تاریخ انتشار : شنبه 4 آذر 1402 - 13:44
کد خبر : 19677

سن بازنشستگی ایرانی‌ها؛ نزدیک کشورهای شرقی، به سمت کشورهای غربی

سن بازنشستگی ایرانی‌ها؛ نزدیک کشورهای شرقی، به سمت کشورهای غربی
سن استاندارد بازنشستگی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، اما به‌طور کلی بین ۵۰ تا ۷۰ سال متغیر است. در برخی کشورهای دنیا هم مانند ایران سن بازنشستگی برای زنان و مردان باهم تفاوت‌هایی دارد.

مصوبه تازه مجلس برای افزایش سقف سن بازنشستگی به ۶۲ سال برای مردان و ۵۵ سال برای زنان در چارچوب بررسی هفتمین لایحه برنامه پنج‌ساله باعث شده تا بسیاری وضعیت کشور ما را با سایر کشورها قیاس کنند.

 

البته درباره موضوعاتی از این دست که ارتباط مستقیم با معیشت مردم دارد، «محمدحسن قدیری ابیانه» دیپلمات سابق با عنوان کارشناس مسائل استراتژیک اخیرا در نشستی خبری اظهار داشته ایرانی‌ها نباید خود را با آلمانی‌ها و کره‌ای‌ها قیاس کنند چون یک کره‌ای معادل ۲۴ ایرانی کار می‌کند و به این خاطر وضعیت ما باید با مردم هند و پاکستان و بنگلادش قیاس شود.

 

صرف‌نظر از پاسخ‌هایی که در روزها به این سخن داده شده، مثلا «حبیب رمضانخانی» فعال سیاسی در کانال خود نوشته «در همان کره جنوبی مسئول بی‌کفایت برکنار می‌شود نه جابه‌جا» بررسی تطبیقی کشور به رغم تفاوت‌های فراوانی که دارند خالی از فایده نیست.

 

 

نگاهی گذرا به تاریخچه بازنشستگی

 

اولین استفاده ثبت‌شده از حقوق بازنشستگی دولتی در سال ۱۳ قبل از میلاد توسط آگوستوس سزار برای کهنه‌سربازانی بود که حداقل ۱۶ سال در یک لژیون و ۴ سال در نیروهای ذخیره خدمت کرده بودند. حتی همان زمان هم بحث‌های افزایش سن بازنشستگی مطرح بوده و این مدت بعدها به ۲۰ سال در لژیون و ۵ سال در ذخیره افزایش یافت.

 

بعدها اتو فون بیسمارک، صدراعظم آلمان، معروف به «صدراعظم آهنین» در سال ۱۸۸۱ قانون سن ۷۰سالگی را برای بازنشستگی در آلمان به اجرا درآورد. در واقع ریشه‌های دولت رفاه را باید در همین دهه هشتاد قرن نوزدهم و در برنامه رفاه اجتماعی بیسمارک جست‌وجو کرد. براساس این برنامه، کارگران در مقابل تصادفات، بیماری، بیکاری و پیری بیمه می‌شوند.

 

پس از آلمان دوران بیسمارک، بریتانیا در سال ۱۹۰۸ قوانینی برای مستمری بازنشستگی تصویب و سن بازنشستگی را ۷۰ سال تعیین کرد. بعدها در بریتانیا هم سن بازنشستگی به ۶۵ سال برای مردان و ۶۰ سال برای زنان کاهش یافت. در ایالات متحده با تصویب قانون تامین اجتماعی در سال ۱۹۳۵ سن اولیه بازنشستگی ۶۵ سال تعیین شد.

 

این روند تقریباً در تمام دنیا ادامه داشت اما دولت‌ها پس از کاهش سن بازنشستگی در نیمه اول قرن بیستم، حالا به این نتیجه رسیده‌اند که با توجه به عوامل متعدد سن بازنشستگی باید افزایش یابد. اولین دلیل در این خصوص افزایش امید به زندگی است. اما بررسی‌های جمعیت‌شناسی، هزینه‌های مالی سالمندی، سلامت، ماهیت مشاغل، کمبود نیروی کار و شاید از همه مهمتر، بحران صندوق‌های بازنشستگی که دامن بسیاری از کشورها مخصوصاً کشورهای در حال توسعه را گرفته است، باعث شده تا دولت‌ها در سیاست‌های خود نه‌تنها در سن بازنشستگی بلکه در بسیاری از قوانینی که براساس اصول دولت رفاه بیسمارک پایه‌ریزی شده بود، تجدیدنظر داشته باشند.

 

نتیجه این دست تغییرات، در مجموعه نارآرامی‌هایی دیده شد که از ۱۹ ژانویه در فرانسه و در اعتراض به لایحه اصلاح مزایای بازنشستگی فرانسه سازماندهی شده بود. این لایحه سن بازنشستگی را از ۶۲ سال به ۶۴ سال افزایش داد. همین باعث برگزاری اعتصاباتی سراسری در این کشور شد که عملاً کشور ایفل و پنیر را فلج کرد. در ماه مارس سال جاری دولت لایحه را اجرایی کرد که منجر به اعتراضات بیشتر و خشن‌تری هم شد.

 

سن بازنشستگی در کشورهای دیگر چقدر است؟

 

سن استاندارد بازنشستگی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، اما به‌طور کلی بین ۵۰ تا ۷۰ سال متغیر است. در برخی کشورهای دنیا هم مانند ایران سن بازنشستگی برای زنان و مردان باهم تفاوت‌هایی دارد.

 

یونان: ۶۷ سال

یونان کشوری است که سال‌هاست دچار بحران اقتصادی است و بحران صندوق‌های بازنشستگی آن این کشور را مجبور به فروش چند جزیره از خاک خود کرد. سن بازنشستگی برای مردان و زنان در یونان تقریباً ۶۷ سال است. با این حال کارگران تنها در صورتی می‌توانند حقوق بازنشستگی کامل را مطالبه کنند که حداقل ۱۵ سال (معادل ۴۵۰۰ روز کاری) در طرح بازنشستگی مشارکت داشته باشند. اگر کارگر حداقل ۴۰ سال (۱۲۰۰۰ روز کاری) در طرح بازنشستگی مشارکت داشته باشد، می‌تواند در ۶۲سالگی بازنشسته شود و از مزایای بازنشستگی کامل برخوردار شود.

 

 دانمارک: ۶۷سال

سن بازنشستگی فعلی در دانمارک بین ۶۶ تا ۶۸ سال است. مزایای بازنشستگی در دانمارک براساس تعداد سال‌هایی محاسبه می‌شود که فرد از سن ۱۵ سالگی تا سن بازنشستگی در این کشور اقامت داشته‌ است. به‌طور خاص اگر کسی به مدت ۴۰ سال در دانمارک کار کرده و اقامت داشته باشد، واجد شرایط دریافت مستمری کامل است. این کشور همچنین به افرادی که واجد شرایط دریافت مستمری کامل نیستند، مستمری جزئی ارائه می‌دهد.

 

 ایرلند: ۶۶ سال

طبق گزارش بازنشستگی دولتی، سن بازنشستگی فعلی در ایرلند ۶۶ سال است. پس از بازنشستگی، در صورتی که فرد در زمان اشتغال به اندازه کافی حق‌الزحمه اجباری بیمه اجتماعی را پرداخت کرده باشد، مستمری مشارکتی کشور را دریافت خواهد کرد. اگر واجد شرایط دریافت مستمری دولتی باشد و درآمدش از حد معینی تجاوز نکند، می‌تواند از حقوق بازنشستگی کشوری غیرمشارکتی بهره‌مند شود.

 

آلمان: ۶۷ سال

سن معمول بازنشستگی در آلمان برای افرادی که بعد از سال ۱۹۶۴ میلادی متولد شده‌اند برابر با ۶۷ سال است ولی برای زنانی که ماه‌هایی از سال را برای زایمان و نگهداری از فرزند در مرخصی هستند، شرایط خاصی در نظر گرفته می‌شود. گزارش‌های تهیه‌شده توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی همچنین نشان می‌دهد بیشترین شکاف پرداختی دستمزدهای بازنشستگی بین زنان و مردانِ تمامی کشورهای صنعتی، در آلمان دیده می‌شود.

 

 

آمریکا: ۶۵ سال

با افزایش سن جمعیت در آمریکا هر روز بر شمار سازمان‌ها و نهادهایی که به وضعیت سالمندان در این کشور رسیدگی‌ و برای بهبود شرایط زندگی آن‌ها تلاش می‌کنند، افزوده می‌شود. اما در مورد میزان دریافتی سالمندان بعد از سن ۶۵ سال نمی‌توان رقم واحدی اعلام کرد.

 

 برزیل: ۶۵ سال

در این کشور برخی از افراد، مانند کارگران روستایی، معلمان و افسران پلیس، حداقل سن بازنشستگی کمتری دارند. برزیل از کارگران می‌خواهد تا قبل از واجد شرایط شدن برای مطالبه مزایا، حداقل مدتی در تامین اجتماعی مشارکت داشته باشند. برای شروع دریافت مزایای جزئی، همه کارگران بخش خصوصی باید حداقل ۲۰ سال (برای مردان) یا ۱۵ سال (برای زنان) به تامین اجتماعی کمک مالی کرده باشند. کارگران بخش دولتی باید حداقل ۲۵ سال کمک مالی کرده باشند. برای دریافت مزایای کامل، همه کارگران باید حداقل ۴۰ سال (برای مردان) یا ۳۵ سال (برای زنان) مشارکت داشته باشند.

 

 ژاپن: ۶۴ سال

در ژاپن درحالی‌که دولت در تلاش است از بازنشستگی پیش از موعد جلوگیری کند، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ این سن به تدریج به ۶۵ سال افزایش یابد.

 

 فرانسه: ۶۴ سال

حداقل سن بازنشستگی در فرانسه از سال ۲۰۱۸ به تدریج از ۶۰ سال به ۶۲ سال افزایش یافته است. طبق قوانین جدید برای متولدین سال ۱۹۶۸ یا بعد از آن سن بازنشستگی به ۶۴ سال افزایش می‌یابد. سن قانونی قابل اعمال برای بیمه‌شدگان متولد قبل از سال ۱۹۶۸ تعیین خواهد شد، با این تفاهم که برای بیمه‌شدگان متولدشده بین ۱ سپتامبر ۱۹۶۱ تا ۳۱ دسامبر ۱۹۶۷، سن بازنشستگی برای هر نسل ۳ ماه افزایش می‌یابد. سن دریافت مستمری کامل به‌طور خودکار ۶۷ سال تعیین شده است.

 

انگلیس: ۶۶ سال

سن بازنشستگی دولتی در بریتانیا در سال ۲۰۱۸ به ۶۵ سال رسید. این سن در ۶ اکتبر ۲۰۲۰ به ۶۶ سال افزایش یافت و تا سال ۲۰۲۸ به ۶۷ سال و تا سال ۲۰۳۷ به ۶۸ سال خواهد رسید.

 

 هند: ۶۰ سال

در بخش دولتی، سن بازنشستگی ۶۰ سال است، اما این رقم در راه‌آهن هند ۶۲ سال، برای رؤسای ارتش، نیروی دریایی و کارکنان نیروی هوایی ۶۲ سال، برای قضات دادگاه عالی ۶۲ سال، برای رؤسای کارکنان دفاعی ۶۵ سال و برای قضات دادگاه عالی هم ۶۵ سال است. درحالی‌که در بخش خصوصی سن بازنشستگی بستگی به قوانین هر شرکت دارد و حداکثر ۶۵ است.

 

 چین: ۶۰ سال

سن بازنشستگی در چین در حال حاضر برای مردان ۶۰ سال و برای کارمندان زن ۵۵ سال و برای کارگران زن ۵۰ سال است.

 

 ترکیه: ۶۰ سال

سن بازنشستگی در ترکیه از دهه ۱۹۷۰ از ۴۴ سال برای مردان و ۳۸ سال برای زنان به تدریج افزایش یافت. در ابتدا سن دقیقی برای بازنشستگی وجود نداشت. سن فعلی برای هر دو جنس تا سال ۲۰۴۸ به ۶۵ سال افزایش خواهد یافت. علاوه بر این در این کشور طبق قانون، حداقل روزهای مختلف خدمت مورد نیاز است که در حال حاضر ۷۰۰۰ روز است. این رقم تا سال ۲۰۴۸ به ۷۲۰۰ روز (۲۰ سال) تبدیل می‌شود. هر کسی از روز شروع به کار مشمول این قوانین است.

 

 

 کره جنوبی: ۶۰ سال

کارفرمایان با بیش از ۳۰۰ کارمند ملزم به افزایش سن بازنشستگی به ۶۰ سال هستند و این قانون از اول ژانویه ۲۰۱۷، برای همه کارفرمایان در سراسر کشور اجباری است.

 

 عربستان سعودی: ۶۰ سال

سن رسمی بازنشستگی در عربستان سعودی برای مردان و زنان ۶۰ سال است. کارمندان سعودی می‌توانند در موارد استثنایی که برای آن باید تاییدیه‌های خاصی را دریافت کنند، فراتر از این سن (تا ۶۵، ۷۰ یا بیشتر) به کار ادامه دهند.

 

امارات متحده عربی: ۶۵ سال

در امارات متحده عربی سن بازنشستگی اجباری در سال ۲۰۱۰ از ۶۰ سال به ۶۵ سال افزایش یافت و به این کشور این امکان را داد تا نیروی کار ماهر مهاجر خود را برای مدت طولانی‌تری برای پروژه‌های ساختمانی کلیدی حفظ کند.

 

روسیه: ۶۰ سال

سن بازنشستگی در روسیه مطابق استانداردهای اولیه اروپایی است. در این کشور متوسط سن بازنشستگی مردان ۶۰ و متوسط سن بازنشستگی زنان ۵۵ سال است. در سال‌های اخیر در مورد افزایش سن بازنشستگی در این کشور صحبت شده است ولی از آنجا که امید به زندگی مردان در این کشور اندکی بیش از ۶۰ سال است، این تغییر در آینده نزدیک امکان‌پذیر نیست.

 

منبع:

روزنامه هم‌میهن و خبرگزاری ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات