تاریخ انتشار : سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 18:03
کد خبر : 20643

گرد و خاک روحانی؛ برای دفاع از جمهوریت یا ماندگاری در عرصه سیاست؟

گرد و خاک روحانی؛ برای دفاع از جمهوریت یا ماندگاری در عرصه سیاست؟
روحانی در نامه سرگشاده خود چهار عنوان «ادعای اهانت به قوه قضائیه و شورای نگهبان، ادعای عدم بینش سیاسی، ادعای عدم التزام به قانون اساسی و ادعای تعرض به اعتقادات اصیل دینی» را دلایل رد صلاحیتش از سوی شورای نگهبان اعلام داشته است.

انتشار بخشی از محتوای نامه‌نگاری‌های اخیر میان «حسن روحانی» رئیس جمهوری سابق با شورای نگهبان بر سر رد صلاحیت وی برای نامزدی انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، علاوه بر ماجرای دستگیری «صادق زیباکلام» استاد دانشگاه تهران، تبدیل به اصلی‌ترین کانون توجه مطبوعات امروز شد.

 

 

به گزارش ایران مامن، روزنامه‌های اعتدالی و اصلاحاتی اغلب به عنوان «دفاع از جمهوریت» از اقدام روحانی یادکردند و برخی هم از نحوه عملش در این زمینه انتقاد کرده و گفتند نقطه ضعف متن روحانی این است که اصل نامه شورای نگهبان را منتشر نکرده؛ همان کاری که لاریجانی انجام داد و منتشر کرد.

 

به نوشته روزنامه اعتدالی «آرمان امروز» پس از ارسال چهار نامه برای بیان موارد و سه نامه برای اعلام مستندات ردصلاحیت «حسن روحانی» در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، رییس دولت‌های یازدهم و دوازدهم در نامه‌ای خطاب به ملت ایران، گزارشی از دلایل طرح شده توسط شورای نگهبان ارائه داد و اعلام کرد: «این دفاعیه‌ی شخصی من نیست، بلکه دفاع از جمهوریت (و اسلامیت) نظام است؛ دفاعیه‌ای برای نهاد ریاست‌جمهوری که به‌ عنوان وکیل مستقیم همه ملت ایران نباید بیش از این تضعیف شود.»

 

روحانی در نامه سرگشاده خود چهار عنوان «ادعای اهانت به قوه قضائیه و شورای نگهبان، ادعای عدم بینش سیاسی، ادعای عدم التزام به قانون اساسی و ادعای تعرض به اعتقادات اصیل دینی» را دلایل رد صلاحیتش از سوی شورای نگهبان اعلام داشته است.

 

به نوشته روحانی، شورای نگهبان مدعی است مسئولیتی جز اعمال قانون و شرع ندارد و مصلحت نظام بر عهده‌ی او نیست از این رو در ردصلاحیت‌ها به مصلحت توجه نمی‌کند. آیا تأیید صلاحیت رئیس‌جمهور «مستقر» و ردصلاحیت رئیس‌جمهور «سابق» اعمال قانون و شرع است؟ آیا این دوگانگی ثابت نمی‌کند احرازصلاحیت‌ها در ادوار مختلف نه بر اساس انطباق بر قانون و شرع که بر مبنای تحلیل‌ها و نقشه‌های سیاسی است؟

 

در دفاع از موضع روحانی یادداشت‌هایی نیز در فضای رسانه‌ای انتشار یافته از جمله آیت الله «محسن غرویان» استاد حوزه علمیه در «آرمان ملی» نوشته است: افکار عمومی توقع دارد اینها حل شود چرا که این شکاف در روحانیت مضر است و این اختلافات در افکار عمومی به جمهوریت نظام ضربه می‌زند. بالاخره باید شورای نگهبان پاسخ‌های منطقی و قانونی دهد.

 

 

«علی مطهری» نایب رئیس مجلس دهم هم با اشاره به اینکه نامه روحانی در نقد دلایل ردصلاحیتش، یک سند تاریخی است  و همان انتقادات روحانی به قوه قضائیه را امروز از زبان اژه‌ای هم می‌شنویم اظهار داشته عجیب است که اکثر دلایلی که دبیر شورای نگهبان برای عدم احراز صلاحیت آقای روحانی برای مجلس خبرگان رهبری آورده است تناقض آمیز است، یعنی کارهایی را که جزء وظایف رئیس جمهور بوده است به عنوان تخلف و دلیل عدم احراز و در واقع رد صلاحیت او ذکر کرده است.

 

و اما رسانه‌های اصولگرای حامی دولت روحانی را هدف حملات خود قرار داده‌اند. به نوشته «کیهان» آقای روحانی به میزان آرای خود در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ استناد می‌کند، اما نمی‌گوید که طبق نظرسنجی‌های دولتی در چند سال پایانی دولت وی، مقبولیت او به زیر شش درصد رسیده بود و حتی برخی حامیان سیاسی‌اش هم به خاطر کارنامه فاجعه بار دولت «برجام و دیگر هیچ»، از او برائت می‌جستند.

 

مرتبط:

روحانی و دگردیسی برای بقای سیاسی

اوضاع امروز تقصیر روحانی است یا احمدی نژاد؟

از ابتکارات احمدی نژاد تا انفعالات روحانی

«ایران» ارگان مطبوعاتی دولت هم در گزارشی نوشت: انتقادات تند روحانی به روند بررسی صلاحیت‌ها و البته ساختار و نحوه عملکرد شورای نگهبان در حالی مطرح شده است که او به لطف تأیید توسط همین نهاد قانونی، توانست به مدت ۸ سال بر صندلی ریاست جمهوری تکیه بزند.

 

ایران افزوده است: روحانی باید به این سؤال پاسخ دهد که چرا زمانی که توسط شورای نگهبان تأیید می‌شد خبری از نفی ساز و کار نظارت استصوابی نبود و حالا که او پس از عیان شدن کارنامه و عملکردش، آن هم در انتخابات دیگری آرای فقهای این شورا را به دست نیاورده، به نفی قانون می‌پردازد؟

 

«جوان» نیز تحت عنوان «چرا فکر می‌کنید شبیه اپوزیسیون نیستید؟!» نوشته به‌نظر می‌رسد آقای روحانی یک احساس و حق و حقوق مادام‌العمری از آن رأی ناپلئونی دارد. البته این توهمات در اغلب رؤسا رخنه می‌کند. … حقیقتاً که آقای روحانی و دوستان‌شان در این نامه ملت و مخاطبان را ساده‌لوح فرض کرده‌اند که حتی ملبس به لباس روحانی‌بودن را هم برای خود نوعی عصمت می‌دانند.

 

این روزنامه در بخشی از نوشتار خود آورده است: به استدلال‌های این نامه قسم! اگر این نامه را به عریضه‌نویسان پشت دیوار دادگستری یا به یک فعال پریشان‌احوال توییتری می‌دادند، چیز بهتری  از آب درمی‌آورد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات