تاریخ انتشار : سه شنبه 28 آذر 1402 - 22:22
کد خبر : 19823

بهترین راهکارهای استخدام جاسوس

بهترین راهکارهای استخدام جاسوس
در سال‌های اخیر سیا به دلیل تمایل برای تشویق دانشمندان هسته‌ای ایران به همکاری با خود به طور مخفیانه از کنفرانس‌های هسته‌ای که دانشمندان و مهندسان هسته‌ای ایران در آن شرکت می‌کنند حمایت‌ کرده تا از این طریق بتواند فرصت‌هایی برای گفتگو با آن‌ها یافته و آنها را ترغیب به پناهندگی به ایالات ‌متحده کند.

به گزارش ایران مامن، نگاهی به پرونده‌های امنیتی در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که دولت‌ها برای کسب اطلاعات و انجام عملیات مختلف در خاک دوست یا دشمن غالبا سعی می‌کنند شهروندانی از همان کشور را به کار گیرند.

 

بنا برگزارش وبسایت «ای‌ اس» (AS) در خصوص نحوه جذب جاسوسان و عوامل نفوذی توسط سرویس‌های اطلاعاتی مختلف و به ویژه سرویس‌های اطلاعاتی روسیه، این پروسه زمان‌بر عمدتا و در اغلب موارد به سه مرحله کلی تقسیم می‌شود.

 

بنا بر این گزارش در مرحله اول که مرحله ایجاد یک رابطه است عوامل اطلاعاتی آژانس موردنظر به ارزیابی این نکته می‌پردازند که آیا فرد می‌تواند با توجه به نوع شخصیت، شغل و ارتباطات خود به عنوان یک هدف بالقوه برای این سازمان‌ها در نظر گرفته ‌شود یا خیر و پس از مثبت ارزیابی‌ شدن این احتمال  تلاش می‌کنند تا یک رابطه گاه‌به‌گاه را با وی آغاز کنند.

 

سپس در مرحله دوم یا مرحله به اصطلاح تست عوامل آژانس مذکور اشتیاق هدف را برای ارتباط بیشتر با کسانی که با وی در تماس هستند، سنجیده و همچنین روش‌های بالقوه برای ترغیب هدف برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات نیز در این مرحله برنامه‌ریزی می‌شود.

 

در نهایت و در مرحله سوم یا نتیجه عامل استخدام‌کننده سوژه با استفاده از تمام اطلاعات جمع‌آوری‌شده در مورد وی از جمله سوابق و پیشینه و با به‌کارگیری ابزارهای لازم برای متقاعدکردن او به همکاری، به هدف خود می‌رسد.

 

گزارش‌های مرتبط

روش‌های جدید داده‌کاوی برای بافتن تور ضدجاسوسی

سرگذشت پنج جاسوسی که تاریخ‌ساز شدند

 

در همین زمینه وبسایت «تودی‌آی‌فاندآت» (TodayIFoundOut) در گزارشی تحلیلی در خصوص روش‌های جذب جاسوس سازمان‌های اطلاعاتی اولین، رایج‌ترین و پیش‌پاافتاده‌ترین روش برای این کار را مراجعه داوطلبان علاقه‌مند به وبسایت آژانس مذکور و ثبت درخواست و در نهایت طی مراحل متداول گزینش می‌داند که بیشتر برای شهروندان این کشورها کاربرد دارد تا جذب عوامل نفوذی از میان شهروندان سایر کشورها.

 

وبسایت تودی متداولترین راهی که جاسوسان سیا پس از استخدام می‌توانند با مردم ارتباط برقرارکرده و ازآنها اطلاعات کسب‌ داشته و یا نسبت به شناسایی آنها به ویژه اتباع خارجی مستعد برای همکاری با سازمان اطلاعاتی خود بهره ‌ببرند، استخدام آنها در یک شغل معمولی پوششی در کشورهای هدف و یا کشور خود با امکان برقراری روابط عمومی بالا با اتباع کشورهای هدف می‌داند.

 

 

در همین زمینه این وبسایت مدعی ‌است هر زمانی که آژانس بخواهد نسبت به استخدام شخصی مبادرت‌ ورزد که فکر می‌کند می‌تواند به اطلاعات قابل ‌توجهی دسترسی داشته ‌‌باشد به عنوان اولین راهی که کمتر رایج می‌باشد نسبت به شناسایی و بررسی سوابق آن فرد از طریق عوامل پوششی خود که بدان‌ها اشاره ‌شد اقدام کرده و سپس آژانس بلافاصله به سراغ وی آمده و فوراً به او پیشنهاد می‌کند تا به طریقی که مد نظرشان است به آژانس بپیوندد.

 

تودی هرچند این روش را دارای مزایای قابل ‌توجهی می‌داند اما ریسک آن ‌را بالا و شانس موفقیت آن را نیز کمتر می‌داند؛ روشی که بنا بر گزارش تودی سازمان سیا از آن به‌طور گسترده برای استخدام مهندسان و دانشمندانی که روی برنامه هسته‌ای ایران کار می‌کنند، بهره برده‌ است.

 

تودی ایده‌آل‌ترین مکان‌ها برای استخدام این گروه از متخصصین و دانشمندان به عنوان عامل نفوذی را نیز دانشگاه‌ها و کنفرانس‌ها و همایش‌های بین‌المللی برشمرده و مدعی ‌است که سازمان سیا خود نیز اغلب به طور مخفیانه از برخی از این کنفرانس‌ها حمایت می‌کند تا از این طریق بتواند برخی از افرادی را که علاقه‌مند به استخدام آنها است در این همایش‌ها شناسایی و با انها رابطه برقرار دارد.

 

به عنوان نمونه در سال‌های اخیر سیا به دلیل تمایل برای تشویق دانشمندان هسته‌ای ایران به همکاری با خود به طور مخفیانه از کنفرانس‌های هسته‌ای که دانشمندان و مهندسان هسته‌ای ایران در آن شرکت می‌کنند حمایت‌ کرده تا از این طریق بتواند فرصت‌هایی برای گفتگو با آن‌ها یافته و آنها را ترغیب به پناهندگی به ایالات ‌متحده کند.

 

تودی تصریح می‌دارد که در حال‌ حاضر نه فقط سیا بلکه تقریباً اکثر آژانس‌های جاسوسی بزرگ دنیا تمایل به استفاده از این تاکتیک‌ها دارند تا حدی که یکی از ماموران سیا در این زمینه اظهار داشته‌ است که هر سرویس اطلاعاتی در جهان سعی ‌دارد تا این کنفرانس‌ها را برگزار و یا از آنها  حمایت مالی کند تا با جلب توجه مردم برای شرکت در این کنفرانس‌ها از فرصت برگزاری آنها به عنوان راهی برای جذب عوامل نفوذی آینده بهره ‌ببرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سعید سه شنبه , ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۹

ایول مطلب احمق خوبی بود

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات