تاریخ انتشار : شنبه 28 مهر 1403 - 21:17
کد خبر : 21472

جنگ خط قرمزها؛ خوش‌رقصی با ساز عربی از پکن تا بروکسل

جنگ خط قرمزها؛ خوش‌رقصی با ساز عربی از پکن تا بروکسل
اگر روزی امارات پرونده این جزایر را به شورای امنیت ارجاع دهد، این شورا می‌تواند آن را به دیوان بین المللی دادگستری ارجاع دهد؛ موضوعی که با وتوی چین و روسیه نیز به نظر نمی‌رسد مواجه باشد.

بعد از چینی‌ها و روس‌ها نوبت به اعضای اتحادیه اروپا رسید تا با ادعاهای شیوخ اماراتی درباره جزایر ایرانی همصدایی کنند.

 

در جریان اولین نشست مشترک اعضای شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا که هفته گذشته در بروکسل برگزار شد بیانیه‌ای منتشر شد که در آن آمده است: از ایران می‌خواهیم به اشغال جزایر سه‌گانه امارات متحده عربی، تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی که نقض حاکمیت امارات متحده عربی و اصول منشور سازمان ملل متحد است، پایان دهد.

 

پیش از این، همصدایی روس‌ها و چینی‌ها با اماراتی‌ها البته به غلظت اتحادیه اروپا نبود. در بیانیه مشترک اعراب با چین، پکن از موضع امارات درباره به رسمیت شناختن موضوع جزایر به عنوان یک مساله و اختلاف میان ایران و امارات حمایت کرده بود. حتی پس از احضار سفیر چین، سخنگوی وزارت خارجه این کشور بار دیگر ادعای خود را تکرار و اعلام کرد موضع پکن در این خصوص ثابت است.

 

روسیه نیز پیش از این در بیانیه مشترک با کشور‌های عربی نه تنها از مواضع ادعایی امارات حمایت کرده بود، بلکه راهکار‌های مورد حمایت امارات از جمله «ارجاع به دادگاه بین المللی» را مورد تصدیق قرار داده بود.

 

بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج ‎فارس از حیث ماهیت خطرناک‌تر از بیانیه‌های مشترک چین و روسیه است. البته بیانیه‌های چین و روسیه از این حیث خطرناکند که علاوه بر تشکیک در حاکمیت ایران بر این جزایر، از دیوان بین المللی دادگستری برای حل و فصل این دعوا نام برده‌اند.

 

مرتبط

حمله غیرمسئولانه به چین!

دلایل مواضع ضدایرانی روس‌ها؛ ترس از فردای بعد از جنگ اوکراین

 

اهمیت این موضوع از آن جهت است که اگر روزی امارات پرونده این جزایر را به شورای امنیت ارجاع دهد، این شورا می‌تواند آن را به دیوان بین المللی دادگستری ارجاع دهد؛ موضوعی که با وتوی چین و روسیه نیز به نظر نمی‌رسد مواجه باشد.

 

 

امارات در سال‌های اخیر با استفاده از شرایط تحریم ایران که مناسبات خارجی کشور ما را به شدت در تنگنا قرار داده و نیز اخیرا با سودجویی از بحران اوکراین و درگیری بین ایران و اسرائیل سطح حمایت از مواضع غیرقانونی خود را افزایش داده است ضمن اینکه تجارت با امارات که توانسته به کانون مبادلات مالی و تجاری منطقه تبدیل شود و عناوینی مانند بهشت ثروتمندان جهان، قطب جذب جدیدترین فناوری‌ها مانند هوش مصنوعی و … را یدک بکشد، بسیار پرسود است و همین باعث شده اقتصادهای جهانی برای جلب رضایت رهبران این کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس از نظر سیاسی و دیپلماتیک نیز سنگ تمام بگذارند.

 

نکته مهم اینکه ایران خود را در مناسبات با چین و روسیه طی سال‌های اخیر شریکی بی‌آلترناتیو نشان داده و چنگ زدن بر چهره تمامیت سرزمینی ایران به شکل همراهی با اماراتی‌ها برای رهبران مسکو و پکن هزینه‌ای نداشته است.

 

جدای از این‌ها باید به این واقعیت اشاره کرد که ایران به جز محکوم کردن مواضع اروپایی‌ها ابزاری کارآمد و ایجابی در دسترس ندارد. در سوی مقابل و از دید بسیاری از ناظران مسائل بین‌المللی، انگیزه اصلی اروپا برای صدور این بیانیه مداخله‌آمیز علیه کشور ما، نوعی انتقام و تحت‌فشار قرار دادن ایران به خاطر حمایت از روسیه در جنگ اوکراین است. با وجود تکذیب ایران، اتحادیه اروپا ایران را متهم به ارسال موشک بالستیک به روسیه کرده که روسیه هم کمک ایران را رد نکرده است. به همین دلیل علاوه بر تحریم خطوط هوایی ایران، اینچنین بیانیه بی سابقه‌ای علیه ایران صادر کرده است.

 

 

این بیانیه هشداری صریح و حاوی این پیام  است که اروپا با تغییر رویکرد در قبال ایران تصمیم گرفته است، سطح تقابل با ایران را علامه بر سطوح هنجاری و مواردی مانند تحریم‌ها بالاتر برده و حاضر شده در هرگونه تقابل احتمالی منطقه‌ای، علیه ایران وارد عمل شود. در واقع اروپا معتقد است ایران در جنگ اوکراین با کمک به مسکو ملاحظات امنیتی آنها را نادیده گرفته است و آنها هم خط قرمز امنیت ملی ایران را رد کرده‌اند.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات