تاریخ انتشار : دوشنبه 13 مرداد 1399 - 19:12
کد خبر : 1626

کولبران در «مناطق ممنوعه» تیر می‌خورند

کولبران در «مناطق ممنوعه» تیر می‌خورند

#کولبر_نکشید ؛ این هشتگی است که دوباره این روزها در فضای مجازی ترند شده و واکنشی به خبر قتل دو کولبر که برخی رسانه‌ها نوشته‌اند اواخر هفته گذشته در مرزهای غربی بر اثر شلیک نیروهای مرزبانی جان باخته اند. این وقایع باعث شد تا برخی رسانه‌های عمدتا فارسی زبان خارجی آماری را از قتل کولبران

#کولبر_نکشید ؛ این هشتگی است که دوباره این روزها در فضای مجازی ترند شده و واکنشی به خبر قتل دو کولبر که برخی رسانه‌ها نوشته‌اند اواخر هفته گذشته در مرزهای غربی بر اثر شلیک نیروهای مرزبانی جان باخته اند.

این وقایع باعث شد تا برخی رسانه‌های عمدتا فارسی زبان خارجی آماری را از قتل کولبران ارائه دهند. در این میان، معدودی از داخلی‌ها هم اخبار مربوط به مرگ کولبران را مورد توجه قرار دادند.

به گزارش ایران مامن از روزنامه جهان صنعت، سال گذشته نزدیک به ۷۰ کولبر در اثر تیراندازی، سرما و سقوط از ارتفاعات کوه‌ها زخمی و کشته شدند. البته از ماه گذشته تاکنون شش کولبر کشته و ۱۴ کولبر دیگر زخمی شده‌اند. بنا بر این گزارش، در این میان پنج نفر از کولبران با شلیک مستقیم ماموران مرزبانی کشته و ۱۱ نفر از آنان زخمی شده‌اند. همچنین یک کولبر بر اثر حوادث طبیعی کشته و سه کولبر نیز زخمی شده‌اند. در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته، رضا پوراسماعیل در مرزهای چالدران و وزیر محمدی در ارتفاعات مرزی شهر نوسود با شلیک نیروهای مرزبانی جان باختند.

خبرگزاری ایرنا در سال ۹۵ در گزارشی آمار کولبران موجود در کردستان و آذربایجان‌غربی و سیستان‌و‌بلوچستان را ۴۰ هزار نفر اعلام کرد. کردستان محل سکونت اکثریت این کولبران است و درآمد سرانه در این استان کمتر از نصف درآمد سرانه میانگین کشوری است.

همشهری آنلاین هم امروز در گزارشی آورد: آمار بیکاری در استان‌های مرزی مثل کردستان و کرمانشاه آن‌قدر بالاست که بسیاری از ساکنان این استان‌ها حتی زنان که قدرت بدنی بالایی ندارند، مجبور می‌شوند به کولبری رو بیاورند تا بتوانند هزینه‌های اولیه خانواده‌های خود را تامین کنند.

قتل کولبران و واکنش‌ها به آن امروز فرمانده کل نیروی انتظامی را نیز به اظهارنظر واداشت.  سردار حسین اشتری در نشست تعاملی با مجمع نمایندگان استان کرمانشاه گفته است: کولبران اگر بر اساس نیاز خودشان در مناطق مشخص‌شده مانند بازارچه های مرزی و … فعالیت کنند، مشکلی پیش نخواهد آمد، اما اگر در مناطق ممنوعه ترددی صورت گیرد، براساس مصوبات قانون، این امر خط قرمز پلیس محسوب می شود و باید با افراد متخلف برخورد شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات