تاریخ انتشار : شنبه 15 مرداد 1401 - 23:51
کد خبر : 15121

سرنوشت رتبه‌های برتر رشته‌های مختلف؛ از مهاجرت تا اشتغال

سرنوشت رتبه‌های برتر رشته‌های مختلف؛ از مهاجرت تا اشتغال

با اعلام نتایج کنکور، علاوه بر موسسات کنکوری، شرکت های مهاجرتی دست به کار می شوند. موسسات کنکور اسامی افرادی را منتشر می کنند که می گویند از طریق شرکت در کلاس‌های آنها موفق به کسب رتبه برتر شدند و شرکت های مهاجرتی هم لیست بلند بالایی می دهند از آنهایی که رتبه برتر بودند

با اعلام نتایج کنکور، علاوه بر موسسات کنکوری، شرکت های مهاجرتی دست به کار می شوند. موسسات کنکور اسامی افرادی را منتشر می کنند که می گویند از طریق شرکت در کلاس‌های آنها موفق به کسب رتبه برتر شدند و شرکت های مهاجرتی هم لیست بلند بالایی می دهند از آنهایی که رتبه برتر بودند و حالا در خارج از ایران زندگی می کنند اما آمار‌های بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره مهاجرت نخبگان و خروج از کشورِ رتبه‌ها برتر کنکور سراسری، روایت دیگری بازگو می کند.

 

چند درصد رتبه برترهای کنکور مهاجرت می‌کنند

 

به گزارش ایران مامن، براساس اطلاعات سالنامه مهاجرتی ایران تحلیل آمار دریافتی از اداره کل گذرنامه در بازه زمانی سال ۱۳۸۰ تا مرداد ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که ۵۶.۶ درصد از «دارندگان مدال در المپیادهای دانش‌آموزی»، ۶۹.۱ درصد از «مشمولان بنیاد ملی نخبگان» و ۷۸.۳ درصد از افراد «حائز رتبه‌های یک تا هزار» آزمون سراسری در داخل کشور هستند.

 

در میان گروه‌های مورد بررسی، به ترتیب المپیادی‌ها با ۳۷.۲ درصد، مشمولان بنیاد با ۲۵.۵ درصد و رتبه‌های یک تا هزار آزمون سراسری با ۱۵.۴ درصد بیشترین درصد افراد مقیم خارج را به خود اختصاص داده‌اند. در این میان، ۴.۴ درصد از المپیادی‌ها، ۳.۷ درصد از مشمولان تحت پوشش بنیاد و ۲.۶ درصد از رتبه‌های برتر کنکور که پیشتر از کشور خارج شده بودند، به ایران بازگشته‌اند.

 

سهم رتبه برترها از بازار کار

 

طبق تحقیقات انجام شده از سوی موسسه آکو ، ادامه تحصیل در رتبه برتر های کنکور رشته ریاضی  سال ۹۵ به قبل حدود ۳۰ درصد بوده  اما در حقیقت وضعیت اشتغال بسیار عالی بوده و بسیاری به صورت یکباره به کار وارد بازار کار شده‌اند. این آمار حدود ۶۰ درصد بوده است. در مورد بقیه افراد باید بیان کرد که حدود ۱۰ درصد نیز به فکر ادامه تحصیل در خارج از ایران بوده‌اند و این کار را انجام داده‌اند.

 

 

در مورد رتبه های برتر کنکور از سال ۹۵ به بعد در مورد اشتغال به کار این حدود ۳۰ درصد بوده است و حدود ۴۰ درصد نیز اقدام به تحصیل در مقاطع سال بعد کرده‌اند. بدین صورت حدود ۳۰ درصد نیز اقدام به مهاجرت و ادامه تحصیل در خارج از کشور کرده‌اند و عموماً برگشتی در آنان وجود نداشته است.

 

کمترین میزان مهاجرت در بین گروه علوم تجربی است و میزان جذب به کار این افراد حدود ۱۰۰ درصد است. به طور کلی می‌توان گفت که آینده تقریباً تضمین شده‌ای در انتظار رتبه های برترکنکور تجربی است.

 

در بین رتبه های برتر رشته هنر، اکثر فارغ التحصیلان به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ گروهی که امکان شغلی آنان در ایران وجود داشته، در بدنه هنر این کشور در حال فعالیت هستند و برخی دیگر که از نظر هنر آموزش دیده در داخل کشور زیر ساخت کافی وجود نداشته است، نسبت به مهاجرت اقدام کرده‌اند. البته این مورد در بین داوطلبین برتر کنکور هنر بسیار کم بوده است.

 

رشته زبان یکی از رشته‌هایی است که به طور کلی می‌توان گفت رتبه‌های برتر در بهترین شرایط به سر می‌برند. این افراد عموماً مشغول به کار به عنوان مترجم یا رایزن بین‌المللی در شرکت‌های صنعتی مختلف شده‌اند. همچنین این رشته در بین بسیاری از افراد محبوب است و البته باید بیان کرد که میزان مهاجرت در این رشته بسیار کم‌تر است.

 

رتبه های برتر ۱۰ سال اخیر کنکور ایران همگی و با هر وضعیتی به طور کلی تلاش کرده‌اند تا قسمتی از بازار را در اختیار بگیرند. در بین رشته‌های مختلف بیشترین جذب به کار برای رشته تجربی بوده است و بیشترین ادامه تحصیل یا مهاجرت مرتبط با رشته های مهندسی است. البته در مورد رشته انسانی باید بیان کرد که به دو گروه ادامه تحصیل و بازار کار به صورت تقریباً نصف به نصف تقسیم می‌شوند.

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات