تاریخ انتشار : دوشنبه 23 اسفند 1400 - 23:37
کد خبر : 13116

تفاوت بزرگ مساله تایوان با اوکراین

تفاوت بزرگ مساله تایوان با اوکراین

هر چند حمله روسیه به اوکراین، تحولات شرق اروپا را در مرکز توجه رسانه‌ها و تحلیلگران قرار داده اما اهمیت مسائل مربوط به تایوان به دلیل جایگاه آن در تقابل پکن و آمریکا باعث شده بسیاری نیم‌نگاهی به شرق آسیا هم داشته باشند؛ منطقه‌ای که معادلات آن روز به روز پیچیده‌تر می‌شود.   به گزارش

هر چند حمله روسیه به اوکراین، تحولات شرق اروپا را در مرکز توجه رسانه‌ها و تحلیلگران قرار داده اما اهمیت مسائل مربوط به تایوان به دلیل جایگاه آن در تقابل پکن و آمریکا باعث شده بسیاری نیم‌نگاهی به شرق آسیا هم داشته باشند؛ منطقه‌ای که معادلات آن روز به روز پیچیده‌تر می‌شود.

 

به گزارش ایران مامن، اخیراً آمریکا و بریتانیا با راه­اندازی مانور نظامی بزرگی در اقیانوس هند و آرام وارد یک منازعه جدید با چین شده­اند. ذیل بررسی­هایی که موسسه تحقیقاتی (SCSPI) چین ارائه داده ناو هواپیمابر اتمی کارل وینسون، ناو هواپیمابر رونالد ریگان و ناو ملکه الیزابت به همراه ناوهای جنگی ژاپن، کانادا، نیوزلند و هلند در سوم اکتبر تمرین نظامی دریایی بزرگی در نزدیکی فیلیپین انجام داده­اند.

 

 

به ادعای این موسسه تحقیقاتی در چهارم اکتبر ناوها و کشتی­های جنگی آمریکا و انگلستان از دریای جنوبی چین و مناطقی که پکن ادعای مالکیت بر آن‌ها را دارد عبور کرده­اند. این مانور بعد از توافق مهم آمریکا و انگلستان با استرالیا در خصوص تجهیز کانبرا به زیردریایی‌های هسته­ای انجام شده است؛ توافقی که به جهت عدم دعوت از پاریس و ملغی شدن قرارداد فروش تجهیزات نظامی فرانسه، سیاستمداران این کشور را به‌شدت عصبانی کرد.

 

«وال استریت ژورنال» در هفتم اکتبر گزارشی را منتشر کرده که نشان می­دهد یک واحد عملیاتی ویژه آمریکا و همچنین گروهی از تفنگداران دریایی این کشور حداقل در یک سال گذشته به‌صورت مخفیانه مشغول آموزش نیروهای نظامی تایوان بوده­اند؛ کشوری که چین آن را بخشی از قلمرو سرزمینی خود می­داند. در همین تاریخ سازمان سیا از ایجاد یک مرکز ویژه برای مقابله با آنچه مهم‌ترین تهدید ژئوپلیتیکی آمریکا در قرن بیست و یکم یعنی چین خبر داده است.

 

همه این‌ها به‌خصوص بعد از خروج آمریکا از افغانستان صورت گرفته و از تحول در رویارویی واشنگتن-پکن حکایت دارد.

 

با این‌وجود عصبانیت فرانسه از آمریکا و انگلستان این کشور را به هدف وسوسه‌انگیزی برای چین تبدیل کرده است. ضمن اینکه آلمان مراودات اقتصادی زیادی با پکن دارد و سال­ها فشار نتوانسته به توقف همکاری آن‌ها منجر شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات