تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 آذر 1401 - 14:29
کد خبر : 16687

«اصلاح حکمرانی»؛ نسخه‌ای که معلوم نیست چطور و از کجا شروع می‌شود

«اصلاح حکمرانی»؛ نسخه‌ای که معلوم نیست چطور و از کجا شروع می‌شود

حرکت به سمت «حکمرانی خوب» (Good Governance) و به عبارتی اصلاح حکمرانی این روزها پرتکرارتر از همیشه به گوش می‌رسد از «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس تا «محمد سرافراز» رئیس اسبق صداوسیما و نماینده رهبری در شورای عالی فضای مجازی که می‌گوید به خاطر این اظهارات با برخورد قضایی مواجه است: شیوه کنونی حکمرانی در ایران

حرکت به سمت «حکمرانی خوب» (Good Governance) و به عبارتی اصلاح حکمرانی این روزها پرتکرارتر از همیشه به گوش می‌رسد از «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس تا «محمد سرافراز» رئیس اسبق صداوسیما و نماینده رهبری در شورای عالی فضای مجازی که می‌گوید به خاطر این اظهارات با برخورد قضایی مواجه است: شیوه کنونی حکمرانی در ایران «قابل دوام نیست» و حکومت «به حالت فلاکت رسیده که نمی تواند کوچکترین خواسته مردم را جواب دهد»

 

از سوی دیگر، رسانه‌ها سخنان اخیر «محمدرضا باهنر» نایب رئیس سابق مجلس و از چهره‌های شاخص اصولگرای سنتی را به طور گسترده بازتاب دادند که «اهمیت جلسات فعالان سیاسی با آقای شمخانی بسیار بالاست چون من و دیگرانی که به این جلسه دعوت می‌شویم اصلاً فکر نمی‌کنیم که ایشان، خودسرانه این جلسه را برگزار کرده. احتمال قوی می‌دهیم که این جلسه، از سوی حاکمیت تنظیم‌شده است و قرار است اصلاحاتی انجام شود.»

 

 

وی افزوده است: اصلاحات یا اصلاح حکمرانی به معنای تغییر نظام نیست و با تغییر رفتارهای غلط می‌توان نحوه حکمرانی را اصلاح کرد.اغتشاشات اخیر مسئله‌ای است که دیر یا زود تمام خواهد شد اما نباید تصور شود چون آشوب‌ها تمام‌شده است پس سؤالات و اشکالات مردم به حاکمیت و نظام هم رفع شده است.

 

در ارتباط با اصلاح حکمرانی چهره‌های مختلف پیشنهادات مختلفی ارائه و مبادی متفاوتی را برای شروع اصلاح معرفی کرده‌اند.

 

«سیدحسین موسویان» دیپلمات برجسته دوران سازندگی اظهار داشته با توجه به اینکه خواست جامعه جهانی «نه بمب و نه جنگ» است، بهترین آلترناتیو، احیاء توافق هسته‌ای است و این کار هم شدنی است.

 

«عباس عبدی» در یکی از توئیت‌های بلاانقطلاع خود نوشته است: اگر مدعی هستید که وضعیت اعتراضی موجود ناشی از فضاسازی رسانه‌های فرامرزی است، پس کافی است که صدا و سیما را چنان اصلاح کنید که مردم برای دریافت حقیقت پای آن بنشینند.

 

به گزارش ایران مامن، پیش از این هم پیشنهاداتی در زمینه بازگشت به قانون اساسی، اعمال تغییراتی در آن و یا تحولات قانونی در سطوح پایین‌تر از قانون اساسی مطرح شده بود. از جمله به گفته «غلامحسین کرباسچی» شهردار سابق تهران در گفت‌وگو با «خبر آنلاین» اگر نحوه انتخاب شورای نگهبان و تغییر صلاحیت ها تغییر کند خیلی از اشکالات برطرف می شود چون الان نمایندگان از طریق گروه هایی وارد مجلس می شوند اما بعد از استقرار در مجلس می گویند ما به جایی وابسته نیستیم.

 

با وجود این امیدواری‌ها و پیشنهادات، «علی تاجرنیا» نماینده مجلس ششم به «آرمان ملی» گفته است: بر عکس آنها که فکر می‌کنند با یکسری اصلاحات جزئی شرایط در کشور بهتر خواهد شد من فکر می‌کنم این نوع اقدامات مثل مسکن‌هایی خواهد بود که مشکلات حاد را به عقب خواهد انداخت. من معتقدم مهم نیست که چه کسانی دورهم جمع می‌شوند و صحبت‌ها چقدر شنیده می‌شود مهم این است که اینها در عمل اتفاق بیفتد. طی هفته‌های گذشته دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و رئیس قوه قضائیه با برخی سیاسیون گفت‌و‌گو کردند با گفت‌و‌گودرمانی و نشست‌های این چنینی توفیقی حاصل نخواهد شد. مگر اینکه یک اراده جدی برای این تغییرات ایجاد شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات