تاریخ انتشار : سه شنبه 25 مرداد 1401 - 19:16
کد خبر : 15210

هشتگ‌های جوگیر

هشتگ‌های جوگیر

درگذشت یک چهره محبوب و مردمی، موفقیت یا ناهنجاری یک فرد مشهور، بروز یک حادثه طبیعی یا پدیده اجتماعی یا هر موضوعی می‌تواند خیلی زود مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گیرد و صف هشتگ‌زنان به اظهار نظر بپردازند و استوری پشت استوری تحلیل کنند .   به گزارش ایران مامن، بعضی ها به این وضعیت

درگذشت یک چهره محبوب و مردمی، موفقیت یا ناهنجاری یک فرد مشهور، بروز یک حادثه طبیعی یا پدیده اجتماعی یا هر موضوعی می‌تواند خیلی زود مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گیرد و صف هشتگ‌زنان به اظهار نظر بپردازند و استوری پشت استوری تحلیل کنند .

 

به گزارش ایران مامن، بعضی ها به این وضعیت «جو زدگی» می‌گویند.  این روزها در فضای مجازی جوگیری خیلی بومی شده است؛ هر از گاهی لازم است پربازدید ترین هشتگ‌ها را بیابید تا جو عمومی دست‌تان بیاید. مثلا #نه_به_فلانی یا #زندگی_بهمانی.

 

متخصصان علم رفتارشناسی معتقدند جو زدگی یک حالت هیجانی است که در حوزه اجتماعی به آن نفوذ اجتماعی می‌گویند. وقتی از اصطلاح جوزدگی استفاده می کنیم منظورمان تاثیراتی است که اجتماع، خانواده یا هر گروه دیگری بر افکار، نگرش‌ها، رفتار و احساسات یک فرد می گذارند. جو زدگی دارای بار منفی است چرا که معمولا در حالت جوگیری فرد، تحت تاثیر محرک‌های محیطی و بدون شناخت و تعقل کافی اقدام به فعالیت کرده و تصمیم می گیرد.

 

از منظر علم جامعه شناسی انسان موجودی اجتماعی است که از محیط اثر می پذیرد، این موضوع نه تنها نامطلوب نیست بلکه حتی در طول تاریخ باعث بقای جوامع انسانی نیز شده است. اما، همان طور که اشاره شد وجه منفی این ماجرا عدم تعقل و حتی باور داشتن به موضوعی است که فرد صرفا به دلیل همرنگ شدن با جماعت با آن همراه می شود.

 

مثلا در جریان کشتار سگ‌ها که چند هفته پیش اتفاق افتاد، بسیاری هشتگ زدند و به راه افتاند که «من همان سگ هستم»؛  به نظر شما این جوگیری نیست؟ یا شمع روشن کردن برای فلان خواننده ساکن جهان اول ؟ و …

 

 

از اصول زندگی جوگیرانه مقطعی بودن  آن است. مثلا در زمانی خاص به یک مساله واکنش نشان می‌دهیم و پس از آن گزینه هیچ کدام را پیش می‌گیریم و اصولا تا جو جامعه کاری را نطلبد، نسبت به درست و غلط آن واکنشی نشان نمی‌دهیم.

 

این درست همان زندگی جوگیرانه است. وقتی کاری جزو فرهنگ ما بشود، نسبت به آن واکنش نشان می‌دهیم، فارغ از موقعیتی خاص، جوگیری با فرهنگ، بیگانه است. در فضای مجازی می‌توان صفحه اشخاصی را دید که برای دیده شدن و به دست آوردن فالوئرِ بیشتر، دست به هرکاری می زنند. نیاز به توجه و دیده شدن عواملی است که رسانه‌های مجازی آن را تبلیغ می‌کنند و همین به جوگیری دامن می‌زند.

 

عوامل اجتماعی نیز بر جوگیر شدن مؤثر است. از منظر عوامل اجتماعی باید به موضوع چشم و هم چشمی‌ در محیط اجتماعی پرداخت. چشم‌وهم‌چشمی‌ها در زندگی اجتماعی باعث می‌شود تا یک فرد به‌عنوان مثال برخی ویژگی‌ها را تقلید کند و از آن الگو بگیرد. فرد در چنین شرایطی سعی می‌کند با جلب توجه، هویت گمشده خودش را پیدا و به نوعی ابراز وجود کند.

 

در محیط اجتماعی ممکن است با یک انسان سربه زیر و آرام و منطقی مواجه باشیم ولی همین آدم وقتی در میان هم سن و سال های خودش قرار می‌گیرد رفتارهایی جوزده از خود نشان می‌دهد. این یعنی چشم‌وهم‌چشمی برای نشان دادن هویت اجتماعی و پیدا کردن جایگاه خود در میان همسالان.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات