال درباره این خبر نوشته است : دولت آمریکا خبر کشته شدن ایمن الظواهری را با یک روز تاخیر اعلام کرد چون می خواست همزمان با سالگرد خروجش از خاک افغانستان باشد و مطمئن شود کسی که کشته شده ایمن الظواهری بوده است .

 

مقابله با تروریسم به روش آمریکا

 

روسای جمهوری آمریکا در دوره حضور در کاخ سفید، در زمانی که باید، دست به کشتن سرکرده های القاعده می زنند. جرج دبلیو بوش در دوره ریاست خود ابومصعب الزرقاوی را مورد رصد اطلاعاتی قرار می دهد و نهایتا از محل اختفای وی با خبر شده و آنجا  را با بمباران می کند. در داستان قتل ابوبکر البغدادی نیز یکی از معاونین برجسته و مورد اعتماد وی به نام اسماعیل اتاوی مورد رصد اطلاعاتی قرار می گیرد و محل اختفا شناسایی و عملیات انجام می گیرد که به کشته شدن بغدادی منجر می شود. داستانی که در ماجرای قتل اسامه بن لادن در دوره باراک اوباما هم تکرار شده است.

 

ابومصعب الزرقاوی رهبر القاعده عراق که سال ۲۰۰۶ کشته شد

 

جرج بوش پس اشغال عراق نیاز داشت تا با یک پیروزی تبلیغاتی انتقادها را کاهش دهد. عملیات  کشتن الزرقاوی کمتر از دو سال تا پایان دور دوم ریاست جمهوری جرج بوش یک بازی تبلیغاتی بسیار مهم برایش محسوب می شد. باراک اوباما هم نیاز تبلیغاتی حزب دموکرات برای دور دوم ریاست جمهوری اش وادارش کرد تا خوراک تبلیغاتی قتل بن لادن را تنها یک سال قبل از آغاز کارزار تبلیغاتی برای دور دوم ریاست جمهوری اوباما مهیا کند.

 

دونالد ترامپ هم وقتی دید برگ برنده چندانی برای انتخابات پیش رو در دست ندارد قتل البغدادی را به عنوان یک دستاورد تبلیغاتی مهم و راه نجات خود برنامه ریزی کرد. حالا پس انتقادات بسیار به بایدن و پس از سفر بدون دستاوردش به خاورمیانه، ایمن الظواهری با سناریویی شبیه به سه سرکرده قبلی کشته شده است؛ داستانی تکراری برای تبلیغات یک رییس جمهور.

 

تصویری از اتاق هدایت عملیات ترور بن لادن در سال ۲۰۱۱

 

الظواهری که بود ؟

 

برای مردم جهان ممکن است نام الظواهری آشنا نباشد، با این حال از زمان حملات ۱۱ سپتامبر بدین سو بسیاری چهره او را می‌شناسند. الظواهری در جوانی جراح‌ چشم بود و به صورت مرتب به کشورهای آسیای مرکزی و خاورمیانه سفر می‌کرد. در جریان همین سفرها بود که با اسامه بن لادن، تبعه سعودی و سایر شبه‌نظامیان عرب که برای کمک به اخراج سربازان شوروی از افغانستان گرد هم آمده بودند، ملاقات کرد.

 

پس از سال‌ها بسیج بی سر و صدای مهاجمان انتحاری، تامین بودجه و برنامه‌ریزی برای حملات ۱۱ سپتامبر، الظواهری و مقامات ارشد القاعده اطمینان داشتند که این سازمان قادر است از عملیات تعقیب بین‌المللی جان به در ببرد. ایمن الظواهری در سال‌های پس از ۱۱ سپتامبر به عنوان عضو ارشد القاعده پیام‌هایی تلویزیونی منتشر می‌کرد.

 

پس از ۱۱ سپتامبر و در حالی که اسامه بن لادن تحت تعقیب قرار داشت، ایمن الظواهری رهبری القاعده را در منطقه مرزی میان افغانستان و پاکستان بازسازی کرد و مدیریت شاخه‌های آن در عراق، یمن و شماری دیگر از کشورهای آسیایی را بر عهده گرفت. پس از بن لادن هم الظواهری رقیبی برای ریاست بر شبکه افول کرده القاعده نداشت.

 

سناریوی آمریکا برای کشتن سرکرده القاعده

 

مقامات رسمی آمریکا می‌گویند بدون شک طالبان از حضور الظواهری در خاک افغانستان خبر داشته‌اند. به گفته یک مقام ارشد اطلاعاتی ایالات متحده، خانه‌ای که الظواهری با خانواده‌اش در آن زندگی می‌کرد متعلق به یکی از دستیاران ارشد سراج‌الدین حقانی رهبر ارشد طالبان بود. خبرنگار بی بی سی  درباره این خبر می گوید: سکونت ایمن الظواهری رهبر القاعده پیش از کشته شدن در یک محله مسکونی در کابل می‌تواند به پیچیدگی بیشتر روابط آمریکا و رهبران طالبان منجر شود.

 

خانه ای که گفته می شود الظواهری در بالکن آن هدف قرار گرفته است

 

به گفته او خانه محل اقامت الظواهری متعلق به یکی از رهبران ارشد طالبان بوده است. طبق توافق آمریکا و طالبان که به سرانجام رسیدن آن حاصل دو سال گفتگو میان دو طرف بود، طالبان نباید به القاعده اجازه دهد که از قلمرو تحت نفوذش برای انجام عملیات علیه آمریکا استفاده کند اما رهبران طالبان می‌گویند این توافق شامل میزبانی رهبران القاعده که متعهد بلندمدت این گروه محسوب می‌شوند نبوده است.

برخی واکنش‌های داخلی به مرگ الظواهری

 

صادق زیباکلام استاد دانشگاه در توییتی نوشته است : ایمن الظواهری نه نخستین رهبر القاعده بود که به دست آمریکایی ها کشته شد و نه آخرین آنها. چند سال قبل هم آنها اسامه بن لادن را کشتند. آمریکایی ها تا کنون ده ها رهبر القاعده را در یمن، سوریه عراق و سایر کشورها کشته اند. معذالک نوادگان دایی جان ناپلئون در ایران القاعده را ساخته آمریکا می دانند .
عبدالرضا داوری مشاور سابق احمدی نژاد هم با اشاره به کشته شدن الظواهری توئیت زد: ایمن الظواهری  رهبر القاعده که دیشب توسط آمریکا در افغانستان به قتل رسید هم پرونده خالد اسلامبولی در ترور انور سادات و نیز همکار و دوست او در سازمان جهاد اسلامی مصر بود . اگر نام خالد اسلامبولی  را بر خیابانی در تهران می گذاریم چرا خیابانی را هم بنام ایمن الظواهری نامگذاری نکنیم .

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات