تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 آبان 1401 - 15:08
کد خبر : 16361

جام جهانی و دلیل هزینه ۲۲۰ میلیارد دلاری قطری‌ها

جام جهانی و دلیل هزینه ۲۲۰ میلیارد دلاری قطری‌ها

قطری‌ها پس از کسب پرحرف‌وحدیث میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ برای آن رقمی در حدود ۲۲۰ تا ۲۵۰میلیارد دلار هزینه کرده‌اند. این رقم در مقایسه با جام جهانی روسیه ۲۰برابر بیشتر است. بنابراین جام جهانی۲۰۲۲، لوکس‌ترین رویداد جام جهانی تاریخ محسوب می‌شود.   هزینه جام جهانی‌های قبلی برای روسیه ۱۱.۶، برزیل ۱۵، آفریقای جنوبی ۳.۶ و

قطری‌ها پس از کسب پرحرف‌وحدیث میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ برای آن رقمی در حدود ۲۲۰ تا ۲۵۰میلیارد دلار هزینه کرده‌اند. این رقم در مقایسه با جام جهانی روسیه ۲۰برابر بیشتر است. بنابراین جام جهانی۲۰۲۲، لوکس‌ترین رویداد جام جهانی تاریخ محسوب می‌شود.

 

هزینه جام جهانی‌های قبلی برای روسیه ۱۱.۶، برزیل ۱۵، آفریقای جنوبی ۳.۶ و آلمان ۴.۳ میلیارد دلار بوده است. در سال ۲۰۰۲ هم ژاپن و کره‌جنوبی روی هم ۷ میلیارد دلار برای میزبانی مشترک هزینه کردند.

 

در برابر این هزینه، دبیر کمیته سازماندهی و میراث جام جهانی ۲۰۲۲ گفته قطر از برگزاری این مسابقات در حدود ۹ میلیارد دلار درآمد خواهد داشت.

 

 

بسیاری می‌پرسند چرا قطری‌ها چنین هزینه سنگینی را متقبل شدند. باید گفت حاکمان آل ثانی در کنار ورزشگاه‌های مدرن، دستور ساخت حدود ۱۰۰هتل جدید، بنادر، فرودگاه‌ها و حمل‌ونقل مدرن را صادر کردند و حتی شهر جدید با ظرفیت ۲۵۰هزار نفر به‌وجود آمده است. درنتیجه می‌توان گفت، قطر با برگزاری جام جهانی چهره خود را مدرن کرده تا در رقابت با شهرهای در حال توسعه خلیج‌فارس، یک گام بلند بردارد.

 

«آدریان وولدریج» ستون‌نویس تجارت جهانی «بلومبرگ» می‌نویسد: خاندان آل ثانی از ثروت بی‌شمار حاصل از فروش گاز طبیعی مایع استفاده می‌کنند تا امنیت حکومت خود را تضمین و رفاه بلندمدت را در این کشور پایه‌ریزی کنند.

 

پرستیژی که قطری‌ها طی سال‌ها به دنبال ساخت آن بوده‌اند البته بی‌خدشه نبوده است. یک سال پیش «گاردین» از ۶ هزار ۵۰۰ کارگر خارجی کشته‌شده در قطر از سال ۲۰۱۰ سخن گفت و برگزارکنندگان جام جهانی فوتبال تعداد کارگران کشته شده را ۳۷ نفر اعلام کردند.

 

 

با این حال بلومبرگ نوشته انتظار می‌رود با شروع بازی‌ها، میلیاردها نفر در تب‌وتاب جام جهانی به سرعت نگرانی‌های خود را در مورد حقوق بشر فراموش کنند.

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات