تاریخ انتشار : شنبه 10 شهریور 1403 - 14:02
کد خبر : 21251

روزهای داغ پلیس

روزهای داغ پلیس
نیروی انتظامی و عملکرد آن بیش از همیشه زیر ذره بین قرار گرفته و تغییر برخی روندهای انتظامی-امنیتی مطالبه‌ای است که باید دید در دوره جدید اجرایی کشور به کجا خواهد رسید

انتشار تصاویر دوربین‌های مداربسته از ورود سارقان مسلح به خانه‌های مردم تهران باعث شد تا در داغ‌ترین روزهای تابستان امسال، شگفتی از بی‌پروایی دزدهای جسور به نقطه جوش برسد.

 

بعد از مدتی و اواخر مردادماه همزمان با انتشار گزارش‌های دستگیری باند سارقان زورگیر، سردار «عباسعلی محمدیان» فرمانده انتظامی تهران از مردم به خاطر تاخیر در این اقدام عذرخواهی کرد.

 

با وجود این عذرخواهی، شبکه‌های اجتماعی شاهد وایرال شدن پی‌درپی تصاویر سارق جوانی بود که به موبایل‌قاپ خیابان استاد معین معروف شد و بعدها به خاطر کشیده شدن حوزه کارش به محله‌هایی مثل گیشا و امیرآباد «آرسن لوپن تهران» نام گرفت.

 

در حالی که جولان موبایل‌قاپ استاد معین دیگر به موضوع طنز و کنایه تبدیل شده بود، فرمانده انتظامی تهران هفتم شهریورماه از دستگیری وی خبر داد و به خبرنگاران گفت: این سارقین به‌طور مکرر مخفیگاه خود را تغییر می‌دادند و طی چهار بار جابه‌جایی، زمان دستگیری آن‌ها به تأخیر افتاد. شب گذشته، دادستان نیز در این خصوص اطلاع‌رسانی کرده و تأکید داشت که با همکاری دستگاه قضایی، این افراد به اشد مجازات محکوم خواهند شد.

 

 

در این روزها عملکرد نیروی انتظامی در دستگیری مجرمانی که به نوعی حیثیت پلیس را به بازی گرفته بودند انتقادهای زیادی را برانگیخت خصوصا این که با شروع کار دولت «مسعود پزشکیان» و اوج‌گیری مجدد مطالبه برچیدن طرح موسوم به «نور» در برخورد فیزیکی با بی‌حجاب‌ها این استدلال مطرح می‌شود که پتانسیل نیروی انتظامی وقتی به جای برخورد با مجرمان به مقابله با بی‌حجابان اختصاص می‌یابد باید شاهد جولان زورگیرها، کف‌زن‌ها، جیب‌برها و … باشیم.

 

حالا اما عملکرد نیروی انتظامی از جهتی دیگر مورد نقد و بررسی است. روز هفتم شهریورماه دادستان عمومی و انقلاب لاهیجان از بازداشت پنج نفر از کارکنان نیروی انتظامی در جریان پرونده فوت یک متهم تحت نظرگاه فرماندهی انتظامیِ (مکانی که متهمان نگهداری می‌شوند) این شهرستان خبر داد؛ متهمی به نام «محمد میرموسوی» که در اولین اطلاع‌رسانی‌های قوه قضائیه نامی از او برده نشد.

 

 

در ادامه، رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت اعلام کرد وزیر کشور را مامور داشته تا هیاتی را برای بررسی دقیق موضوع به این شهرستان اعزام کند و دادستان لاهیجان هم دستور رسیدگی به پرونده مرگ در بازداشتگاه را صادر کرد. در ادامه با دستور فرماندهی کل فراجا  رییس پاسگاه عزل  و ۵ مامور  نیروی انتظامی بازداشت شدند.

 

در اطلاعیه نیروی انتظامی درباره برخورد پرسنل پاسگاه کیاده لاهیجان با متهم که منجر به مرگ وی شده آمده است: کماکان پلیس خود را نسبت به شهروندان مسئول و ملزم به  پاسخگویی دانسته و هرگز رفتار غیرمتعارف و نامطلوب را تأیید نمی‌کند.

 

به گزارش ایران مامن و در پیوند با این رخداد که این روزها رسانه‌ها جزئیات مختلفی درباره آن بیان می‌دارند، نکته قابل تامل انتشار ویدئوهایی مرتبط با مساله خشونت پلیس است.

 

 

به گزارش «بی بی سی فارسی» ویدئویی که به دست این شبکه رسیده نشان می‌دهد سه مامور انتظامی سعی دارند فردی را با خشونت در صندوق عقب خودرو نیروی انتظامی جا دهند. مخاطبی که این ویدیو را برای بی‌بی‌سی فارسی فرستاده است گفته است که این اتفاق در «۵ شهریور در شهر ری» رخ داده است  بی بی سی ضمن انتشار این ویدئو نوشته تایید زمان و مکان آن امکان‌پذیر نیست.‌

 

ویدئوی پربازدید دیگر مربوط به اظهارات جانشین فرمانده نیروی انتظامی کشور مبنی بر برخورد شدید با اراذل و اوباش قمه‌به دست و مضروب ساختن آن‌ها در صحنه جرم بود که بازنشر آن نظرات و دیدگاه‌های مختلفی به دنبال داشت که برخی از آن انتقاد و گروهی از آن حمایت کردند.

 

 

در پی وقوع این حوادث، نیروی انتظامی و عملکرد آن بیش از همیشه زیر ذره بین قرار گرفته و تغییر برخی روندهای انتظامی-امنیتی مطالبه‌ای است که باید دید در دوره جدید اجرایی کشور به کجا خواهد رسید.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات