تاریخ انتشار : یکشنبه 24 دی 1402 - 19:04
کد خبر : 20026

مکتب یا مدرسه؟

مکتب یا مدرسه؟
چندی قبل نمایندگان مجلس، وزارت آموزش و پرورش را مکلف کردند تا مجوز ایجاد مدرسه مسجدمحور یا مرکز آموزش و پرورشی مسجدمحور را  به صورت مشروط به متقاضی بدهد

ورود روحانیون به عرصه‌های مختلف در ماه‌های اخیر شتاب بیشتری را نشان می‌دهد یا اینکه دست کم در رسانه‌ها نمود بیشتری می‌یابد. چند روز پیش بود که مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در دیدار با مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان یزد بیان داشت برای هلال احمر به لحاظ اعتقادی و دینی دوره‌‌های آموزشی و تبیینی در نظر گرفته شود.

 

در این میان، ورود جدی‌تر روحانیون به حوزه آموزش و تقویت حضورشان در ساختار آموزشی بیشتر از سایر حوزه‌ها مورد توجه است؛ روندی که از زمان «محمود فرشیدی» وزیر آموزش و پرورش در دولت «محمود احمدی‌نژاد» به طور جدی آغاز شد، در دولت «حسن روحانی» هم ادامه یافت و «رضا مراد صحرایی» وزیر دولت سیزدهم در دیدار با آیت الله نوری همدانی در قم رسما اعلام داشت: با همکاری حوزه علمیه حضور ۲۵ هزار نفر طلبه با هدف توجه به ابعاد اعتقادی و فرهنگی دانش آموزان استخدام شده‌اند که می‌توانند زمینه‌های اعتقادی دانش آموزان را تقویت نمایند.

 

به گزارش ایران مامن، صحرایی در تازه ترین خبر از فعالیت‌های وزارت آموزش و پرورش اعلام داشته اکنون سه هزار و ۶۰۰ مسجد در کشور با مدارس رابطه تنگاتنگی دارند و امسال برای ارتباط ۹ هزار مسجد دیگر هدف‌گذاری شده است.

 

با این حال و همزمان با به گوش رسیدن زمزمه‌هایی مبنی بر ایجاد «مدارس مسجد محور» آموزش و پرورش اعلام کرده فعلا مجوز ایجاد مدارس غیردولتی مسجد محور صادر نشده و قرار نیست در داخل مسجد کلاس درس برگزار شود؛ مجوز برای فضاهایی که بخشی از مسجد هستند صادر می‌شود. البته این وزارتخانه تایید کرد در حال حاضر موسسان برخی مدارس غیردولتی روحانی هستند.

 

 

به گزارش «اعتماد» چندی قبل نمایندگان مجلس، وزارت آموزش و پرورش را مکلف کردند تا مجوز ایجاد مدرسه مسجدمحور یا مرکز آموزش و پرورشی مسجدمحور را  به صورت مشروط به متقاضی بدهد.

 

«علی‌اصغر فانی» وزیر آموزش و پرورش دولت روحانی در گفت‌وگو با همین روزنامه از تشکیل مدارس مسجدمحور ابراز نگرانی کرده و گفته که این احتمال وجود دارد که امام جماعت برخی از مواد آموزشی را نافع تشخیص ندهد و حذف شود. به گفته فانی، با توجه به تخصصی بودن امر تربیت ممکن است ‌‌هیئت امنای مساجد نتوانند مدرسه را هدایت کند.

 

این رویدادها باعث شده تا رسانه‌ها از زوایای مختلف ورود روحانیون به نظام آموزشی را واکاوی کنند. به گزارش «هم‌میهن» درحالی‌که کشور از کمبود ۲۰۰ هزار معلم رنج می‌برد، وزارت آموزش‌وپرورش تنها توانسته است ۷۰ هزار معلم را در راستای جبران این کمبود استخدام کند درحالی‌که بیش از یک‌سوم این تعداد را طلاب تشکیل داده‌اند تنها علت این رویکرد و این وضعیت استخدامی نیز تقویت بنیه اعتقادی دانش‌آموزان عنوان شده است.

 

در این پیوند، «رحیم عبادی» عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، در گفتگو با «جماران» از این رویکرد انتقاد کرده و با تأکید بر اینکه این بدعت بسیار خطرناکی است که آموزش و پرورش را به دست روحانیون و حوزه‌های علمیه بسپاریم، اظهار کرده است: من فکر می‌کنم آقایان، چون در جامعه و در ارتباط با مردم ناموفق بوده‌اند، حالا می‌خواهند این آزمایش را به محیط مدارس بیاورند و در مدرسه تجربه کنند؛ و با همین تجربه تلخ و ناموفق‌شان مجدداً زمینه بیزاری و انزجار از دین را میان نوجوانان و جوانان فراهم سازند. ما ۴۰ سال در جمهوری اسلامی تجارب تلخ و شیرین زیاد داشته‌ایم؛ از جمله اینکه تجربه روحانیت در تبلیغ دین برای جامعه موفق نبود و به‌ویژه در نوجوانان و جوانان به جای گرایش به دین، دین‌گریزی افزایش پیدا کرد.

 

در سوی دیگر، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بر ضرورت حضور روحانیون در مدارس تاکید کرده و اظهار داشته  جنس سوالات دانش‌آموزان عمیق‌تر شده و با گذشته متفاوت است و در بسیاری از موضوعات، سوالات خاصی را مطرح می‌کنند که ارائه پاسخ به آن‎ها با ظرافت‌ها و حساسیت‌هایی همراه است. امیدواریم روحانیون همراه با پاسخگویی به سوالات دانش‌آموزان در مدارس، به معلمان و مدیران به عنوان یاوران تربیتی مساعدت کنند و سعی در تقویت آن‌ها داشته باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات