تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 تیر 1400 - 9:37
کد خبر : 8834

آمریکایی‌ها در تعقیب «سرآشپز پوتین»

آمریکایی‌ها در تعقیب «سرآشپز پوتین»

برای اولین بار در فوریه ۲۰۱۸ بود که دادستان آمریکا با صدور بیانیه ­ای از نقش فردی به نام «یوگنی پریگوژین» معروف به سرآشپز پوتین در انتخابات ۲۰۱۶ این کشور خبر داد.   بعدها «رابرت مولر» بازرس ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶  مدعی شد تحقیقاتش نشان می ­دهد پریگوژین با

برای اولین بار در فوریه ۲۰۱۸ بود که دادستان آمریکا با صدور بیانیه ­ای از نقش فردی به نام «یوگنی پریگوژین» معروف به سرآشپز پوتین در انتخابات ۲۰۱۶ این کشور خبر داد.

 

بعدها «رابرت مولر» بازرس ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶  مدعی شد تحقیقاتش نشان می ­دهد پریگوژین با ایجاد یک آژانس تحقیقات اینترنتی ویژه، در نتیجه انتخابات آمریکا تاثیر‌گذار بوده است. با این حال کیفر خواست مقامات قضایی سال ۲۰۱۸ با اقدام اخیر اف.بی.آی در قرار دادن این شهروند روس در لیست تحت تعقیب تفاوت دارد.

رابرت مولر بازرس ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶

 

به گزارش ایران مامن، در این رابطه سئوالی که شکل گرفته این است که چرا اف.بی.آی برای قرار دادن پریگوژین در لیست تعقیب خود سه سال تاخیر داشته است؟

 

در درجه اول باید گفت پریگوژین به عنوان یک سرمایه‌دار روس به داشتن روابط نزدیک با ولادیمیر پوتین و به خاطر تامین غذا و پذیرایی برای مهمانی‌های کرملین به «سرآشپز پوتین» معروف است. به ادعای آمریکا پریگوژین با تامین مالی آژانس تحقیقات اینترنتی برای تشدید تنش‌ها و اختلافات در کشورهای خارجی و مداخله در انتخابات دموکراتیک در سراسر جهان فعالیت می ­کند.

 

 

اف‌بی‌آی مدعی شده  ذیل عملیات این گروه، فریب شهروندان آمریکا در دستور کار بوده است. وی همچنین به تأمین بودجه مداخله سیاسی در سراسر آفریقا متهم است. با این اتهامات و با اعمال برخی تحریم ­ها، شرکت‌های آمریکایی از همکاری با پریگوژین منع و ارائه سرویس به هواپیماها، قایق­ها و سایر دارایی‌های لوکس او ممنوع شد.

 

با این حال همانطور که اشاره شد در تازه­ ترین اقدام، اف.بی.آی این شهروند روسی را در لیست افراد تحت تعقیب خود قرار داده و برای بازداشتش پاداش ۲۵۰ هزار دلاری تعیین کرده است. برای اقدام اف.بی.آی شواهدی در مطبوعات ارائه شده که نشان می ­دهد آمریکا به اطلاعات جدیدی از فعالیت­ های او دست یافته است. ذیل بخشی از یافته­ های آمریکا او با گروه «واگنر» و تحولات لیبی و سوریه نیز ارتباط دارد.

 

باید توجه داشت که گروه امنیتی واگنر (Wagner) در سال گذشته هم در سوریه و هم در لیبی فعال­تر شده است. در لیبی فعالیت این گروه با حمایت از ارتش ملی لیبی (LNA) و ژنرال خلیفه حفتر شناخته می ­شود.

 

در این رابطه ادعای دخالت گروه واگنر و روسیه در ترور ناموفق وزیر کشور دولت وفاق ملی لیبی(GNA) «فتحی باش­آقا» مطرح است؛ اقدامی که گفته شده برای افزایش اختلافات بین طرف‌های منازعه در کشور آشوب زده لیبی طراحی شده است. ضمن اینکه شواهد متعددی از علاقه روسیه برای ادامه درگیری­ها در این کشور وجود دارد.

 

در این رابطه واشنگتن و بسیاری در سازمان سیا از تلاش روسیه برای ترور وزیر کشور لیبی و برنامه‌های روسیه برای لیبی به هراس افتاده­اند. برای همین تحت تعقیب قرار دادن پریگوژین نیز ذیل این نگرانی و با ادعای همکاری او با گروه واگنر ارتباط دارد. به طور کلی اقدام اف.بی.ای پیامی به روسیه است تا اعلام کند آمریکا اکنون اطلاعات کافی برای پیگرد قانونی و محکومیت پریگوژین بدون به خطر انداختن روش ها  و منابعش را دارد. این اقدام همچنین پیامی به پریگوژین بود که وی باید فعالیت­هایش در خارجی­ اش را متوقف کند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات