تاریخ انتشار : سه شنبه 24 آبان 1401 - 23:01
کد خبر : 16327

مرثیه زودهنگام برای برجام

مرثیه زودهنگام برای برجام

در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به گفته وزیر امور خارجه آلمان قرار است در آن از تهران خواسته شود با این نهاد همکاری کند، رسانه‌ای آلمانی هم خبر داد مذاکرات به پایان رسیده و آمریکا مرگ برجام را اعلام کرده است؛ ادعایی که همزمان با خبر یکی از اقتصاددان‌های بانک

در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به گفته وزیر امور خارجه آلمان قرار است در آن از تهران خواسته شود با این نهاد همکاری کند، رسانه‌ای آلمانی هم خبر داد مذاکرات به پایان رسیده و آمریکا مرگ برجام را اعلام کرده است؛ ادعایی که همزمان با خبر یکی از اقتصاددان‌های بانک LBBW این کشور در مورد مذاکرات پشت پرده برلین با ونزوئلا، ایران و الجزایر جهت تهیه نفت و بنزین انتشار یافت.

 

 

واکنش خبرگزاری دولت به ادعای مرگ برجام تکذیب و جهت‌دار خواندن آن بود. با این حال، نمی‌توان از اظهارات «رابرت مالی» مذاکره کننده ارشد آمریکایی‌ها گذشت که به تازگی گفته تمرکزمان بر مذاکره‌ای که پیشرفتی ندارد نیست فعلا سیاست اعمال فشار و تحریم را دنبال می‌کنیم.

 

البته در ایران هم همچنان مخالفان برجام صدای بلندی دارند. از جمله «سعید جلیلی» که رسانه‌های اصلاح‌طلب سعی دارند او را چهره پشت‌پرده دولت «سیدابراهیم رئیسی» قلمداد کنند به تازگی گفته با توافق هسته‌ای مدعی بودند همه مشکلات حل می‌شود اما رشد اقتصادی که قرار بود هشت درصد شود منفی هشت درصد شد.

 

به گزارش ایران مامن، در شرایطی که رسانه‌ها امروز به طور ویژه به رایزنی‌های تلفنی «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توجه نشان دادند، برخی تلاش کردند مزایای توافق هسته‌ای را یادآوری کنند از جمله بازخوانی مزایای برجام از نگاه مرکز پژوهش‌‎های مجلس.

 

بورل در آخرین اظهاراتش تصریح کرده برجام از سایر مسائل جداست و به تلاش برای نزدیک کردن مواضع اعضای برجام ادامه می‌دهم

 

مرکز پژوهش‌های مجلس در آخرین گزارش خود درباره سه شاخص رشد اقتصادی، نرخ تورم و نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت اعلام کرده طی سال‌های ۹۷ تا ۹۹ این شاخص‌ها با رشد مواجه شده است.

 

مرکز پژوهش‌های مجلس با توجه به اقدام مجلس برای تدوین برنامه هفتم توسعه، در گزارشی وضعیت عمومی صنعت کشور در برنامه ششم توسعه را مورد بررسی قرار داده است.

 

بر اساس این گزارش در سال ۱۳۹۵ پس از نیل به توافق هسته‌ای در سال ۱۳۹۴، اقتصاد کشور به رشد اقتصادی قابل ملاحظه‌ای به میزان ۲ /۱۴ درصد دست یافت. از سویی با ثبات شرایط اقتصادی پس از توافق هسته‌ای و کاهش انتظارات تورمی، نرخ تورم تک رقمی شد و به ۹ درصد رسید. در حال حاضر بنا بر گزارشات، نرخ تورم قریب ۵۶ درصد است که ایران را جزء ۱۰ کشور دارای بیشترین نرخ تورم در جهان قرار داده است. بر اساس گزارشات منتشر شده فشار‌های تورمی تعداد فقرای کشور را به ۶۵ میلیون نفر رسانده است.

 

پس از برجام همچنین بخش صنعت به رشد خیره‌کننده ۱۰.۶ درصد رسید که از ابتدای انقلاب بی‌سابقه بود. در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ذکر شده است که دولت در سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ توانست در شاخص رقابت‌پذیری صنعتی جهان به رتبه‌ای بالاتر از اهداف تعیین شده در برنامه ششم توسعه دست یابد.

 

همچنین در برنامه توسعه مقرر شده بود که سهم محصولات با فناوری بالا از تولید ناخالص داخلی ۱/۵ درصد باشد که در عملکرد واقعی به ۴/۸ رسید. در سال‌های پس از آن نیز عملکرد واقعی از اهداف تعیین شده بالاتر بوده است. در صادرات محصولات‌های تک نیز دولت در سال ۹۹ موفق شد به عدد ۱۱ درصد برسد، در حالی که هدف‌گذاری تعیین شده ۳ درصد بود.

 

مرکز پژوهش‌ها در گزارش خود عنوان کرده است که بخش صنعت به عنوان یکی از زیربخش‌های مهم اقتصاد در ایجاد ارزش افزوده و اشتغال به دلیل شرایط بین‌المللی خاص کشور در سال ۱۳۹۷ و به تبع آن افزایش هزینه‌های تأمین مواد اولیه و واسطه با چالش‌های مختلف و کاهش ارزش افزوده مواجه شد. اما از سال ۱۳۹۸ با اجرای سیاست‌های حمایتی توسط دولت، مجددا ارزش افزوده این بخش از رشد مثبت برخوردار شد.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات