تاریخ انتشار : یکشنبه 7 خرداد 1402 - 11:30
کد خبر : 18332

انتخابات ترکیه و حساسیت آن برای شهروندان ایرانی

انتخابات ترکیه و حساسیت آن برای شهروندان ایرانی
کیلومترها دورتر از خاک ترکیه که تا چند ساعت دیگر رهبر سال‌های آتی ترک‌ها مشخص خواهد شد، بسیاری از ایرانیان چشم به فرجام این رقابت‌ها دوخته‌اند

دور دوم رقابت‌های سیاسی دو جریان سکولار با اسلامگرایانِ «عدالت و توسعه»، دو هفته بعد از انتخابات پیشین، امروز هفتم خردادماه آغاز شد تا از میان «رجب طیب اردوغان» و «کمال قلیچدار اوغلو» یکی به ریاست جمهوری ترکیه برسد.

 

میزان مشارکت در دور اول ۸۸.۸ درصد بود و اردوغان هرچند ۲.۵ میلیون رای بیش از نامزد حزب «جمهوریخواه خلق» به دست آورد اما نتوانست پنجاه درصد آرا را کسب کند. حالا اما با حمایت «سنان اوغان» که توانست رای حدود پنج میلیون نفر از راست‌های تندرو را در دور نخست به دست آورد، اردوغان راه خود را برای شکست قیلچدار اوغلو هموار می‌بیند و نتایج بسیاری از نظرسنجی‌ها هم از برتری رهبر دو دهه گذشته ترکیه در انتخابات حاضر حکایت دارد.

 

 

با این حال، در رقابتی که از دید بسیاری منازعه سیاسی اسلام‌گرایان و ملی‌گرایان افراطی و جریان‌های دست‌راستی از یک سو با کُردها و دست‌چپی‌ها و سکولارها در سوی دیگر میدان انتخابات است، هنوز نمی‌توان به طور قطعی از چیزی سخن گفت.

 

به گزارش ایران مامن، کیلومترها دورتر از ترکیه که تا چند ساعت دیگر رهبر سال‌های آتی ترک‌ها مشخص خواهد شد، بسیاری از ایرانیان چشم به فرجام این رقابت‌ها دوخته‌اند.

 

«امیر حمزه نژاد» در این باره می‌نویسد: انتخابات ترکیه این روزها برای ایرانیان دست کم در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است و حتی تیتر صفحه اول برخی از روزنامه‌ها را به خود اختصاص داده است.

 

اما سئوال اینجاست چرا انتخابات ترکیه برای طیفی از ایرانیان مهم است؟  ترکیه کشوری است که اشتراکات فرهنگی و قومیتی متعددی با ایران دارد و حالا مقصد سفر و گردشگری بسیاری از ایرانیان است و حتی استانبول به لس آنجلس دوم در پذیرش هنرمندان زیرزمینی و مهاجران ایرانی تبدیل شده است.

 

از سوی دیگر ترکیه برای طیف خاصی از متمولان رو به پایین محلی برای سرمایه‌گذاری است؛ چه خرید خانه با سودای مهاجرت و چه سرمایه‌گذاری شغلی، ترکیه را برای گروهی از ایرانیان بسیار جذاب ساخته است.

 

اخبار مرتبط:

انتخابات ترکیه؛ کمال برای ایران بهتر است یا رجب؟

صحنه انتخاباتی ترکیه و اهمیت آن برای ایران

 

خوانندگان و هنرمندان هم برای برگزاری کنسرت و ساخت فیلم از ترکیه غافل نمی شوند. سریال‌های ترکیه‌ای با تم عشق ممنوعه نیز ببیندگان بسیاری به‌ویژه در میان خانواده‌ها دارد و تا چند وقت گذشته تبی شدید ایجاد کرده بود.

 

زبان ترکی استانبولی بعضا همپای زبان‌های اروپایی در کشورمان در حال آموزش است و مخاطبان خاصی دارد. اگر اغراق نباشد می توان گفت ترکیزم در ایران بعضا بسیاری را به خود مشغول کرده و حالا قطعا انتخابات آن در کشورمان دنبال کنندگانی دارد.

 

 

اما همه این موارد را در حوزه توسعه و جذابیت مارکتینگ چندبعدی ترکیه در هنر و گردشگری و سرمایه گذاری و … گفتیم که به این موضوع اشاره کنیم که کشورهایی مثل ترکیه و امارات و … از ایرانیان با ایجاد جذابیت سوپرمارکتی سرمایه گذاری تغذیه کرده‌اند.  ایرانیان اگر همین قدر که در کشورهای مختلف جهان سرمایه‌گذاری و کار کردند در کشور خود کار می‌کردند، قطعا وضعیت کشور در حوزه پیشرفت اقتصادی و اجتماعی چیز دیگری بود.

 

ورای مسائلی که این روزنامه‌نگار توسعه به آن پرداخته، بسیاری از کارشناسان مسائل سیاسی و امنیتی به پروژه‌های عظیم آبی ترکیه اشاره دارند که در دوره اردوغان نفس ایران و کشورهایی مانند عراق و سوریه را گرفت و علاوه بر خشکاندن استان‌های همجوار، بحران ریزگردها را به وجود آورده است.

 

از سوی دیگر اردوغان با حمایت از رژیم باکو در سال‌های اخیر به دنبال پاگذاشتن بر گلوگاه ایران در مناطقی مانند زنگه‌زور بوده و از این منظر هم برای بسیاری به ویژه رانندگان ترانزیت، تجار و شهروندان استان‌های غرب و شمال‌ غربی کشور نتایج این انتخابات ترکیه اهمیت یافته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات