تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 بهمن 1401 - 11:42
کد خبر : 17266

توافقی که جنازه‌اش هم کار می‌کند

توافقی که جنازه‌اش هم کار می‌کند
برخی تحلیلگران خودداری دولت‌های اروپایی از اقدام عملی در راستای رای پارلمان اروپا را ناشی از چشمداشت آنان به روزنه‌های برجامی می‌دانند

توافق هسته‌ای حالا در ایران منتقدان زیادی ندارد مگر روزنامه‌هایی مانند «کیهان» که هر از چندگاه برجام را نبش قبر می‌کنند یا امثال «جواد لاریجانی» که اخیرا گفته جسد برجام اگر دفن می‌شد اینگونه بو نمی‌داد  و برجام یک کج راهه است، نباید به آن دل بست‌.

 

چندی بعد از اعدام «علیرضا اکبری» به جرم جاسوسی برای انگلیس‌ها هم برخی رسانه‌های اعتدالی و اصلاحاتی با یادآوری جملات وی در حمله به برجام کوشیدند سوابق و پشت‌پرده‌های این دست مواضع را تیره و مبهم به تصویر بکشند.

 

در این فضا که کمتر کسی امیدی به احیای برجام دارد، برخی حامیان توافق هسته‌ای می‌گویند حتی جنازه این توافق هم کارکرد خاص خود را دارد چرا که در یکی از تنش‌آلودترین ادوار روابط ایران و غرب، پارلمان اروپا رای به گنجاندن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی می‌دهد اما حاضر نیست به خاتمه مذاکرات هسته‌ای و اعلام رسمی مرگ برجام برای تدفین آن تن در دهد.

 

به گزارش ایران مامن، حتی برخی تحلیلگران خودداری دولت‌های اروپایی از اقدام عملی در راستای رای پارلمان اروپا را ناشی از چشمداشت آنان به روزنه‌های برجامی می‌دانند.

 

علاوه بر این، حامیان توافق می‌گویند بر مبنای همین توافق از هم‌گسیخته است که هنوز بخش قابل توجهی از تعهدات تهران به آژانس بین المللی انرژی اتمی برقرار است و در مقابل ایران می‌تواند به شرکایی چون چینی‌ها نفت بفروشد بدون آن‌که مانند دوران «دونالد ترامپ» تحت «فشار حداکثری» قرار گیرد.

 

 

آخرین اظهارنظر «جوزپ بورل» اصلی‌ترین هماهنگ‌کننده مذاکرات این بوده که برجام نمُرده، اما پیشرفتی در مذاکرات هم صورت نگرفته است. از سوی دیگر، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران تصریح داشته پیام‌های برجامی در حال تبادل است و طرف‌های مقابل گزینه دیگری جز برجام ندارند و به همین دلیل موضوع برجام حتی از قطعنامه احساسی پارلمان اروپا حذف شد.

 

با این حال، در خصوص آخرین اوضاع مذاکراتی «بهروز طریقت» کارشناس مسائل سیاسی خارجی به «شرق» گفته است اساسا دیگر چیزی به نام مذاکرات احیای برجام وجود ندارد، بلکه واقعیت‌ها حکایت از آن دارد که از این پس باید روی فصل جدیدی از گفت‌وگوهای احتمالی برای حصول یک توافق جدید حرف زد. توافقی که با ایدئال‌های ایران فاصله بسیار زیادی دارد، چرا که از نگاه این تحلیلگر مسائل سیاسی اتفاقات زیادی موازنه دیپلماتیک را به هم زده است.

 

«هادی نوابی» دیگر کارشناسی است که اظهار داشته هر دو طرف (تهران و غرب) سعی دارند یک مذاکرات پشت پرده را شکل دهند؛ مذاکراتی پنهانی و به دور از چشم خبرنگاران، تحلیلگران و کارشناسان تا نه اروپایی‌ها و آمریکا و نه تهران حاضر به پاسخ‌گویی و مسئولیت‌پذیری در قبال این مذاکرات نباشند؛ نظری که «محمد مهاجری» هم تایید کرده و افزوده است: واقعا هنوز مشخص نیست هزینه‌های این نوع مذاکرات و توافق‌های پشت پرده برای کشور چقدر خواهد بود.

 

در ترسیم فضای مذاکراتی، «عبدالرضا فرجی راد» دیپلمات سابق تصریح داشته در‌حال‌حاضر فشار افکار عمومی به قدری بر اروپایی‌ها افزایش پیدا کرده که حتی کار به کفالت سیاسی چهره‌های پارلمانی اروپا هم کشیده شده است. در چنین شرایطی این تحلیلگر مسائل بین‌الملل بدیهی می‌داند که طرف غربی برای تعدیل این فشارها و پاسخ‌گویی به افکار عمومی در ظاهر ادعای مذاکره‌نکردن با ایران را مطرح کند.

 

«علی بیگدلی» تحلیلگر روابط بین‌الملل در خصوص مواضع آمریکایی‌ها به «آرمان ملی» گفته است: اینکه عنوان می‌شود بایدن برجام را مرده خوانده صحیح نیست و بلکه بایدن به خوبی به این نکته آگاهی دارد که اگر برجام احیا شود این موضوع می‌تواند برای وی در انتخابات۲۰۲۴ به عنوان یک موفقیت به شمار برود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات