تاریخ انتشار : یکشنبه 6 شهریور 1401 - 19:40
کد خبر : 15503

شباهت‌های ایالات متحده با امپراتوری روم و مساله زنجیره تامین برای واشنگتن

شباهت‌های ایالات متحده با امپراتوری روم و مساله زنجیره تامین برای واشنگتن

برخی از محققان سیاست و روابط بین‌الملل که از رهیافتی تاریخی رویدادهای جهانی را واکاوی می‌کنند امپراتوری روم را با ساختار هژمونی ایالات متحده آمریکا مقایسه کرده‌اند. این قیاس از همان اوایل استقلال و شکل‌گیری ایالات متحده با توسل به نمادهای امپراتوری روم ریشه گرفت و تا تصویرساز دورانی از شکوه و عظمت در عرصه

برخی از محققان سیاست و روابط بین‌الملل که از رهیافتی تاریخی رویدادهای جهانی را واکاوی می‌کنند امپراتوری روم را با ساختار هژمونی ایالات متحده آمریکا مقایسه کرده‌اند. این قیاس از همان اوایل استقلال و شکل‌گیری ایالات متحده با توسل به نمادهای امپراتوری روم ریشه گرفت و تا تصویرساز دورانی از شکوه و عظمت در عرصه جهانی باشد.

 

نکته‌ای که این قیاس را جذاب‌تر می‌کند، شباهت‌های این دو در نحوه سقوط و اضمحلال است. این ادعا زمانی بهتر قابل درک است که به دلایل اصلی سقوط و فروپاشی امپراتوری روم بپردازیم. به طور کلی محققان تاریخی هشت عامل اصلی را به عنوان عوامل سقوط امپراتوری روم عنوان داشته‌اند؛

 

اول: مشکلات اقتصادی و تضاد طبقاتی در دوران اوج امپراتوری روم که هم‌اکنون در ایالات متحده به وضوح قابل مشاهده است.

 

دوم: به قدرت رسیدن امپراتوری بیزانس در شرق که در عصر حاضر وضعیت چین را تداعی می‌کند.

 

سوم: از بین رفتن بسیاری از ارزش‌های فرهنگی و دینی در امپراتوری که با وضعیت فرهنگی فعلی ایالات متحده قابل تطبیق است.

 

چهارم: درگیری‌های ممتد و افزایش هزینه‌های نظامی روم که ایالات متحده هم طی هفتاد سال گذشته در نقاط مختلف جهان درگیر جنگ‌هایی خسارت‌بار شده است.

 

پنجم: زوال سیاسی و بی‌ثباتی دولتی در روم که در عصر حاضر با اقدامات «دونالد ترامپ» و جریاناتی نظیر آنچه در حمله به کنگره اتفاق افتاد مشابهت‌هایی را می‌نمایاند.

 

 

ششم: مهاجرت اقوام مهاجر گوناگون به ساختار اجتماعی روم که هم‌اکنون در آمریکا و با حضور مکزیکی‌ها و دیگر ملل جهان قابل مشاهده است.

 

هفتم: حمله قبایل بربر که در عصر حاضر با حمله یازده سپتامبر قابلیت مقایسه دارد.

 

هشتم: تضعیف نیروی نظامی امپراتوری روم که با توجه پیروز نشدن ارتش آمریکا از زمان جنگ کره تاکنون به این معنا که واشنگتن از طریق اقدام نظامی به مقاصد سیاسی خود نرسیده و تنها هزینه‌های سنگینی را بر این کشور و کشور مورد تجاوز قرار گرفته تحمیل کرده، با شرایط امپراتوری قابلیت تطبیق و همسان‌سازی دارد.

 

این‌ها واقعیت‌هایی غیرقابل کتمان است. به همین دلیل ایالات متحده برای حل ضعف‌های ساختاری در حال انجام سیاست‌های اصلاحی و بازنگری در بسیاری از سیاست‌های کلان قبلی است. آن طور که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در گزارش‌های اخیر خود ادعا کرده‌اند یکی از این بازنگری‌ها در ارتباط با ضعف‌های موجود در زنجیره تامین و وابستگی دولت‌هایی چون ایالات متحده به قدرت‌های رقیب در نظام بین الملل است؛ موضوع بسیار مهمی که در دولت ترامپ و همزمان با شیوع ویروس کووید۱۹ و فقدان تجهیزات پزشکی و درمانی لازم به وضوح مشاهده شد.

 

به گزارش ایران مامن، امتداد این اوضاع در دولت «جو بایدن» و در رویارویی با سیاست‌های مقتدرانه اقتصادی و نظامی چین و محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی دولت چین بر زنجیره تامین، چه در تجهیزات الکترونیکی و چه در صنایع دیگر، ساختار کاپیتالیستی، تجارت جهانی و نظم جهانی را که ایالات متحده معمار و حافظ آن است به چالش کشیده است. همین موضوع باعث شده تا کنگره و دولت ایالات متحده هدف مهم اصلاح و عدم وابستگی در زنجیره تامین را دنبال کنند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات