تاریخ انتشار : دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 14:52
کد خبر : 20626

حجاب زنان مهم‌تر است یا معاش مردم؟

حجاب زنان مهم‌تر است یا معاش مردم؟
از دید بسیاری، اولویت اصلی حاکمیت باید رسیدگی به امور اقتصادی و معیشت مردم باشد تا برخورد با بی حجابی

با نزدیک شدن به روزهای پایانی کار مجلس یازدهم به نظر می‌رسد این مجلس می‌خواهد قانون حجاب را از خود به یادگار بگذارد. درباره مساله حجاب اظهارنظرها نیز بیش از همیشه است.

 

«موسی غضنفرآبادی» رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره آخرین رفت و آمدهای لایحه حجاب بین مجلس و شورای نگهبان به «ایلنا» گفته است: عمده‌ کار اعم از شناسایی و معرفی بی‌حجاب‌ها براساس ساما‌نه است، یعنی شناسایی و اعمال جریمه از طریق دوربین انجام ‌می‌شود. ایرادی که شورای نگهبان وارد دانسته این است که ممکن است در برخی دستگاه‌ها یا محیط‌ها و فضاها این سامانه‌ای که در لایحه مصوب شده وجود نداشته باشد یا کار نکند، در چنین شرایطی وظیفه نیروی انتظامی چیست؟

 

 

به گفته وی، در لایحه حجاب برای کسانی که سازمان یافته بخواهند کار کنند یا سلبریتی‌ها یا برخی جرایم خاص مانند کسانی که پشت موتور سوار می‌کنند بلافاصله نیروی انتظامی باید نسبت به بازداشت اقدام کند.

 

مرتبط:

دو پرسش اساسی درباره برخورد با بی‌حجابی

اپیدمی جشن فارغ‌التحصیلی به جای کشف حجاب دانشگاهی

مساله حجاب؛ جعبه پاندورای ۱۴۰۳

نان مردم حجاب، آب مردم حجاب…

 

درباره جرائم نقدی هم «امیرحسین بانکی پور» از طراحان لایحه در تلویزیون اظهار داشته مبالغ جریمه در قانون عفاف و حجاب، با مشورت کارشناسان مختلف تعیین شده؛ جریمه مرحله اول ۳ میلیون تومان است که البته در وهله نخست ۱.۵ میلیون تومان معلق در نظر گرفته که اگر فردا یا چند روز بعد تکرار شد، هم یک و نیم میلیون و هم ۳ میلیون بعدی باید پرداخت شود.​

 

و اما در باب تئوری‌پردازی «حسن رحیم‌پور ازغدی» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی این روزها فعال‌تر از همیشه است. به گفته وی «در آمریکا یک آقا با میمون ازدواج کرده و یک خانم با یک خر؛ کسی هست بگوید هرچه برهنه تر، و چشمک بیشتر شود، خیانت جنسی کمتر می شود؟»

 

سردار «احمدرضا رادان» فرمانده فراجا و مسئول اصلی اجرای «طرح نور» هم گفته سندی از یک افسر اطلاعاتی به دست آوردیم که گوشه‌ای از راهبردهای دشمن در اندلسی کردن ایران را نشان می‌دهد. کشف حجاب زنان در خیابان‌ها اولین راهبرد سند مذکور و دومین راهبردشان کشیدن چادر از سر زنان عفیف بود.

 

 

به گزارش ایران مامن، این‌ها در حالی است که از دید بسیاری، اولویت اصلی حاکمیت باید رسیدگی به امور اقتصادی و معیشت مردم باشد. در این باره، «فرشاد مومنی» رئیس موسسه مطالعات دین و اقتصاد به تازگی گفته است: مرکز آمار در گزارشی، عنوان کرده است که ۸۹ درصد فقرای ایران را شاغلین سابق و لاحق تشکیل می دهند. یعنی در غیاب تولید فناورانه این مشاغل قادر نیستند یک زندگی شرافتمندانه را تامین کنند.

 

«معین الدین سعیدی» نماینده چابهار هم در مصاحبه با «عصر ایران» بیان داشته کشف حجاب یک حرام شرعی و سیاسی است و حجاب هم واجب شرعی است. البته در کنار این واجب، واجب های مهم دیگری هم داریم که اثر رسوخشان را در سیستم اجرایی نمی بینیم. آیا واقعا این بانکداری ما اسلامی است؟ آیا کودکان کار،  تورم لجام گسیخته و کاهش ارزش پول ملی و نحیف شدن سفره های مردم  مهمتر از  بگیر و ببندهای بحث حجاب نیست.

 

نمودهای اوضاع اقتصادی به شکل‌ها مختلف در رسانه‌ها بازتاب می‌یابد. «هم میهن» توئیت خبرنگار حوادث «جام جم» را بازتاب داده که «پلیس تهران اعضای باند سرقتی را دستگیر کردند که در جریان‌ دستبرد به خانه بیمار مبتلا به سرطان داروهای شیمی درمانی او را دزدیده و در ناصرخسرو فروختند . دزدان جهیزیه دختری را چند روز قبل از عروسی از خانه پدرش سرقت کردند.متهمان به موادغذایی داخل خانه ها هم رحم نمی کردند.»

 

همزمان، رئیس نظام پزشکی در تلویزیون آماری را اعلام کرده که می‌گوید نابسامانی اوضاع اقتصادی حتی گریبان نخبگان را نیز گرفته است: «دستیاران پزشکان ۲ برابر یک کارگر کار می کنند، حقوق کمک هزینه ای دریافت می کنند!»

 

 

با این حال طرفداران اجرای سفت و سخت مبارزه با بی‌حجابی می‌گویند، چاره‌جویی برای نابسامانی‌های اقتصادی دلیلی بر جابجایی اولویت‌ها نیست از جمله به گفته رحیم‌پور ازغدی مسائل مهم و مشکلات مهمی در کشور وجود دارد؛ اما این موضوع نباید به معنی نفی مسائل باشد، مشکلات اقتصادی در کشور وجود دارد؛ اما این بدین معنا نیست که سایر مسائل را باید کنار گذاشت. مسئله حجاب به اندازه مسائل اقتصادی مهم است که عدم توجه به آن باعث نابودی کانون خانواده خواهد شد.

 

همچنین به گفته سردار رادان ما اعتقاد به حل مسائل اقتصادی داریم، اما چه تعداد از این آدم‌های بدحجاب به خاطر مسائل اقتصادی کشف حجاب می‌کنند؟ آرایش و مو‌های آن‌ها به چه قیمت آرایش شده است؟ پس درد اقتصاد نیست.

 

«ایرنا» هم به نقل از یک عضو هیات علمی دانشگاه تهران آورده است: اگر منتظر باشیم ابتدا دشواری‌های اقتصادی حل شود و بعد به سایر مسائل مانند حجاب، آموزش، فرهنگ و … توجه کنیم، منطقی به نظر نمی‌آید. زیرا وظایف حکمرانی باید هر کدام در موقعیت خود انجام شود تا در مجموع موفق و مؤثر واقع شود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات