تاریخ انتشار : سه شنبه 24 مهر 1403 - 18:20
کد خبر : 21458

نگاهی به روند تغییر اوضاع اجاره‌نشین‌ها

سقف کاشانه یا دستگاه پرس مستاجر؟

سقف کاشانه یا دستگاه پرس مستاجر؟
اجاره‌نشین‌ها در دهه۸۰ تنها ۲۸درصد از هزینه‌های زندگی‌شان را صرف مسکن می‌کردند. از ابتدای دهه۹۰ این فاکتور، بزرگ و بزرگ‌تر شد.

هزینه مسکن در سبد هزینه خانوار در حال بلعیدن بیش از نیمی از کل هزینه زندگی ماهانه و سالانه مردم است.

 

اطلاعات رسمی از آخرین وضعیت «بزرگی هزینه تامین مسکن» در زندگی خانوارهای شهری ۳۱ استان کشور نشان می‌دهد سهم این فاکتور اصلی و غیرقابل حذف در سبد هزینه شهرنشین‌ها از ۳۸درصد سال۱۴۰۱ به ۴۲.۴درصد در سال۱۴۰۲ افزایش پیدا کرده است.

 

این سهم در استان‌ تهران بسیار بیشتر از سطح کشوری و ۵۶درصد است. اوضاع در استان‌های دارای کلان‌شهر نیز وضعیت خوبی ندارد و تقریبا شبیه تهران است.

 

بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» در این‌باره حاکی است، اجاره‌نشین‌ها در دهه۸۰ تنها ۲۸درصد از هزینه‌های زندگی‌شان را صرف مسکن می‌کردند. از ابتدای دهه۹۰ این فاکتور، بزرگ و بزرگ‌تر شد.

 

سطح متعارف «هزینه مسکن» در سبد خانوار براساس توصیه جهانی، حداکثر ۳۰درصد باید باشد. در غیر این‌صورت، کیفیت زندگی به طور جدی آسیب می‌بیند و رفاه کاهش پیدا می‌کند.

 

مرتبط:

مساله ۲۰میلیون بدمسکن‌ که یک سومشان سکونت غیررسمی دارند

متهم ردیف اول بحران مسکن

صد سال انتظار زیر خط فقر مسکن

 

به گزارش ایران مامن، در این شرایط که تورم عمومی و تورم بخش مسکن نفس میلیون‌ها ایرانی را گرفته، امکان چندانی برای بهبود وضعیت مسکنی و تبدیل به احسن برای خانوارهای مالک وجود ندارد و این به طور کلی باعث افزایش میزان بدمسکنی خواهد شد.

 

فشار اصلی اما بر مستاجرهایی وارد می‌آید که نه از سر حساب و کتاب‌های مربوط به افزایش سرمایه و ارتقای دارایی خوش‌نشین گشته‌اند بلکه آن‌هایی که بخش عمده دارایی‌هایشان را برای تامین سرپناه از دست می‌دهند.

 

در این خصوص، رئیس اتحادیه مشاوران املاک به «ایسنا» گفته است امسال هر چند بازار اجاره نسبت به سال‌های گذشته آرام‌تر بود اما اجاره بها در تهران بین ۱۵ تا ۳۰ درصد افزایش داشت. در بعضی مناطق عدد ۵۰ درصد را هم داشتیم. در بخش خرید و فروش اما از شش سال قبل ارتباط اقشار پایین با بازار مسکن قطع شده است.

 

با توجه به این اوضاع، خانه‌دار شدن برای بسیاری از مستاجرها از دسترس خارج شده است. به گزارش «تسنیم» درحالی متوسط درآمد سالانه خانوارهای شهری به ۲۵۶ میلیون تومان رسیده که خانوارهای تهرانی می‌توانند با پس‌انداز بخشی از این درآمد (حدود ۲۰ درصد) پس از ۱۷۷ سال خانه‌دار شوند.

 

در این شرایط مردم برای تامین رشد سرسام‌‌‌آور هزینه‌‌‌ اجاره‌‌‌بها باید به سراغ حذف یا کاهش سایر هزینه‌‌‌های ضروری نظیر ارزان کردن سبد مواد غذایی، حذف یا کاهش سهم تفریح و سفر در سبد هزینه‌‌‌های خانوار و کاهش سهم پوشاک در سبد هزینه‌‌‌های خانوار بروند. چنین اقدام اجباری از سوی مردم در وهله ابتدایی کیفیت زندگی را نشانه گرفته و از سوی دیگر استمرار آن با تضعیف بخش تولید و خدمات به زیان اقتصاد کشور تمام خواهد شد.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات