تاریخ انتشار : یکشنبه 5 اردیبهشت 1400 - 23:03
کد خبر : 7473

نگرانی سیا از مهاجرت مغزهای بازنشسته جاسوسی

نگرانی سیا از مهاجرت مغزهای بازنشسته جاسوسی

مقامات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سی آی ای به پرسنل بازنشسته خود هشدار داده اند تا به طور مستقیم یا غیرمستقیم از کار کردن برای دولت های خارجی خودداری کنند.   «شیتال پاتل» (Sheetal Patel ) دستیار مدیر ضدجاسوسی سی آی ای در یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز نوشته است: آژانس متوجه روند مخرب استخدام

مقامات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سی آی ای به پرسنل بازنشسته خود هشدار داده اند تا به طور مستقیم یا غیرمستقیم از کار کردن برای دولت های خارجی خودداری کنند.

 

«شیتال پاتل» (Sheetal Patel ) دستیار مدیر ضدجاسوسی سی آی ای در یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز نوشته است: آژانس متوجه روند مخرب استخدام کارمندان سابق این سازمان از سوی دولت های خارجی شده است، که هدف تمامی آنها نیز رسیدن به توانایی های جاسوسی است. وی همچنین اضافه کرده است که پرسنل سابق سی آی ای که از سوی دولت های خارجی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم استخدام می شوند می توانند رسالت این آژانس جاسوسی را تضعیف کرده و به دشمنان خارجی سود برسانند.

 

پاتل همچنین در یادداشت خود از کارمندان بازنشسته سی آی ای درخواست کرده است تا مشارکت خود را در رسانه ها از جمله پخش های تلویزیونی، پنل های کنفرانس ها، پادکست ها و فعالیت در سیستم عامل های رسانه های اجتماعی محدود کنند. پاتل تاکید کرده است که فعالیت رسانه ای پرسنل سی آی ای به معنای ریسک بالای افشای ناخواسته اطلاعات طبقه بندی شده یا تأیید اطلاعات طبقه بندی شده توسط دشمنان آمریکا است.

 

تصویری از ساختمان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا

 

طی یک سال اخیر انتشار اخباری مبنی بر همکاری افسران بازنشسته سازمان های اطلاعاتی آمریکایی با برخی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس جنجال سیاسی و رسانه ای زیادی ایجاد کرد.

 

در اوایل سال ۲۰۲۰ خبرگزاری رویترز با انتشار گزارش‌هایی مفصل از پروژه جاسوسی امارات متحده عربی پرده برداشته بود؛ پروژه ای که ابوظبی در قالب آن با همکاری افسران اطلاعاتی بازنشسته آمریکایی تلاش داشته از ایران، قطر، ترکیه و مخالفان داخلی خود جاسوسی کند.

 

بیشتر بخوانید:

وقتی اجاره هکر زیر زبان شیوخ اماراتی مزه می‌کند

 

گزارش ها حاکی از آن است که امارات بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ از طریق نفوذ به گوشی‌های آیفون صدها کاربر و با استفاده از نرم‌افزار «کارما»، در کشورهایی چون قطر، یمن، ایران و ترکیه جاسوسی کرده بود.

 

به گزارش رویترز این پروژه امارات، اتباع آمریکایی و تلفن‌های آیفون کارکنان سفارتخانه‌های فرانسه، استرالیا و انگلیس را نیز هدف گرفته بود.

 

در اوایل سال ۲۰۲۱ نیز روزنامه نیویورک تایمز به نقل از یک افسر اطلاعاتی بازنشسته ان اس ای (آژانس اطلاعات ملی)، مدعی شده بود که امارات متحده عربی یک شبکه سایبری برای جاسوسی از قطر تأسیس کرده است. گفته می شود برخی از هکرهایی که در این شبکه جاسوسی فعالیت می کنند از اعضای پیشین آژانس ان اس ای هستند که با وعده حقوق و مزایای عالی و زندگی مرفه از سال ۲۰۱۴ با هدف انجام فعالیت‌های اطلاعاتی و جاسوسی علیه قطر در این شبکه جاسوسی سایبری گرد هم جمع شده اند.

 

براساس یافته های این روزنامه آمریکایی، خانواده سلطنتی قطر و مقام های پیشین فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا)، منتقدان حکومت امارات هدف این شبکه جاسوسی قرار گرفته اند. همچنین اعضای این شبکه در برخی از موارد ایمیل‌های شخصیت‌های بلندپایه آمریکایی را نیز هک کرده‌اند.

 

یکی از اعضای این شبکه جاسوسی به نیویورک تایمز گفته است این تیم حتی در دوره ای، مکاتبات «میشل اوباما» و «موزا بنت ناصر» همسر امیر پیشین قطر را نیز هک کرده بود. نیویورک تایمز افزوده که ابوظبی این فعالیت های جاسوسی سایبری را علیه قطر به کار گرفت تا اثبات کند که قطر به تامین مالی تروریسم و حمایت از گروه‌هایی نظیر اخوان المسلمین می پردازد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات