تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 تیر 1403 - 22:22
کد خبر : 20886

نظرسنجی‌های لرزان و پیشتازی پزشکیان

نظرسنجی‌های لرزان و پیشتازی پزشکیان
در حالی که چهره‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب رسیدن سطح مشارکت به رقم ۵۵ تا ۶۰ درصد را زمینه‌ساز پیروزی پزشکیان عنوان می‌کردند، رسانه‌های دو رقیب اصولگرای وی به دنبال القا ادله خود برای کناره‌گیری آن دیگری بودند.

تا پیش از انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری، نظرسنجی‌ها در رفتار انتخاباتی نامزدها، جریانات سیاسی و بسیاری از رای‌دهندگان اینقدر مهم به چشم نمی‌آمد.

 

بسیاری مانند روزهایی که چشمشان به نظرسنجی‌های انتخابات آمریکا بود تا ببینند «دونالد ترامپ» دوباره رای خواهد آورد تا تحریم‌ها را ادامه دهد یا «جو بایدن» که به گفته وزیر خارجه سابق ایران پیچ صادرات نفت را برای ایران شل کرد، نگاه‌شان به نتایج نظرسنجی‌ها دوخته شده است.

 

به گزارش ایران مامن، این نظرسنجی‌ها البته از منظر دیگری نیز اهمیت دارد و آن سازوکاری است که گویا میان اصولگرایان مورد توافق قرار گرفته که «نیروهای جبهه انقلاب» به نفع نامزد اصلح و دارای رای بیشتر کناره‌گیری کنند تا به سرنوشت انتخابات سال ۱۳۹۲ دچار نشوند.

 

مرتبط:

دوقطبی حجاب؛ این بار در مناظرات انتخاباتی

شماتیک میزگرد جنجالی

 

از دید رسانه‌های اصلاح‌طلب در میان اصولگرایان، طرفداران «سعید جلیلی» سخت مشغول «نظرسازی» هستند. به گزارش «انتخاب»، علاوه بر مرکز نظرسنجی صداوسیما که تحت امر «وحید جلیلی» برادر نامزد پایداری‌ها است، «ایسپا» و «پرس تی وی» نیز به دلیل انتصاب مدیرانشان از سوی این جریان، نظرسنجی‌هایی داشته‌اند که نتیجه آن معطوف به کناره‌گیری «محمدباقر قالیباف» بوده تا ضمن کنار زدن اصلی‌ترین رقیب جلیلی در اردوگاه اصولگرایان، روحیه اصلاح‌طلبان را تضعیف کنند.

 

«عصر ایران» اما نوشته قالیباف و تیم وی به دلیل اینکه خود ید طولایی در این زمینه دارند مقهور این نظرسازی‌ها نخواهند شد و تا اینجای کار هم همچنان که «وحید یامین پور» چهره رسانه‌ای اصولگرا و دبیر شورای عالی جوانان گفته سازوکار وحدت از میان رفته و کناره‌گیری در کار نخواهد بود.

 

و اما در خصوص نظرسنجی‌ها باید گفت که روزنامه «ایران» ارگان مطبوعاتی دولت آخرین روز خردادماه به نقل از نظرسنجی ایسپا (مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران) نوشت: براساس یافته‌های این مرکز در روزهای ۲۹ و ۳۰ خرداد آزمایش شده، سعید جلیلی با ۲۶.۲ درصد آرای شرکت‌کنندگان قطعی یا شرکت‌کنندگانی که به احتمال زیاد در انتخابات حضور خواهند داشت، صدرنشین رقابت کاندیداهاست. پس از او مسعود پزشکیان با ۱۹.۸ درصد، محمدباقر قالیباف با ۱۹ درصد، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با ۲.۶ درصد، علیرضا زاکانی با ۲ درصد و مصطفی پورمحمدی با ۰.۹ درصد در رتبه‌های دوم تا ششم قرار دارند.

 

نتایج نظرسنجی مرکز پژوهش‌های مجلس اما در همین بازه زمانی با ایسپا متفاوت بود و تصریح می‌داشت تا پایان خرداد قالیباف: ۲۰.۵ درصد، پزشکیان: ۱۹.۳ و جلیلی: ۱۷.۲ رای داشته‌اند.

 

 

این نظرسنجی‌ها البته در روزهای بعد با افزایش آرای «مسعود پزشکیان» دچار تغییر شد. روزنامه «خراسان» چهارم تیرماه نوشت: کم‌کم به روز حساس ۸ تیر ماه نزدیک می‌شویم و هریک از ۶ نامزد آخرین تیرهای ترکش خود را شلیک می کنند، هرچند کماکان داده های مراکز معتبر افکارسنجی در کشور درباره انتخابات ریاست‌ جمهوری نشان می‌دهد رقابت همچنان سه ضلعی و بین قالیباف، پزشکیان و جلیلی است اما در ۷۲ ساعت گذشته آرای آقای پزشکیان رشد محسوسی داشته است و آقایان قالیباف و جلیلی در کنار هم رقابت سنگینی دارند.

 

همزمان نظرسنجی روزنامه «وطن امروز» نزدیک به «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی و از چهره‌های مهم «جبهه شریان» قابل تامل بود. به نوشته وطن امروز، یکی از مراکز معتبر افکارسنجی در کشور در تاریخ ۳۱خرداد درباره انتخابات ریاست‌ جمهوری یک نظرسنجی انجام داده است. آرای ۳کاندیدای اول به این شرح است: آقای مسعود پزشکیان ۲۹درصد، آقای محمدباقر قالیباف ۲۵.۲درصد و آقای سعید جلیلی ۲۴.۱درصد.

 

این گزارش می‌افزاید: درصورت کناره‌گیری قالیباف، ۳۸.۲درصد آرای وی به سبد جلیلی و ۲۰.۱درصد آرای وی به سبد پزشکیان اضافه می‌شود. در صورت انصراف سعید جلیلی، ۴۵.۷درصد آرای وی به سبد قالیباف و ۵.۱درصد آرای وی به سبد پزشکیان اضافه می‌شود.

 

به این ترتیب در حالی که چهره‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب رسیدن سطح مشارکت به رقم ۵۵ تا ۶۰ درصد را زمینه‌ساز پیروزی پزشکیان عنوان می‌کردند، رسانه‌های دو رقیب اصولگرای وی به دنبال القا ادله خود برای کناره‌گیری آن دیگری بودند.

 

همچنین، در زمانی که «علی عبدالعلی زاده» رئیس ستاد پزشکیان مدعی شد وی در ۸۰ درصد نتایج نظرسنجی‌ها جایگاه نخست را دارد، انتخاب به نقل از نظرسنجی دانشگاه امام صادق (ع) نوشت: با انصراف قالیباف ۴۱ درصد طرفدارانش به جلیلی و ۲۱ درصدشان به پزشکیان رای می‌دهند. با کناره‌گیری جلیلی، ۴۵ درصد طرفدارانش به قالیباف رای می‌دهند، ۵ و نیم درصدشان هم به پزشکیان رای می‌دهند.

 

از سوی دیگر، صاحب‌امتیاز این پایگاه خبر مدعی شد براساس نظرسنجی یک «مرکز معتبر» با مشارکت ۵۶ درصد پزشکیان ۳۴.۴ درصد، قالیباف ۲۳.۹ درصد و جلیلی ۲۰.۲ درصد رای دارند و در هیچکدام از دوقطبی‌ها هم بخت یار جلیلی نیست.

 

یک روز مانده به پایان موعد تبلیغات، جمع‌بندی «عباس کاظمی» پژوهشگر اجتماعی از نظرسنجی‌های مطرح هم مورد توجه بسیاری قرار گرفت که مدعی شد پیش‌بینی نمی‌شود در بهترین حالت بیشتر از ۵۴درصد مردم مشارکت کنند.

 

 

درباره این اختلافات شدید میان نظرسنجی‌ها، پژوهش ایرنا به نقل از «محمدجواد بادین فکر» پژوهشگر حوزه افکارعمومی و مطالعات فرهنگی در پاسخ به این سوال که آیا نتایج نظرسنجی‌ها دستکاری می‌شود نوشته است: وقتی نامزدی ۲۰، ۳۰ درصد اختلاف با بقیه دارد، حاشیه خطا چندان موثر نیست. اما وقتی یک کاندیدا ۲۵، بعدی ۲۳ و بعدی ۲۰ درصد رای داشته باشد، حاشیه خطای ۳ درصدی اثر دارد. شاید شما ترتیب را جلیلی، قالیباف، پزشکیان بگویید و در واقعیت این ترتیب جابجا باشد. توقع پیش‌بینی دقیق و نقطه‌ای از مرکز نظرسنجی درست نیست و باید آن را تعدیل کرد. علم پوزیتویستی می‌تواند حدود واقعیت اجتماعی را تخمین بزند. آینده نگری نیست و تنها تخمین است.

 

همچنین «ابراهیم شیرعلی» مدیرعامل ایسپا به ایرنا گفته است: بسیاری از مراکز معتبر نظرسنجی و افکارسنجی در کشور وابستگی حاکمیتی و دولتی دارند. عدم انتشار یا انتشار قطره چکانی نتایج نیز گاهی ناشی از تصمیم‌ نهادهای بالادست این مراکز است.

 

به گفته وی دهه ۹۰ نرخ پاسخگویی به نظرسنجی بیش از ۶۰ درصد بود. در نظرسنجی‌های انتخاباتی ایسپا در ۱۴۰۰، نرخ همکاری با پرسشگران ۵۰ تا ۵۵ درصد بود. اما در انتخابات ۱۴۰۳ که حضوری اجرا می‌شود، ۴۵ درصد است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات