تاریخ انتشار : سه شنبه 17 مهر 1403 - 18:28
کد خبر : 21404

استخدام هوش مصنوعی برای دستگیری قاتل

استخدام هوش مصنوعی برای دستگیری قاتل
شرکتی آمریکایی مدعی ‌است می‌تواند با استفاده از الگوریتم‌های هوش ‌مصنوعی و یادگیری ماشینی جزئیات چهره افراد را بر اساس یافته‌های دی‌ان‌ای شبیه‌سازی کند.

همزمان با توسعه همه‌جانبه و سریع فناوری هوش ‌مصنوعی و نیز گسترش کاربردهای این فناوری در حوزه‌های مختلف اخیراً کاربرد این فناوری در زمینه شناسایی و شبیه‌سازی چهره مجرمان بر اساس ویژگی‌های فنوتیک دی‌ان‌ای افراد مورد توجه پلیس فدرال ایالات ‌متحده قرار گرفته ‌است.

 

در همین ‌زمینه چندی پیش «هوم‌لند سکیوریتی» در گزارشی مدعی شد که این ایده اولین ‌بار در سال ۲۰۱۷ به ذهن کارآگاهان اداره‌ پلیس منطقه ایست‌بی که روی یک پرونده راکد کار می‌کردند، خطور کرده است؛ ایده‌ای که می‌توانست به آنها در کشف اسرار قتل «ماریاجین وایدهوفر» که جنازه وی را در سال ۱۹۹۰  در پارکی محلی در منطقه تیلدن در برکلی کالیفرنیا پیدا کرده ‌بودند، کمک کند.

 

بر اساس این گزارش تقریباً ۳۰ سال بعد از این جنایت پلیس فدرال اطلاعات ژنتیکی جمع‌آوری‌شده در صحنه جرم را برای شرکت «پارابون ‌نانولبز» ارسال داشت؛ شرکتی که مدعی ‌است می‌تواند با استفاده از الگوریتم‌های هوش ‌مصنوعی و یادگیری ماشینی جزئیات چهره افراد را بر اساس یافته‌های دی‌ان‌ای شبیه‌سازی کند.

 

مرتبط:

آخر و عاقبت ما با هوش مصنوعی؛ مثل زمانی که اینترنت آمد!

«دیتا روبات» مقابل تهاجم اخبار جعلی و هوش مصنوعی

۱۰ واقعیت تهدیدزا درباره هوش مصنوعی

۱۰ واقعیت تهدیدزا درباره هوش مصنوعی

سفری به دنیای هوش مصنوعی؛ سال‌هایی که همه بیکار می‌شویم

 

پس ‌از آن پارابون‌ نانولبز دی‌ان‌ای جزئیات چهره مظنون را از طریق مدل یادگیری ماشین اختصاصی خود شبیه‌سازی و موردی را به اداره ‌پلیس ارائه داشت که کارآگاهان پیش‌ از این هرگز ندیده‌ بودند: چهره یک مظنون بالقوه که تنها با استفاده از شواهد صحنه جرم ایجاد شده ‌بود. هر چند تصویری که پارابون ‌نانولبز تولید کرد یک عکس واقعی‌ نبود و تنها یک گزارش فنوتیپ فوری یعنی یک رندر سه‌بعدی محسوب می‌شد اما پلی میان واقعیت و داستان‌های علمی‌-تخیلی زده ‌بود.

 

گزارش شرکت مذکور آن زمان پیش‌بینی کرد که قاتل یک مرد با پوست روشن، چشم‌ها و موهای قهوه‌ای، بدون کک‌ومک و ابروهای پُرپشت بوده ‌است. در نهایت نیز یک گرافیست پزشکی قانونی که در این شرکت استخدام شده ‌بود به ‌وسیله فتوشاپ این چهره را تکمیل کرد. سرانجام نیز در یک تصمیم بحث‌برانگیز اف‌بی‌آی چهره پیش‌بینی‌شده را در تلاش برای دریافت راهنمایی از مردم به‌ صورت عمومی منتشر ساخت؛ اقدامی‌که فعالان و صاحبنظران حقوق مدنی‌ آن ‌را نقض حریم ‌خصوصی افراد و همچنین  نقض شرایط خدمات شرکت پارابون ‌نانولبز دانستند.

 

 

منتقدان مدعی‌ شدند تمایل ادارات پلیس برای استفاده از فناوری شبیه‌سازی چهره بر مبنای هوش ‌مصنوعی به ‌ویژه بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده دی‌ان‌ای افراد از جمله روش‌هایی‌است که بر مبنای آن  مجری قانون می‌تواند بدون‌ نظارت، فناوری‌های موجود را به روش‌های ناخواسته با هم ترکیب کرده و در نهایت با استفاده از الگوریتم‌های آزمایش‌نشده نسبت به شناسایی مظنونان بر اساس معیارهای ناشناخته اقدام‌ کند؛ اقدام نامطمئنی که بنا بر گزارش وبسایت «کیبل» احتمال استفاده از آن و یا فناوری‌های مشابه آن برای کنترل مرزها یا مسائل مرتبط با اقلیت‌های قومی و مهاجران و در نتیجه بروز خطرات ناشی‌از آن نیز وجود دارد.

 

در همین‌ زمینه «جنیفر لینچ» مشاور عمومی در بنیاد غیرانتفاعی آزادی‌های مدنی «الکترونیک‌ فرانتیر فاندیشین» در گفت‌وگویی با «وایرد» مدعی‌ شده‌ که انجام چنین اعمالی واقعاً ناهنجار است زیرا تشخیص ‌چهره با کمک ورودی‌های غیرقابل اعتماد مانند چهره‌ای که به‌صورت الگوریتمی ایجاد شده به احتمال زیاد به‌ جای اینکه سرنخی مفید را به مجریان قانون ارائه‌ دارد تنها یک مظنون را به اشتباه شناسایی می‌کند و باعث می‌شود تا افراد در معرض خطر مظنون‌ شدن به جرمی که مرتکب نشده‌اند، قرار گیرند.

 

بر اساس مقاله‌ای که در سال ۲۰۲۰ در مجله «نیچر» منتشر شد وزارت ‌دفاع آمریکا با کمک شرکت پارابون ‌نانولبز برای اولین ‌بار نسبت به توسعه روش جاه‌طلبانه بازسازی چهره افرادی که مواد منفجره دست‌ساز می‌ساختند بر مبنای اطلاعات فنوتیپ دی‌ان‌ای آنها و به‌کمک فناوری یادگیری ماشینی اقدام‌ کرد.

 

«الن‌ گریتاک» مدیر بیوانفورماتیک شرکت مذکور مدعی شده که نانولب در سال‌های اخیر توانسته از یادگیری‌ ماشینی برای ساخت مدل‌های پیش‌بینی برای هر قسمت از صورت استفاده کند؛ مدل‌هایی که بر روی داده‌های دی‌ان‌ای بیش از ۱۰۰۰ داوطلب پژوهشی اعمال شده و با اسکن‌های سه‌ بعدی از چهره‌شان جفت می‌شوند.

 

بنا بر اظهارات گریتاک هر صورت اسکن‌شده دارای ۲۱۰۰۰ فنوتیپ یا ویژگی‌های فیزیکی قابل‌مشاهده  است که مدل‌های آن‌ها برای اینکه بفهمند چگونه بخش‌هایی از نمونه دی‌ان‌ای بر ظاهر چهره تأثیر می‌گذارند، آن‌ها را خرد می‌کنند.

 

گریتاگ مدعی ‌است که مدل آنها در نهایت می‌تواند با اطمینان بالایی رنگ ‌مو، چشم و پوست افراد را به ‌همراه میزان کک‌و‌مک و شکل کلی صورت آنها پیش‌بینی‌ کند؛ هر چند که وبسایت وایرد معتقد است روش‌های پارابون هنوز مورد بازبینی همتایان  آنها قرار نگرفته‌اند و دانشمندان در مورد اینکه تا‌ چه حد امکان پیش‌بینی دقیق شکل صورت از این طریق وجود دارد، دچار تردید هستند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات