تاریخ انتشار : شنبه 21 مهر 1403 - 15:18
کد خبر : 21421

تحرکات دیپلماتیک برای دوره گذار

تحرکات دیپلماتیک برای دوره گذار
در روزهایی که مقامات ایرانی در رفت‌وآمد میان تهران و پایتخت‌های منطقه‌اند، «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس همزمان با سفر پزشکیان به ترکمنستان، راهی تاجیکستان شد و پس از آن به بیروت رفت.

بعد از رای آوردن «مسعود پزشکیان» در انتخابات پانزدهم تیرماه انتظار می‌رفت حداقل بخشی از رایزنی‌ها و تحرکات دیپلماتیک دولت چهاردهم به سمت غرب و دست کم مقاصد اروپایی تمایل یابد تا وعده تنش‌زدایی و رفع موانع مناسبات خارجی به سمت عملیاتی شدن پیش رود.

 

این در حالی است که طی ماه‌های اخیر تنش‌های خاورمیانه سایه جنگ را بر سر منطقه افکنده و باعث شده مقاصد دیپلماسی دولت چهاردهم مانند دولت پیشین چندان فراتر از قلمرو همسایگان نرود.

 

پزشکیان در اولین سفر خارجی در قامت رئیس دولت چهاردهم ۲۱ شهریورماه به عراق رفت؛ سفری سه روزه که علاوه بر رایزنی با مقامات بغداد، رئیس جمهوری با سران اقلیم کردستان گفت‌وگوهایی موثر به خصوص در حوزه‌های سیاسی و امنیتی داشت.

 

 

دومین سفر پزشکیان به مقصد دوحه انجام شد. به گزارش سایت ریاست جمهوری در دوازدهم مهرماه، رئیس جمهور پس از انجام دیدار رسمی با امیر قطر و شرکت و سخنرانی در اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا دوحه پایتخت قطر را به مقصد تهران ترک کرد. به گفته پزشکیان، در این سفر در خصوص ۶ میلیارد دلار دارایی ایران در قطر بعد از جلسه رؤسای کل بانک مرکزی دو کشور و گفت‌وگو با امیر قطر به تفاهمات خوبی رسیدیم.

 

مرتبط:

جامانده در عراق؛ غرامت تریلیون دلاری

 

دیدار با رهبران کشورهای همسایه در آسیای مرکزی و زمینه‌سازی برای ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی در حوزه‌هایی چون گاز، راه و برق بخشی از مهم‌ترین دستاوردهایی است که در جریان سفر اخیر پزشکیان به ترکمنستان ثبت شد ضمن اینکه رییس‌جمهور ایران با «ولادیمیر پوتین» همتای روسی روز جمعه ۲۰ مهرماه ۱۴۰۳ برای نخستین ‌بار دیدار کرد.

 

 

پزشکیان در بیان جزییات دیدار با رئیس جمهوری روسیه اظهار داشت: گفت‌وگوی یک ‌ساعته با رییس‌جمهور روسیه به بررسی توافقات موجود و تسریع در اجرای پروژه‌های مرتبط با انرژی، قطار، آب‌شیرین‌کن‌ها و پتروشیمی اختصاص داشت. همچنین درباره نقش روسیه در تحولات منطقه و لزوم واکنش جدی‌تر به جنایات اسراییل در غزه و لبنان صحبت شد. توافق شد که کشورهای همسایه کارگروه‌های خود را با مسوولان ایرانی تشکیل بدهند تا ارتباطات منطقه‌ای افزایش یابد. این توسعه همکاری‌ها می‌تواند فشار تحریم‌ها را کاهش بدهد، به ویژه با توجه به همسایگی ایران با ۱۵ تا ۱۶ کشور.

 

در روزهایی که مقامات ایرانی در رفت‌وآمد میان تهران و پایتخت‌های منطقه‌اند، «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس همزمان با سفر پزشکیان به ترکمنستان، راهی تاجیکستان شد و پس از آن به بیروت رفت.

 

در جریان سفر قالیباف به پایتخت لبنان، بازدید وی از ویرانه‌های بمباران صهیونیست‌ها در ضاحیه بیروت مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت؛ سفری که بعد از حضور «سیدعباس عراقچی» در بیروت به منزله دهان کجی به مانورهای سیاسی-نظامی اسرائیل و حمایت از لبنان و حزب الله می‌توان به شمار آورد ضمن اینکه عراقچی به تازگی با همتای سعودی خود در ریاض دیدار داشته و برخی منابع از سفر قریب‌الوقوع وی به قاهره پایتخت مصر خبر داده‌اند.

 

 

با توجه به مقاصد اخیر سفرهای خارجی مقامات ایرانی، این تحرکات دیپلماتیک را بیشتر می‌توان تلاشی برای گذار از بحران کنونی منطقه دانست و هنوز باید به انتظار مقدمات و مدخلی برای ورود به مذاکرات رفع تحریم ماند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات