تاریخ انتشار : یکشنبه 23 مهر 1402 - 15:27
کد خبر : 19407

قتل مهرجویی؛ آفتی دیگر به جان سینمای ایران

قتل مهرجویی؛ آفتی دیگر به جان سینمای ایران
از میان نسل طلایی فیلم‌سازان چند دهه اخیر در سال‌های اخیر کیارستمی، پوراحمد و مهرجویی را از دست داده‌ایم؛ همه را با مرگی غیرمعمول.

سینمای ایران شب‌های تیره‌ای را از سر می‌گذراند؛ کابوس‌های هولناکی که قرار و آرام را از جان اهالی فرهنگ و هنر این مرز و بوم ربوده است.‌

 

خبر قتل دلخراش «داریوش مهرجویی» کارگردان بزرگ سینما و همسرش «وحیده محمدی‌فر» نویسنده و فیلمنامه نویس در ویلای شخصی‌شان در مشکین دشت در شب بیست و دوم مهرماه جامعه را در شوک فرو برده است.

 

بعد از «کیومرث پوراحمد»، مهرجویی دومین کارگردانی است که در سال جاری به واسطه مرگی غیرطبیعی، جامعه هنری از وجود، اندوخته‌ها و تجربیاتشان محروم شد؛ خالق «گل یخ» به واسطه مرگی خودخواسته و آفریننده «درخت گلابی» با قتل.

 

 

مهرجویی از چهره‌های اصلی موج نوی سینمای ایران بود؛ همان موجی که با فیلم «گاو»، تحولی جدی را در سبک فیلم‌سازی کشور رقم زد. موج نو با آثار کارگردانانی چون «عباس کیارستمی» آغاز شد، رگه‌هایی از آن در سال‌های پس از انقلاب نیز حیات یافت و با گذر از کارگردانانی چون پوراحمد، به چهره‌هایی چون «اصغر فرهادی» رسید.

 

 

از میان نسل طلایی فیلم‌سازان چند دهه اخیر در سال‌های اخیر کیارستمی، پوراحمد و مهرجویی را از دست داده‌ایم؛ همه را با مرگی غیرمعمول.

 

این جدا از آفت‌هایی است بیماری و کهنسالی و … به جامعه هنری کشور زده و هر روز سینمای کشور را از وجود هنرمندان کاربلد تهی‌کرده است. هنوز چند روزی بیشتر از درگذشت زودهنگام «آتیلا پسیانی»  که در عرصه کارگردانی تئاتر حرفی برای گفتن داشت، نمی‌گذرد. کمی پیشتر از او «فردوس کاویانی» را از دست دادیم و پیشتر و پیشتر …

 

مهرجویی برای اکران «لامینور» به عنوان آخرین فیلم سینمایی‌اش، بسیار جنگید. این فیلم به رغم دریافت پروانه ساخت در سال ۹۸، در پیچ و خم دریافت مجوز اکران گیر کرد و تا سال ۱۴۰۱ نتوانست به پرده سینما راه یابد.

 

 

گذشته از آسیب‌هایی که به واسطه فقدان هنرمندان به‌نام، به عرصه فیلم‌سازی وارد می‌شود، بسیاری فشار بر جامعه هنری را دلیلی برای خمودگی و رکود عرصه سینما کشور معرفی می‌کنند؛ مساله‌ای که «امین حیایی» بازیگر هم شب گذشته در مقابل منزل مهرجویی مورد اشاره قرار داد و آنچه را بر سر هنرمندان می‌آید را ناشی از افسردگی روحی دانست.

 

به گزارش ایران مامن، در جریان ناآرامی‌های سال گذشته و اعلام موضع در خصوص مساله نارضایتی‌ها، بسیاری از هنرمندان از دایره خودی خارج و از ادامه کار در این حوزه منع شده‌اند. انتشار غیرقانونی فیلم‌های سینمایی در سال‌های اخیر هم چالش‌های زیادی را برای سرمایه‌گذاران و فعالان این حوزه ایجاد کرده است. همه این مسائل دست به دست هم داده و چون آفت به جان سینما افتاده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات