تاریخ انتشار : دوشنبه 9 فروردین 1400 - 19:07
کد خبر : 6809

مجلسی‌ها سُرنای افزایش جمعیت را از سر گشاد آن می‌نوازند

مجلسی‌ها سُرنای افزایش جمعیت را از سر گشاد آن می‌نوازند

دستیابی سریع به سطح جایگزینی رشد جمعیت، چنان نمایندگان مجلس را به صرافت انداخت که چهار روز مانده به سال نو کلیات طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» را تصویب و آن را برای بررسی به شورای نگهبان ارسال کردند؛ طرحی که در صورت تایید نهایی، غربالگری به عنوان اقدامی علمی برای تضمین سلامت

دستیابی سریع به سطح جایگزینی رشد جمعیت، چنان نمایندگان مجلس را به صرافت انداخت که چهار روز مانده به سال نو کلیات طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» را تصویب و آن را برای بررسی به شورای نگهبان ارسال کردند؛ طرحی که در صورت تایید نهایی، غربالگری به عنوان اقدامی علمی برای تضمین سلامت جنین را حذف و قانون سقط درمانی را هم که در سال ۱۳۸۴ بر مبنای استفتاهای چندگانه از رهبر انقلاب تدوین و به تائید شورای نگهبان رسید، نسخ می‌کند.

 

مجلس در ماده ۵۶ مصوبه جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، تدوین دستورالعملی برای جایگزین قانون را به شورایی تحت نظر سازمان پزشکی قانونی سپرده است. این در حالی است که در قانون سقط درمانی، اختیار سقط جنین ناهنجار قبل از ولوج روح تحت نظارت سازمان پزشکی قانونی، به مادر جنین تفویض شده است.

 

از دید بسیاری از ناظران، چنین طرحی بدون درنظر گرفتن فشار و بار روانی و مالی سنگین تولد کودکان ناهنجار بر دوش خانواده‌ها و نظام اجتماعی کشور به تصویب نمایندگان رسیده است؛ گویا افزایش جمعیت هدفی است که کیفیتش در قیاس با کمیت آن نزد غالب بهارستان‌نشین‌ها مغفول واقع شده است. از این رو بسیاری از انجمن‌های پزشکی و اجتماعی طی روزهای اخیر خواستار تایید نشدن این مصوبه از سوی شورای نگهبان شده‌اند.

نمایندگانی که دغدغه افزایش جمعیت کشور را دارند، بهتر بود به جای تصویب چنین طرح‌هایی که در صورت اجرا مشکلات بیشتری می‌زاید، به ارائه راهکار برای چالش‌هایی چون بی‌میلی ناگزیر و اجباری جوانان به ازدواج و فرزندآوری، ازدواج سفید، بیکاری به عنوان مادر مشکلات و … بپردازند و مشکل را از ریشه حل کنند نه اینکه سرنا را از سر گشاد آن بزنند.

 

با وجود اینکه سال‌ها است در کشورمان سیاست ترغیب جوانان به ازدواج و فرزندآوری از سوی نهادهای حاکمیتی تبلیغ می‌شود، ولی نه تنها اقدامات و برنامه‌های تشویقی برای این مهم در نظر گرفته نشده، بلکه کل بار فرزندآوری را بر دوش مردم انداخته‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات