تاریخ انتشار : یکشنبه 29 بهمن 1402 - 23:51
کد خبر : 20236

نیاز فوری به «یارانه آب»

نیاز فوری به «یارانه آب»
برخی پیشنهاد می‌دهند که با توجه به شرایط اقلیمی، کشاورزی در جغرافیای دارای تنش آبی متوقف شود و در عوض کشاورزان تا زمان خروج از این وضعیت «یارانه آب» دریافت دارند؛ به این معنا که در ازای توقف کشاورزی تا زمان بهینه‌سازی مصرف آب از منابع جاری و زیرزمینی، به نحوی معیشتشان تامین شود

خبر کوتاه بود و جانکاه: «با ادامه این روند در اغلب استان‌ها در اواخر بهار و تابستان با تنش شدید آبی مواجه می‌شویم زیرا هنوز در ۱۸ سد مهم کشور به ویژه در بحث تأمین آب شرب و کشاورزی، میزان ذخایر آبی کمتر از ۲۰ درصد ظرفیت مخازن این سد‌ها است.»

 

پژوهشی که یک دهه پیش درباره تاثیر خشکسالی بر وضعیت مدنی و اقتصادی کشاورزان انجام شده بود می‌گوید: اثرات خشکسالی بر وضعیت اقتصادی کشاورزان در پنج عامل شامل افزایش هزینه های تولید، کاهش تولید اقلامی مانند گندم، کاهش توان اقتصادی کشاورز، کاهش توان تولیدی آتی کشاورز و خروج از بخش کشاورزی قابل بررسی است.

 

اثرات اجتماعی خشکسالی بر وضعیت کشاورزان هم در پنج زمینه افزایش آسیب های اجتماعی، کاهش سطح بهداشت و تغذیه، اثرات روحی روانی خشکسالی و بروز اختلافات اجتماعی و ایجاد فقر در جامعه دسته بندی می‌شود.

 

مرتبط:

خشکسالی یعنی فقط قطع آب در تابستان؟

قدم اول فرار از بحران آبی

در ایران برف و باران نمی‌آید چون …

روی موج آب کوچ می‌کنیم

 

به گزارش ایران مامن، برخی پیشنهاد می‌دهند که با توجه به شرایط اقلیمی، کشاورزی در جغرافیای دارای تنش آبی متوقف شود و در عوض کشاورزان تا زمان خروج از این وضعیت «یارانه آب» دریافت دارند؛ به این معنا که در ازای توقف کشاورزی تا زمان بهینه‌سازی مصرف آب از منابع جاری و زیرزمینی، به نحوی معیشتشان تامین شود.

 

به گزارش «ایرنا» بخش کشاورزی بنابر اعلام مدیر روابط عمومی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، بیش از ۹۰ درصد از مصرف آب را به خود اختصاص داده، این در حالی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان این میزان تنها ۳۰ درصد از کل مصرف آب را در بر می‌گیرد.

 

 

این گزارش می‌افزاید: تنها برای کشت گندم در کشور و در یک سال زراعی بیش از ۱۰ میلیارد و ۷۹۰ میلیون مترمکعب آب یعنی بیش از یک سوم حجم کل آب‌های ذخیره شده پشت سدهای کشور، آب مصرف می‌شود. تولید محصولات جالیزی و صیفی‌جات هم یکی از عوامل مهم در مصرف آب زیاد به ویژه آب‌های زیرزمینی و ایجاد فرونشست‌ها هستند. هرچند ایران یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان میوه و سبزی در دنیا است، اما به دلایل مختلف به‌طور میانگین بیش از ۳۵ درصد محصولات تولیدشده در بخش کشاورزی، پیش از رسیدن به دست مصرف‌کننده نهایی از بین می‌رود.

 

به نوشته «دنیای اقتصاد» کاهش بارندگی سبب کاهش میزان تولید محصول، هم در زراعت دیم و هم در زراعت آبی خواهد شد. در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ (از مهرماه) تا ۲۵بهمن‌ماه کل میزان بارش در شهر شیراز و برخی از مناطق اطراف کمتر از ۱۰میلی‌متر بوده است که خود سبب کاهش تولید محصولات زراعی در این مناطق می‌شود.

 

از ۹.۵میلیون هکتار اراضی تحت کشت غلات در ایران با میانگین تولید ۲.۲تن در هکتار در سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی می‌شود که بر اثر خشکسالی سال‌جاری حداقل میانگین تولید در واحد سطح به ۱.۵تن در هکتار کاهش یابد.

 

به این ترتیب از ۲۱.۳میلیون تن محصول کشاورزی تولیدی در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ پیش‌بینی می‌شود که این میزان به کمتر از ۱۵میلیون تن در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ کاهش یابد؛ یعنی حداقل ۲۵‌درصد از تولیدات کشاورزی بر اثر خشکسالی اخیر از دست خواهد رفت. چون در بسیاری از دشت‌های ایران امکان تامین آب برای آبیاری به دلیل بیلان منفی وجود ندارد.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات