تاریخ انتشار : دوشنبه 9 فروردین 1400 - 18:39
کد خبر : 6805

توافق ۲۵ساله با چین و موازنه منفی و مثبت

توافق ۲۵ساله با چین و موازنه منفی و مثبت

همکاری راهبردی ایران و چین از جمله موضوعات روز کشور است که موافقان و مخالفان سفت و سختی دارد، سندی که مفاد آن آشکار نشده؛ گفته می‌شود چشم‌ بادامی‌ها به سبب بخش‌های نظامی عامل این مخفی‌کاری‌اند.   حامیان سند می‌گویند دیگر اعتماد به غرب بس است. برخی این اقدام دولت در تعطیلات نوروز را پیامی

همکاری راهبردی ایران و چین از جمله موضوعات روز کشور است که موافقان و مخالفان سفت و سختی دارد، سندی که مفاد آن آشکار نشده؛ گفته می‌شود چشم‌ بادامی‌ها به سبب بخش‌های نظامی عامل این مخفی‌کاری‌اند.

 

حامیان سند می‌گویند دیگر اعتماد به غرب بس است. برخی این اقدام دولت در تعطیلات نوروز را پیامی به غرب و بخصوص «جو بایدن» می‌دانند تا دست از لجاجت و پافشاری بر تحریم‌ها بردارد وگرنه با آنچه دلخواه کاخ سفید نیست روبرو می شود.

با این حال، نگاهی تاریخی به سیاست خارجی کشور از زمان صفویان تا صدراعظمی امیر کبیر و سپس نخست وزیری مصدق نشان می‌دهد راهبرد ایران در سال‌های دور و نزدیک موازنه منفی و مثبت بوده نه چرخش به شرق و غرب.

 

شاه عباس به کمک انگلیس، پرتغالی‌ها را از جنوب راند، امیر کبیر سعی کرد بازیگرانی مثل فرانسه و بالاخص آمریکا را مقابل جولان روسیه و انگلیس علم کند و ماجرای مصدق نیز مشخص است.

 

بنابر این دیپلماسی پویا دیپلماسی است که نگاهی همه‌جانبه داشته باشد و از فرصت‌ها در شرق و غرب برای میهن استفاده کند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات