تاریخ انتشار : شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 13:32
کد خبر : 20495

سرنخ کنکور لعنتی به کجا می‌رسد؟

سرنخ کنکور لعنتی به کجا می‌رسد؟
اغلب رتبه‌های برتر کنکور مختص دانش‌آموزان ساکن تهران از یک‌سو و دانش‌آموزان مدارس غیردولتی از سوی دیگر است

با وجودِ این که همه می‌دانند کنکور راه درستی پیش پای دانش آموزان نیست و همه هم از مصائب آن به خصوص برای بچه‌های مردم، خانواده‌هایشان و نظام آموزشی می‌گویند و می‌نویسند اما معلوم نیست سرنخ کنکور به چه جمع و گعده‌ای می‌رسد که بساطش را جمع نمی‌کنند یا دست کم ساختارش را تغییر نمی‌دهند.

 

این وضعیت باعث شد تا خیلی‌ها بی‌خیال درس خواندن شوند. آمار داوطلبان کنکور سال جاری نشان می‌دهد از مجموع یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب که در نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کرده‌اند تنها ۳۷ درصد مرد هستند. عدم اقبال پسران برای ورود به دانشگاه به دلیل نگرانی از اشتغال بعد از فارغ‌التحصیلی موجب شده که بسیاری از آن‌ها آموختن مهارت و ایجاد کسب و کار را بر رفتن به دانشگاه ترجیح دهند. به گفته معاون پژوهشی اسبق وزارت علوم تغییر در نسبت ورودی دختران و پسران به دانشگاه، از اوایل دهه ۹۰ شروع شده است.

 

 

به گزارش «فارس»؛ «وقتی شغل‌های آزاد و دلالی پردرآمد و معافیت‌های مالیاتی هست، چرا این همه سال عمرمون را صرف دانشگاه کنیم.» یا «خب دختران راهی جز درس خواندن ندارن، اما داستان پسر‌ها فرق می‌کنه» این‌ها حرف‌های تعداد زیادی از پسران دهه هشتادی است که امسال عطای شرکت در کنکور را به لقایش بخشیده‌اند و در کنکور شرکت نکرده‌اند.

 

مرتبط:

چرا نمی‌توانند کنکور را بردارند؟

اولین کنکور سراسری قرن؛ غلبه حاشیه بر متن

۱۲ کنکور هولناک جهان/ این قسمت؛ آزمون سراسری حقوق در انگلیس   

 

«رسالت» در گزارشی درباره کنکور آورده است: آمار‌ها از کاهش ١۵ درصدی داوطلبان حاضر در کنکور امسال نسبت به سال گذشته حکایت دارد. پیشتر، نتیجه و سرنوشت تحصیلی داوطلبانی که در آزمون سراسری دانشگاه‌ها شرکت می‌کردند، در چهارساعت و نیم حضورشان درحوزه آزمون تعیین می‌شد اما کنکور از سال ۱۴۰۱ با تغییر شکل عمده ای  همراه شده، به این صورت که آزمون سراسری از دروس اختصاصی است و دروس عمومی از روی سوابق تحصیلی داوطلب به نمره نهایی اضافه شده و امسال آزمون سراسری و سوابق تحصیلی هر‌کدام ۵۰ درصد تاثیر قطعی در نمره نهایی دارد. با این حال، چنین تغییراتی هم نتوانسته رغبت جامعه را برای تحصیل در دانشگاه‌های کشور افزایش دهد و همچنان تحصیل در رشته‌های مطرح دانشگاهی از دسترس اکثریت جامعه خارج و «طبقه» اصلی‌ترین متغیر قبولی در رشته‌های برتر است.

 

 

این روزنامه با اشاره به مسائلی مانند «سوال فروشی کنکور» و  «توزیع نامناسب داوطلبان برای رشته‌ها» روی بی‌عدالتی کنکور انگشت می‌گذارد و می‌نویسد: سهمِ دانش‌آموزانی که در مدارس دولتی درس می‌خوانند، یعنی فرزندانِ اکثریتِ مطلق جامعه در برترین رتبه‌های کنکور بسیار اندک است. سهمِ ۸۵ درصد از دانش‌آموزانِ مدرسه‌های دولتی از رتبه‌های زیر ۳ هزار در کنکور ١۴٠١، تنها ۲.۵ درصد بوده است. در‌حالی‌که مدارس استعداد‌های درخشان و خصوصی که تنها  ۱۲ درصد از دانش‌آموزان کشور را پوشش می‌دهند، به‌تنهایی ۹۵ درصد از رتبه‌های برتر کنکور  ١۴٠١ را به خود اختصاص داده بودند. برآیند کنکور سراسری نوبت دی و تیر ١۴٠٢ نیز گویای این واقعیت نگران کننده است که تنها سه نفر از ۴٠ رتبه اول آزمون سراسری در مدارس دولتی و معمولی تحصیل کرده‌اند و این یعنی سهم دولتی‌ها فقط ٨ درصد بوده، ضمن اینکه ۶٠ درصد رتبه‌های برتر سمپادی‌اند!

 

این نابرابری به لحاظ منطقه‌ای نیز نمایان است؛ اغلب رتبه‌های برتر کنکور مختص دانش‌آموزان ساکن تهران از یک‌سو و دانش‌آموزان مدارس غیردولتی از سوی دیگر است.

 

 

«جوان» دیگر روزنامه اصولگرایی است که به کنکور می‌تازد و می‌نویسد: بسیاری طی سال‌های گذشته با دلایل منطقی یا گاهی غیرمنطقی سعی داشتند با کنار زدن غول کنکور شرایط تحصیلات دانشگاهی را برای عموم آینده‌سازان کشور مهیا کنند، اما مافیای کنکور قدرتمندتر از آن بود که زور کسی یا حتی ارگانی به آن برسد، اما امروز شاهد آن هستیم که اطمینان نداشتن از آینده‌ای روشن، به حریف قدرتمندی برای مافیای کنکور تبدیل شده‌است.

 

به گزارش ایران مامن، نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ برای داوطلبان چهار گروه‌آزمایشی علوم ریاضی، فنی و علوم انسانی، زبان‌های خارجی و هنر روز گذشته پنج‌شنبه ۶ اردیبهشت ماه جاری در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد.  دومین و آخرین روز نوبت دوم کنکور نیز با شرکت بیش از نیم میلیون (۵۰۱ هزار) داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی از ساعت ۸ صبح جمعه ۷ اردیبهشت ماه در ۴۱۲ شهر، ۶۲۴ حوزه اصلی و هزارو۹۹۳ حوزه فرعی آغاز و تا ظهر ادامه داشت.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات