تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 بهمن 1402 - 20:32
کد خبر : 20195

قیاس ایران با عربستان و ترکیه در صنعت گردشگری

قیاس ایران با عربستان و ترکیه در صنعت گردشگری
به نظر می‌رسد وضعیت گردشگری از دید سیاستگذاران این حوزه چندان پرچالش نیست یا دست کم در آمار و اعلان‌های رسمی مشکلات ساختاری جذب توریسم به عنوان صنعتی درآمدزا برجستگی نمی‌یابد.

برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری بهانه‌ای بود تا این صنعت و اوضاع آن بار دیگر مورد توجه سیاستگذاران قرار بگیرد. «سیدابراهیم رئیسی» در مراسم افتتاح این نمایشگاه، گردشگری سلامت را مورد توجه قرار داد و گفت: موضوع گردشگری یکی از بحث‌های مهم در حوزه اقتصادی و گردشگری شتاب‌دهنده اقتصاد کشورها است.

 

به گفته رئیس‌جمهوری در سال جاری شاهد افزایش ۵۰ درصدی تعداد گردشگران بودیم و ایران در حوزه پزشکی حرف اول را می‌زند.

 

پس از این اظهارات، رییس شورای راهبری گردشگری سلامت در سمپوزیوم ملی گردشگری از تشکیل کارگروه ویژه گردشگری سلامت در نهاد ریاست جمهوری خبر داد و گفت فقدان برنامه‌ای جامع در برنامه سیاستگذاری کشور که در برگیرنده کلیه مسائل این صنعت باشد، موجب شده تا ایران با دارا بودن منابع بالقوه در این حوزه نتواند بهره لازم را ببرد.

 

مرتبط:

جذب توریست با تغییر «نقش ایوان»

درآمدزایی از بیماران خارجی و سردرگمی آماری

 

به گزارش ایران مامن، با این حال به نظر می‌رسد وضعیت گردشگری از دید سیاستگذاران این حوزه چندان پرچالش نیست یا دست کم در آمار و اعلان‌های رسمی مشکلات ساختاری جذب توریسم به عنوان صنعتی درآمدزا برجستگی نمی‌یابد.

 

به گفته معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ۱۰ ماه نخست امسال ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار گردشگر خارجی به ایران سفر کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۵۲ درصد رشد داشته است. «علی اصغر شالبافیان» تصریح کرده در دولت سیزدهم ۵۰ پروژه بزرگ‌مقیاس در حوزه گردشگری شناسایی و مشکلات آن‌ها برطرف شده است.

 

«رحیم یعقوب‌زاده» فعال حوزه گردشگری و مدرس دانشگاه علم و فرهنگ اما به «هم میهن» گفته است میانگین هزینه‌ای که گردشگران در ایران هزینه می‌کنند قطعاً و بدون شک کمتر از ۱۰۰۰ دلار است. حتی عراقی‌ها از هزینه ۴۰۰ دلاری خود در ایران خبر می‌دهند که چیزی حدود ۲۰ تا ۲۲ میلیون تومان می‌شود؛ بنابراین میانگین استاندارد هزینه گردشگران که ۱۰۰۰ دلار است در ایران مصداقی ندارد.

 

این آمار وقتی در کنار آمار کشوری مانند عربستان و نه ترکیه به عنوان قطب گردشگری خاورمیانه با درآمد بیش از ۵۴ میلیارد دلاری قرار می‌گیرد اوضاع کشورمان را در این صنعت بشدت نامطلوب به تصویر می‌کشد.

 

 

بنا بر اعلام موسسه آمار ترکیه درآمد گردشگری همسایه غربی در سال ۲۰۲۳ به ۵۴.۳ میلیارد دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبلش ۱۶.۹ درصد افزایش داشته است. بر اساس اداره آمار ترکیه، تعداد کل بازدیدکنندگان، از جمله شهروندان ترک مقیم خارج از کشور، در سال ۲۰۲۳ به ۵۷ میلیون نفر رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱.۱ درصد افزایش ثبت کرده است.

 

 

همچنین وزیر گردشگری عربستان به تازگی با اعلام ورود ۲۷ میلیون توریست به این کشور در ۲۰۲۳ اظهار داشته هدف این است که سهم بخش گردشگری در تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی از ۳ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۱۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ برسد و سعودی‌ها میزبان ۷۰ میلیون گردشگر باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات