تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 شهریور 1403 - 14:29
کد خبر : 21316

پیام پیجرهای انفجاری

پیام پیجرهای انفجاری
هر چند آلوده شدن چند هزار دستگاه به معنای انهدام شبکه پیجری و از کار افتادن سیستم مخابراتی حزب الله نیست اما در وضعیت فعلی که تحولات منطقه و زد و خوردهای میان اسرائیل و جبهه مقاومت حالت پینگ پونگی یافته، بسیاری به پاسخ این جبهه چشم دوخته‌اند.

بر اثر انفجار هزاران پیجر که بنابر اعلام حزب الله لبنان در اختیار کارکنان نهادهای وابسته به این گروه بوده، آخرین اخبار می‌گوید ۱۱ تن از جمله چند غیرنظامی و یک کودک به شهادت رسیده و نزدیک به چهار هزار تن زخمی شده‌اند.

 

سفیر سابق لبنان در اردن در تشریح نحوه این رخداد که بعد از ظهر دیروز اتفاق افتاد بیان داشته «این پیجرها قبل از انفجار صدایی می‌دادند تا کاربران تشویق شوند که آنها را از جیبشان دربیاورند یا از روی میز بردارند و آن را به سمت سر یا گوششان ببرند و به همین دلیل است که بیشتر آسیب‌دیدگی‌ها قطع دست است. من دست قطع‌شده زیاد دیدم و آسیب به چشم و صورت. این حمله خیلی سبعانه، خیلی بی‌رحمانه و خیلی خبیثانه بود.»

 

 

«گلد آپولو» شرکت تایوانی سازنده پیجرهای انفجاری پس از این حوادث اعلام داشت با اینکه نام این شرکت روی پیجرهای مذکور به چشم می‌خورد، اما هیچ دخالتی در ساخت آنها نداشته و یک شرکت مستقر در مجارستان این محصولات را طراحی کرده و ساخته است.

 

در حالی که برخی کارشناسان بعد از انفجارها گفته بودند هک و داغ شدن باتری‌های لیتیومی پیجرها باعث این رویدادها شده «نیویورک تایمز» نوشت ماده منفجره کوچکی در کنار باتری هر دستگاه پیجر کار گذاشته شده بود.

 

«المانیتور» هم به نقل از منابع اطلاعاتی گزارش داد نقشه اصلی این بود که در صورت وقوع جنگ تمام عیار، دستگاه‌ها را منفجر کنند تا به برتری استراتژیک دست یابند اما  وقتی دو عضو حزب‌الله به ماجرا مشکوک شدند، اسرائیل مجبور به اجرای نقشه انفجار قبل از موعد شد.

 

صرف نظر از چگونگی رخ دادن این حوادث که نتیجه‌ طرح‌ریزی‌های اطلاعاتی-امنیتی تل‌آویو بوده، چرایی و تبعات آن مورد توجه تحلیلگران و رسانه‌ها است.

 

مرتبط:

ایران، اسرائیل و انتقام متفاوت؟

خودنمایی تروریستی اسرائیل در تهران: چرا؟

 

به نوشته «صالح گل‌عنبری» کارشناس مسائل خاورمیانه، این پرسش‌ کلیدی مطرح می‌شود که آیا اسرائیل از این طریق در طول جنگ کنونی، شبکه ارتباطی حزب الله را شنود می‌کرده است؟ این که آیا شناسایی مکان اقامت فواد شکر فرمانده عالی رتبه نظامی حزب الله پس از چند دهه تعقیب از این طریق رخ داده است؟ همچنین آیا شناسایی مکان و سپس ترور صالح العاروری معاون رئیس دفتر سیاسی حماس در بیروت در ژانویه گذشته با این مساله مرتبط است؟ آیا حمله پیشدستانه‌ای که اسرائیل در حدود یک ماه قبل به مواضع حزب الله اندکی قبل از شروع حمله در پاسخ به ترور فرمانده خود انجام داد، معطوف به لو رفتن برنامه زمانی و عملیاتی این حمله از طریق شنود همین پیجرها بوده است؟

 

«علی منتظری» کارشناس مسائل لبنان هم در «پژوهش ایرنا» نوشته است: اکنون کل شبکه پیجری که وسیله ارتباط نیروهای حزب‌الله بوده از بین رفته و اسرائیل توانسته شبکه ارتباطی بین نیروهای حزب‌الله و فرماندهی آن را از بین ببرد و طبعا سازماندهی و ایجاد اتصال بین آنها نیاز به وقت دارد. به همین دلیل تصور می‌کنم اسرائیل در پی این اقدام انجام شده، در پی حمله زمینی گسترده و البته محدود (نه جنگ منطقه‌ای) بخواهد وارد جنوب لبنان شود و با اشغال مجدد برخی مناطق، کاری کند که حزب‌الله مانند سال ۲۰۰۶ نیروهایش را به پشت رودخانه لیتانی منتقل کند.

 

به نوشته این پژوهشگر، حزب‌الله معمولا دستگاه‌های الکترونیک یا رایانه را از لبنان، سوریه و کشورهای خاورمیانه نمی‌خرید و به جای آن، سراغ کشورهای دوردست‌تر می‌رفت تا احتمال آلودگی آنها ضعیف‌تر یا صفر باشد. با این حال این دستگاه‌ها خریداری و با نقش‌آفرینی عناصر مرتبط با اسرائیل وارد لبنان شده است؛ شبیه اتفاقی که با ورود لپتاپ‌های آلوده به ویروس استاکس نت، تاسیسات هسته‌ای ایران را آلوده کرد.

 

 

به گزارش ایران مامن، سیستم مخابراتی سیمی حزب الله لبنان به شکل شبکه‌ای ساده، غیرقابل رسوخ و در عین حال گسترده سال‌ها نقطه اتکای این گروه مقاومت بوده و پس از آن پیجرها به عنوان تکمیل‌کننده این سیستم برای اتصال اعضا با مرکزیت کارایی فراوانی پیدا کردند تا اینکه یکی از بزرگترین ضربات از همین ناحیه متوجه حزب الله شد.

 

هر چند آلوده شدن چند هزار دستگاه به معنای انهدام شبکه پیجری و از کار افتادن سیستم مخابراتی حزب الله نیست اما در وضعیت فعلی که تحولات منطقه و زد و خوردهای میان اسرائیل و جبهه مقاومت حالت پینگ پونگی یافته، بسیاری به پاسخ این جبهه چشم دوخته‌اند.

 

نکته مهمی که در این میان باید به آن اشاره کرد جنس عملیات و اقدامات تل‌آویو است؛ اقداماتی که در غزه با خشن‌ترین و سخت‌ترین شکل ممکن ماشین کشتار رژیم صهیونیستی را پیش می‌برد و در برابر ایران، لبنان و سایر اجزاء جبهه مقاومت، بخش قابل ملاحظه‌ای از توان امنیتی و اطلاعاتی خود را به کار می‌برد از جنس ترور «اسماعیل هنیه»، «حمله پهپادی به تأسیسات نظامی در اصفهان»، «تروریسم پیجری» و … .

 

به همین خاطر هم ضروری است ایران از افتادن به دام پاسخ پرهزینه به اسرائیل که به خصوص در مقطع گرایش تهران به سمت تنش‌زدایی با جهان، مطلوب تل‌آویو است بپرهیزد، در جنگ هیبریدی تنها بر موشک تکیه نکند و راه‌هایی تازه‌تر برای ضربه زدن به دشمن صهیونیستی بیابد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات