تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 دی 1402 - 15:17
کد خبر : 20052

تفاوت واکنش همسایه‌ شرقی به عملیات موشکی

تفاوت واکنش همسایه‌ شرقی به عملیات موشکی
به موازات اعلام مواضع مقامات تهران و اسلام آباد مبنی بر اینکه اهداف عملیات موشکی دو طرف گروه‌ها تروریستی بوده‌اند و نه شهروندان همسایه و تاکید بر این که تمامیت ارضی متقابل برایشان محترم است، برخی منابع مدعی هماهنگ بودن عملیات‌ها بین دو کشور شدند

به دنبال هدف قرار گرفتن اهدافی در اقلیم کردستان عراق و ادلب سوریه که بنا بر اعلام سپاه پاسداران مقر عوامل موساد و تروریست‌های تکفیری بوده، شامگاه سه‌شنبه مناطقی در خاک پاکستان هم هدف قرار گرفت تا ضربه‌ای باشد به گروهک تروریستی «جیش العدل».

 

مرتبط:

عملیات موشکی با چاشنی هشتگی در زمستان داغ خاورمیانه

 

واکنش اسلام‌آباد در فراخوانی سفیر و اقدامات دیپلماتیک هر چند مشابهت‌هایی با بغداد داشت، اما در نهایت عراقی‌ها تصمیم گرفتند به شورای امنیت شکایت کنند و در عوض پاکستانی‌ها بامداد پنجشنبه ۲۸ دی‌ماه اهدافی را در خاک ایران هدف قرار دادند که بنا بر ادعای آن‌ها مواضع «جبهه آزادیبخش بلوچستان» بوده است.

 

پس از این حمله که بنابر اعلام وزیر کشور  منجر به «کشته شدن ۴کودک، ۳زن و ۲مرد از اتباع خارجی ساکن در روستایی که در سه چهار کیلومتری ایران شده»، وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام داشت: پاکستان مجموعه‌ای از حملات نظامی دقیق و کاملاً هماهنگ و هدفمند را علیه مخفیگاه‌های تروریست‌ها در استان سیستان و بلوچستان ایران انجام داد. تعدادی از تروریست‌ها در جریان عملیات رزمی با اسم رمز «مرگ بر سرماچار» کشته شدند.

 

در ادامه، معاون استاندار سیستان و بلوچستان در تشریح جزئیات جدیدی از حمله صبح امروز در یکی از روستا‌های مرزی اظهار داشت: ساعت ۴ صبح ۳ پهپاد به یکی روستا‌های مرزی ایران در سراوان حمله کرده‌اند. وی افزود: در این حمله ۴ منزل تخریب شده و ۱۰ نفر کشته شده‌ا‌ند که همگی پاکستانی هستند.

 

به گزارش «العربیه» ارتش پاکستان اعلام کرده که مواضع «ارتش آزادی‌بخش بلوچستان» را در عمق ۸۰ کیلومتری ایران بمباران کرده است. همچنین سازمان اطلاعات پاکستان مدعی است هواپیماهای پاکستانی تا عمق ۵۰ کیلومتری وارد حریم هوایی ایران شدند.

 

به گزارش ایران مامن، به موازات اعلام مواضع مقامات تهران و اسلام آباد مبنی بر اینکه اهداف عملیات موشکی دو طرف گروه‌ها تروریستی بوده‌اند و نه شهروندان همسایه و تاکید بر این که تمامیت ارضی متقابل برایشان محترم است، برخی منابع مدعی هماهنگ بودن عملیات‌ها بین دو کشور شدند از جمله رئیس امت واحده پاکستان اظهار داشته هم اسلام آباد و هم تهران از حمله به جیش‌العدل آگاه بودند.

 

تصاویری که رسانه‌ها از قربانیان حملات پاکستان منتشر ساختند

 

در همین حال نماینده چابهار و نماینده سراوان یعنی شهری که حملات پاکستان به بخشی از توابع این شهر صورت گرفته گفته‌اند هیچ تروریستی در خاک ایران حضور نداشته و به گفته نماینده سراوان در سال‌های اخیر هر کسی از ایران توسط این گروه‌ها گروگان گرفته می‌شد به پاکستان می‌بردند.

 

وقوع این حوادث باعث شد تا رسانه‌های داخلی و خارجی از صبح روز پنجشنبه توجه ویژه خود را به روابط ایران و پاکستان معطوف دارند. همچنان که انتظار می‌رفت محور اصلی رسانه‌های رسمی در ایران تمرکز بر مسائل مربوط به حسن همجواری دو کشور و نیز تاکید بر الزامات مبارزه با تروریسم در قلمرو ایران و پاکستان بود.

 

در مقابل اما رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی خط خبری چندسویه‌ای در این ماجرا داشتند. به عنوان مثال، اکثر کارشناسان «ایران اینترنشنال» در مصاحبه با این رسانه، عملیات موشکی سپاه را اقدامی «غیرعاقلانه» توصیف کردند که به روابط هفتاد و هفتاد ساله دو کشور لطمه وارد می‌آورد و اکنون با پاسخ موشکی پاکستان، تهران در موضع «انفعال» قرار گرفته و سران بغداد نیز به واسطه «بی‌عملی» با فشار مضاعف روبرو خواهند شد.

 

به گفته یکی از کارشناسان این شبکه، در شرایطی که ایران و پاکستان با «بحران‌های داخلی» روبرویند و «انتخابات» را پیش رو دارند، هر دو سعی می‌کنند از کارت بلوچ‌ها و اقدامات نظامی به سود خود استفاده کنند.

 

 

«بی بی سی فارسی» در گزارشی نوشت: این حملات و به ویژه حمله به پاکستان، که به عبارتی ایجاد تنشی تازه و بالقوه دردسرساز است، قماری است که ممکن است نتایج آن ضرورتا آنچه که مد نظر طراحان این حملات بوده است را به وجود نیاورد؛ و به عبارتی، هم در چارچوب فعالیت‌های ایران در منطقه و هم در حوزه دیپلماتیک، مشکلات عمیقی برای تهران ایجاد کند که رهایی از آنها به سادگی ممکن نباشد.

 

«رادیو فردا» هم در تحلیلی در این باره آورد: به‌گفته تحلیلگران بعید است که پاکستان علاقه‌ای به نشان‌دادن واکنش نظامی در سطح گسترده داشته باشد؛ چراکه سیستم‌های موشکی این کشور عمدتا در نزدیکی مرزهای شرقی و برای پاسخگویی احتمالی به تهدیدهای رقیب سنتی‌اش هند مستقر شده‌اند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات