تاریخ انتشار : یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 13:35
کد خبر : 20514

«مست عشق» مست نمی‌کند!

«مست عشق» مست نمی‌کند!
فرصت بزرگی نصیب سازندگان مست‌عشق شده بود تا از طریق ابزارهای سینمایی، سراغ دو تن از چهره‌های مهم تاریخ و عرفان یعنی مولانا و شمس بروند

فیلم مست عشق در نخستین روز نمایش عمومی خود یعنی چهارشنبه هفته گذشته بیش از پنجاه هزار بلیت فروخت تا رکوردشکنی کند. مجموع فروش این فیلم برای روز نخست، ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.

 

به گزارش «ایرنا» چند دلیل برای این استقبال خیره‌کننده وجود دارد؛ حواشی فیلم طی ۵ سال اخیر، داستان برهه‌ای از زندگی مولانا و محبوبیت این شاعر نزد مردم ایران و البته حضور طیفی از مخاطبان سینما که منتظر تولید چنین آثاری بودند. مجموع این عوامل سبب شد تا مست عشق بتواند به چنین رکوردی دست پیدا کند.

 

درباره این حجم از استقبال دیدگاه‌های دیگری نیز مطرح شده است. به نوشته «عصر ایران» این واقعیت غیر قابل انکار است که کثیری از تماشاگران ایرانی به شوق تماشای بازیگران ترکیه‌ای به دیدن «مست عشق» می‌روند و این در حالی است که  «بنسو سورال» یکی از بازیگران ترکیه‌ای این فیلم گفته است حضور در این فیلم و «حسن فتحی» کارگردان او را متحول کرده و بعد از این در هر نقشی بازی نمی‌کند.

 

به نوشته این تارنما، اینکه برخی از تماشاگران ایرانی تنها به حضور بازیگران ترکیه‌ای در فیلم بیش از قصه آن توجه کنند عجیب است.  آن هم قصۀ دو تن از مفاخر و مشاهیر ایرانی (شمس تبریزی با بازی «شهاب حسینی» و مولانا با بازی «پارسا پیروزفر»)  که حیرت‌انگیزترین شخصیت‌ها در تاریخ و ادبیات کهن فارسی‌اند.

 

 

البته «فرهیختگان» پیش‌بینی کرده احتمالا در روزهای آینده نه‌تنها این روند ادامه نخواهد داشت بلکه سیر نزولی استقبال مخاطبان را خواهیم دید، چون مخاطبی که بی‌صبرانه منتظر مهم‌ترین پروژه سال‌های اخیر سینمای ایران بوده، در اولین مواجهه‌اش با مست‌عشق از این جهت غافلگیر می‌شود که آیا این همه آن‌ چیزی است که سال‌ها منتظرش بودند و قرار بوده تا سال‌ها به آن مباهات کنند؟مست‌عشق در ارائه تصویری واضح از مهم‌ترین کاراکترهایش، یعنی مولانا و شمس تبریزی، گرفتار بی‌مبالاتی‌های فاحشی است. یک ساعت از فیلم می‌گذرد و به سختی می‌توان سکانس‌های مشوش را کنار هم چید.

 

این روزنامه در نقد خود افزوده است: عمده آدم‌های این فیلم، تکه‌پاره‌های جداافتاده‌ هستند، نه کاراکترهایی قوام‌یافته متصل به قصه شمس و مولانا. این آدم‌ها می‌آیند و در لحظاتی همراه قصه می‌شوند و بی‌سرانجام رها می‌شوند. در چنین معرکه درهم و برهمی است که اگر از ازدحام خرده‌روایت‌های بی‌منطق کلافه نشوید، قطعا بر گم شدن اصل قصه تاسف خواهید خورد. شیوه تدوینی که برای فیلم انتخاب شده، حتی مخاطبان باخبر از قصه شمس و مولانا را هم گیج می‌کند، چه برسد به آنها که می‌خواهند برای اولین بار این قصه را ببینند.

 

شهاب حسینی در نقش شمس تبریزی، در همان سکانس برخورد اولش با مولانا نشان می‌دهد که با یک کاراکتر کج‌ومعوج شده از یک عارف طرف هستیم. این شمس تبریزی نه‌تنها نمایشی از شوریدگی یک عارف ندارد بلکه اختلاطی است از کاراکترهای اوباش و جادوگر.

 

فرصت بزرگی نصیب سازندگان مست‌عشق شده بود تا از طریق ابزارهای سینمایی، سراغ دو تن از چهره‌های مهم تاریخ و عرفان یعنی مولانا و شمس بروند. …اگر سازندگان فیلم فقط در همان مقوله مدنظرشان یعنی عشق، پرداخت دقیق و حساب‌شده داشتند، اثری باشکوه‌تر از این چیزی می‌ساختند که حالا می‌بینیم.

 

 

«مست عشق؛ فیلم یا یک کلیپ اینستاگرامی؟!» دیگر نقدی است که در این روزنامه به چاپ رسیده و درباره آن می‌خوانیم: مست عشق می‌توانست عنوان سریال بلند ملودرام تاریخی باشد که کارگردان با خیال راحت به پرورش خرده‌روایت‌های خویش بپردازد و نمایشگر جلوه‌های اروتیک بازیگران زیبا با چاشنی صحنه‌های اکشن در پیشبرد روایت‌هایش باشد و حذف یا جایگزینی مولانا و شمس با شخصیت‌های دیگری هم که وجود خارجی ندارند، خللی در روند روایتش ایجاد نمی‌کرد. چه‌بسا حسن فتحی متخصص همین‌ نوع سریال‌سازی است و می‌تواند با الهام از سریال‌های ترکی فصل جدیدی از کارنامه خود را رقم بزند.

 

«خراسان» در نقد خود درباره فیلم نوشته است: در مست عشق حضور مولانا در قامت یک شاعر و عارف را خیلی کم رنگ خواهید دید و بیشتر روایت عاشقانه و معمایی از سرگذشت شمس تبریزی و این‌که چه بر سرش آمده و مرده یا زنده بودنش، شما را درگیر خواهد کرد… در روزگارِ مصادره مفاخر و بزرگان ایرانی، تأکید بر ایرانی‌بودن مولانا و زاده‌شدن او در بلخ و نیز زبان استوار فیلم نامه و استفاده از زبان رسمی فارسی در مست عشق شایسته تحسین است.

 

«هفت صبح» به نقل از «آیدین سیار سریع» طنزنویس آورده است: ساختن فیلمی درباره مولانا کار سختیه. اگه روی سیر و سلوک و تحول درونی مولانا تمرکز بشه جذابیتی برای مخاطب سینما نداره. از طرفی اگه کشمکش بیرونی اضافه و پرداخت هالیوودی پررنگ شه، میشه همین که دوستان زحمت کشیدن. ترکیبی از گیم آو ترونز و کلید اسرار‌. پس اصلا چه کاریه کلا؟

 

این روزنامه به نقل از کاربر دیگر مجازی نوشته یه جوری از مست عشق بد می‌گید که آدم جرات نمیکنه بگه خوشش میاد. درسته شاهکار سینمایی نبود، وقتی اینقدر که داره له میشه هم نبود.

 

مست عشق برشی از زندگی مولانا و شمس تبریزی در سال‌های ۶۴۰ تا ۶۴۵ هجری قمری است که مواردی نظیر ارتباط مولانا و شمس تبریزی، عشق مولانا به شمس، تأثیر فراوان شمس بر زندگی و اشعار مولانا و عشق او به خدا را به تصویر می‌کشد. در واقع در این فیلم ۵ سالِ پر از اتفاق زندگی مولانا را مشاهده می‌کنید.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات