تاریخ انتشار : دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 16:09
کد خبر : 20635

عامل نامیمون کاهش طلاق

عامل نامیمون کاهش طلاق
آمار اخیر اعلانی طلاق باعث شد تا برخی اظهار امیدواری کنند تا طلاق در کشور به صفر برسد. از سوی دیگر برخی می‌گویند انتشار این آمار نوعی دستاوردسازی است.

رسانه‌ها در روزهای اخیر به نقل از سازمان ثبت احوال کشور نوشتند بر اساس آمار اولیه مرکز رصد جمعیت کشور، پس از سه دهه آمار طلاق در کشور کاهشی شده است.

 

بر اساس این آمار، در سال گذشته (۱۴۰۲)۲۰۱ هزار و ۴۶۸ رویداد طلاق در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن (۱۴۰۱) ۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد. همچنین حدود ۳۰ درصد از طلاق‌های رخ داده در سال ۱۴۰۲ دارای طول مدت زندگی مشترک کمتر از ۵ سال بودند که نسبت به سال‌های قبل از آن از روند کاهشی برخوردار است.

 

 

به گزارش ایران مامن، این آمار باعث شد تا برخی اظهار امیدواری کنند تا طلاق در کشور به صفر برسد. از سوی دیگر برخی می‌گویند انتشار این آمار نوعی دستاوردسازی است.

 

«هم میهن» در گزارشی در این باره نوشت: کاهش روند طلاق در دو سال اول دولت سیزدهم؟ این یک ادعای تازه است، آن هم از زبان مسئولان وزارت کشور. «محمد عباسی» سازمان امور اجتماعی وزارت کشور برای دومین‌بار در یک‌سال گذشته گفته است که از وقتی دولت سیزدهم به ریاست ابراهیم رئیسی بر سر کار آمده، موارد طلاق کمتر شده و حتی اعتیاد هم وضعیت بهتری پیدا کرده است.

 

مرتبط:

سربالایی ازدواج، سراشیبی طلاق و افزایش زنان پیشقدم جدایی

کجای ایران ازدواجی‌ترند؟

طلاق و مشاوره‌های بی‌خاصیت

اسراری درباره زنانی که طلاق می‌گیرند؛ ۱۰ موردی که حتما باید دانست

 

این روزنامه منتقد دولت افزوده است: روند افزایشی طلاق را نه‌فقط آنها که به دادگاه‌های خانواده رفت‌وآمد دارند، بلکه آمارهای سازمان ثبت احوال و مرکز آمار ایران هم تایید می‌کنند. هرچند هنوز این دو سازمان، آمار کامل طلاق و ازدواج در سال ۱۴۰۲ را اعلام نکرده‌اند اما بررسی سازمان ثبت احوال کشور درباره آمار ازدواج و طلاق در چهارماه نخست سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که در این مدت تعداد ۱۹۹ هزار و ۷۲۴  ازدواج و در مقابل ۶۵ هزار و ۳۵۴ طلاق اتفاق افتاده است. این آمار نشان می‌دهد این مدت، از هر سه ازدواج یک‌مورد به طلاق منتهی شده است، به‌عبارت‌دیگر در مقابل هر ۱۰۰ ازدواج حدود ۳۲ مورد طلاق اتفاق افتاده است.

 

از سوی دیگر «فرهیختگان» به نقل از یک کارشناس جمعیت آورده است: در آمار اعلامی ثبتی سال ۱۴۰۲، نرخ طلاق نزدیک به ۶۰۰۰ هزار واحد کاهش را تجربه کرده اما در این‌باره باید به دو نکته باید توجه کرد؛ نخست اینکه این عدد قطعی نیست و یک‌سری طلاق‌ها چند ماه بعد ثبت می‌شود و سپس و به‌عنوان مسأله مهم‌تر باید به این پرسش پرداخت که این آمار کاهشی ناشی از چه عواملی است؟

 

 

به گفته «رسول قبادی» طی ۱۰ سال گذشته فراگیری ازدواج به‌شدت در کشور کاهش پیدا کرده و اکثریت طلاق‌ها نیز در سال‌های آغازین زندگی مشترک بوده، پس قاعدتاً باید نرخ طلاق هم کاهش پیدا کند اما مهم‌ترین نکته جایی است که حتی این آمار کاهشی هم، پایین‌تر از سطح انتظار کارشناسان بوده است. هر چند می‌توان امیدوار بود که سیر نزولی نرخ کاهش طلاق ادامه‌دار باشد اما این آمار در حال حاضر ارتباط چندانی به سیاست‌گذاری ما ندارد و مربوط به نرخ ازدواج است.

 

 

«علیرضا شریفی یزدی» روانشناس‌ اجتماعی هم در این باره به «فراز» گفته است: وقتی که ازدواج در یک جامعه کاهش می یابد باید منتظر بود که میزان طلاق نیز کمتر شود. بنابراین این به معنای بهتر شدن شرایط زندگی مردم به لحاظ کیفیت ارتباط بین زوجین نیست.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات