تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 مهر 1403 - 15:32
کد خبر : 21341

ایران وارد درگیری‌های اسرائیل و لبنان خواهد شد؟

ایران وارد درگیری‌های اسرائیل و لبنان خواهد شد؟
به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران در مقطع کنونی که فعالیت‌های دیپلماتیک خود را شدت بخشیده، روی گزینه برخورد غیرمستقیم نظامی با اسرائیل تاکید دارد مگر اینکه حوادثی پیش‌بینی نشده واقعا تهران را به سمت رویارویی مستقیم با اسرائیل پیش برد.

جنوب لبنان پرتنش‌ترین و ناآرام‌ترین روزها را می‌گذراند که از سال ۲۰۰۶ تاکنون بی‌سابقه است. در آن سال، «جنگ ۳۳روزه» اسرائیل و لبنان با قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل در تاریخ میانه ماه اوت پایان یافت.

 

درگیری‌های این روزها که بعد از ماجرای «مجدل شمس» در بلندی‌های جولان و انفجار پیجر و بی‌سیم‌های اعضای حزب الله شدت یافته، معلوم نیست چه فرجامی پیدا کند. از دید بسیاری از کارشناسان و ناظران، صهیونیست‌ها به رهبری «بنیامین نتانیاهو» به دنبال فرسایشی کردن جنگ در منطقه‌اند با دو هدف عمده؛ یکی کشدار کردن دوره زمامداری نتانیاهو در راس کابینه فعلی که فعلا رقبایش به دلیل شرایط اضطراری نتوانسته‌اند آن را ساقط کنند.

 

دوم هم این که ادامه زد و خورد میان نیروهای محور مقاومت در لبنان، عراق و یمن با اسرائیل و کشاندن ایران به درگیری‌ها از دید سران تل‌آویو در راستای اهداف آنان برای تداوم و تشدید تقابل غربی‌ها با تهران و توقف روند تنش‌زدایی است. این در حالی است که دولت «مسعود پزشکیان» حل و فصل مناقشات در مناسبات خارجی و خروج از زیر فشار تحریم‌ها را از نیویورک آغاز کرده و سیگنال‌های معنادار و متعددی به سمت آمریکا و اروپا می‌فرستد.

 

و اما در لبنان، حزب الله در پاسخ حملات هوایی صهیونیست‌ها به جنوب و نواحی شرقی لبنان که بنابر اعلام رسانه‌ها بیش از ۵۰۰ کشته و قریب به ۲هزار زخمی بر جای گذاشته، انبارهای نظامی شمال اراضی اشغالی از جمله پایگاه «نیمرا» را با ده‌ها موشک هدف قرار داد.

 

 

رسانه‌های رژیم صهیونیستی از به صدا درآمدن آژیرهای خطر در «کتسرین» واقع در جنوب جولان اشغالی خبر دادند. همچنین ده‌ها انفجار در «روش بینا» و «صفد» واقع در شمال فلسطین اشغالی رخ داد. بر اساس رسانه‌ها همچنین موشکباران الجلیل علیا نیز ادامه دارد. رسانه‌ها همچنین ویدئویی از اصابت موشک به نزدیکی شهرک «کفرمندا» در اراضی اشغالی منتشر کردند. شبکه «المنار» نیز از موشکباران سنگین اراضی اشغالی و به صدا درآمدن آژیرهای هشدار در ده‌ها شهرک صهیونیستی خبر داد.

 

در همین راستا، حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام کرد که پایگاه شمشون مرکز فرماندهی و آماده سازی ارتش رژیم صهیونیستی را با موشک‌های فادی ۳ در راستای دفاع غزه و لبنان و مردم آن هدف قرار داده است. حزب‌الله برای اولین بار از موشک فادی ۳ در موشکباران پایگاه شمشون رژیم صهیونیستی استفاده کرده است.

 

در برابر، شبکه «المیادین» صبح دیروز سه‌شنبه اعلام کرده بود که فقط در جریان حملات ۲۴ ساعت اخیر رژیم صهیونیستی به منطقه بقاع شمالی لبنان، ۱۱۳ نفر شهید و بیش از ۵۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

 

مرتبط:

اولین چالش سیاست خارجی دولت پزشکیان از مرز اسرائیل با لبنان

زمزمه‌های حمله به لبنان در هنگامه انتخابات ایران

در ارتباط با این درگیری‌ها، بسیاری منتظرند تا ببیند متحدان حزب الله چگونه وارد میدان خواهند شد. «اکسیوس» دیروز در گزارشی به نقل از دو مقام اسرائیلی و یک دیپلمات غربی مدعی شد که حزب‌الله لبنان در پی حملات فزاینده اسرائیل در روزهای گذشته از تهران خواسته است تا به اسرائیل حمله کند اما ایران تاکنون از این کار خودداری کرده است. بنابر این ادعا، تهران به حزب‌الله اعلام داشته که اکنون زمان مناسبی برای حمله به اسرائیل نیست زیرا مسعود پزشکیان در حال حاضر برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک است.

 

از سوی دیگر، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» به نقل از یک منبع ارشد امنیتی اسرائیل خبر داده ارتش رژیم اشغالگر با نگرانی ورود حدود چهل هزار نفر از سوریه، عراق و یمن به جولان را دنبال می‌کند و آن‌ها منتظر دعوت نصرالله برای جنگ هستند.

 

به نوشته این روزنامه، حزب‌الله هنوز بیش از صدهزار موشک برای حمله به اسرائیل دارد و این جنگ می‌تواند در منطقه بشدت گسترش یابد.

 

«الجزیره» البته به نقل از یک مقام پنتاگون نوشته ارزیابی ما این است که ایران خواهان جنگ گسترده در منطقه نیست و خواهد کوشید از ورود به آن اجتناب کند.

 

هزاران کیلومتر دورتر از صحنه درگیری‌ها و در حالی که رسانه‌ها از شهادت برخی از فرماندهان ارشد حزب الله خبر می‌دهند، حمایت از لبنان موضوعی بود که رئیس‌جمهور فرانسه به عنوان یکی از بازیگران سنتی تحولات این کشور بر آن تاکید کرد و در دیدار با همتای ایرانی خود در نیویورک خواستار نقش‌‌آفرینی جمهوری اسلامی ایران برای کاهش تنش‌ها در لبنان شد.

 

 

به گزارش ایران مامن، در مجموع نیز به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران در مقطع کنونی که فعالیت‌های دیپلماتیک خود را شدت بخشیده، روی گزینه برخورد غیرمستقیم نظامی با اسرائیل تاکید دارد مگر اینکه حوادثی پیش‌بینی نشده واقعا تهران را به سمت رویارویی مستقیم با اسرائیل پیش برد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات