تاریخ انتشار : دوشنبه 15 مرداد 1403 - 12:47
کد خبر : 21128

ایران، اسرائیل و انتقام متفاوت؟

ایران، اسرائیل و انتقام متفاوت؟
پس از اولین تجربه حمله مستقیم ایران به خاک اسرائیل و در شرایطی که بسیاری پیش از آن چنین اقدامی را تابو می‌دانستند، حالا بحث‌ها تا حد زیادی پیرامون چگونگی انتقام است چون انجام آن گویا تا حد زیادی قطعی است.

این روزها و ساعات، مهم‌ترین خبری که میلیون‌ها نفر خصوصا در ایران و منطقه انتظارش را می‌کشند زمان و چند و چون انتقام جمهوری اسلامی از اسرائیلی‌ها به خاطر ترور «اسماعیل هنیه» است.

 

رهبر حماس بامداد دهم مردادماه پس از حضور در مراسم تحلیف «مسعود پزشکیان» در تهران هدف حمله تروریستی قرار گرفت تا بسیاری؛ از سیاسیون گرفته تا فعالان فضای مجازی «وعده صادق۲» را به اشکال مختلف مطالبه کنند.

 

در نسخه نخست «وعده صادق» قلمرو اسرائیل در ۲۵ فروردین‌ماه امسال هدف ده‌ها موشک و پهپاد قرار گرفت تا پاسخی باشد به حمله صهیونیست‌ها به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق پایتخت سوریه.

 

به گزارش ایران مامن، پس از اولین تجربه حمله مستقیم ایران به خاک اسرائیل و در شرایطی که بسیاری پیش از آن چنین اقدامی را تابو می‌دانستند، حالا بحث‌ها تا حد زیادی پیرامون چگونگی انتقام است چون انجام آن گویا تا حد زیادی قطعی است.

 

در این باره «امیرحسین قاضی زاده هاشمی» پس از ترور اظهار داشت در ازای شهادت هنیه یکی از سران اسرائیل باید حذف شود؛ چنین اظهارنظرهایی از سوی چهره‌هایی مانند «محمدقسیم عثمانی» نماینده بوکان تکرار شده که در نطق امروزش در مجلس گفته به کمتر از کشتن «بنیامین نتانیاهو» راضی نخواهیم شد.

 

 

 

برخی هم کوشیده‌اند به دور از احساسات، در اظهارنظرهای خود دیدگاه‌هایی کارشناسانه ارائه دهند مانند «نعمت الله ایزدی» دیپلمات سابق که گفته ایران شرایط را از لحاظ حقوقی طوری تببین کند که در صورت پاسخ نظامی به اسرائیل، دنیا از آن حمایت کند.

 

«ماشاالله شمس الواعظین» روزنامه نگار سرشناس هم در مصاحبه با «عصر ایران» عنوان داشته ارزیابی من این است که ایران از عنصر غافل‌گیری استفاده خواهد کرد. این بار دیگر به کشورهای عربی منطقه اعلام نمی‌شود که امروز یا امشب به اسرائیل حمله می‌کنیم ولی چون عملیات ترکیبی است، معلوم نیست که آیا مثلا یمن آتش اولیه را شروع می‌کند تا پدافندهای ضد موشکی آمریکا در شرق مدیترانه فعال شوند، سپس حزب‌الله به عنوان یک نیروی تازه‌نفس که در نزدیکی اسرائیل هم قرار دارد وارد عمل خواهد شد و ایران گام سوم را برخواهد داشت یا نه.

 

مرتبط:

خودنمایی تروریستی اسرائیل در تهران: چرا؟

ماکت جنگ جهانی؛ اولین برخورد مستقیم با اسرائیل بعد از انقلاب

 

از سوی دیگر بخشی از توجه رسانه‌ها معطوف به تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش دامنه و اثرگذاری انتقام ایران است چنان که «انتخاب» در گزارشی آورده است: تماس‌های دیپلماتیک جهت تلطیف پاسخ تهران یا تبدیل آن به پاسخی سمبلیک شدت گرفته است که البته از سوی ایران رد شده است. در روزهای اخیر عمانی‌ها، مصری‌ها، سعودی‌ها و قطری‌ها، اردنی‌ها و ترکیه‌ای‌ها در این باره با وزارت خارجه ایران تماس گرفته‌اند.

 

«صدای آمریکا» نیز در گزارشی درباره سفر اخیر وزیر امور خارجه اردن به تهران نوشته است: ایمن صفدی روز یکشنبه ۱۴ مرداد در سفری کم‌سابقه به ایران، خواستار پایان یافتن روند تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه شد و گفت این منطقه باید بتواند در «صلح، امنیت و ثبات» زندگی کند. سفر صفدی به دنبال ادامه تماس‌های دیپلماتیک آمریکا و شرکای آن، از جمله فرانسه، بریتانیا، ایتالیا و مصر برای جلوگیری از تشدید تنش‌های منطقه‌ای پس از کشته شدن اسماعیل هنیه رهبر سیسی حماس در تهران صورت می‌گیرد. در همین حال روزنامه آمریکایی وال‌ استریت جورنال روز یکشنبه در گزارشی به نقل از «منابع مطلع» نوشت که حکومت جمهوری اسلامی در ایران نگران بروز جنگ در منطقه نیست.

 

در رسانه‌های اسرائیلی‌ها هم اینک مهم‌ترین موضوع گمانه‌زنی و پیش‌بینی حرکت بعدی ایران است از جمله «معاریو» از قول مقامات امنیتی اسرائیل اعلام داشته چشم ما به زمین دوخته شده است، نه به آسمان. ما خود را برای تلاش‌ها جهت نفوذ و سناریوهای غیرمنتظره آماده می‌کنیم.

 

سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل هم به نقل از منابع امنیتی خبر داده که پاسخ به ترور شهیدان اسماعیل هنیه و «فؤاد شکر» به صورت یک ضربه نخواهد بود و به صورت شلیک موشک و پهپاد از شمال و شرق اسرائیل خواهد بود. این مقام اسرائیلی یش‌بینی کرده که این حمله، چند روز به طول خواهد انجامید.

 

یک مقام صهیونیستی دیگر هم به شبکه «ان بی سی» آمریکا گفته نگران شلیک موجی از موشک و پهپادها طی چند روز هستیم. آن‌ها می‌خواهند ما را خسته کنند.

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات