فرش ایرانی از کجا به کجا رسید؟

قدیمیترین فرش ایرانی، «فرش پازیریک» است. این فرش حدود ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و در درهای به همین نام در سیبری کشف شده است.
با وجود محل کشف، بسیاری از شواهد نشان میدهند که این فرش در ایران بافته شده و متعلق به دوران هخامنشیان است.
در طول قرنها، نقوش فرش ایرانی از نمادهای کهن و اسطورهای تا سبکهای معاصر، دگرگونیهای چشمگیری را تجربه کردهاند.
از اسطورهها تا نمادهای کیهانی در دوران باستان
در دوران باستان، نقوش فرشها اغلب از اسطورهها، باورهای آیینی و نمادهای کیهانی الهام میگرفتند. نقشهایی مانند درخت زندگی، شیر و خورشید، سیمرغ و اژدها، نه تنها جنبه تزئینی داشتند، بلکه حامل مفاهیم جادویی، محافظتی و معنوی بودند. این نمادها، بازتابدهنده جهانبینی و باورهای مردم در آن دوران بودند.
تلفیق هنرها بعد از ورود اسلام به ایران و سپس حمله مغول
در دورههای ایلخانی و تیموری، با تاثیرپذیری از هنر مشرقزمین و تلفیق آن با سنت ایرانی، نقوش فرشها پیچیدهتر و نمادینتر شدند. نشانههای اسطورهای چینی و ایرانی، در قالب نقوش هندسی، گل و بوته، اژدها، ابر و پرنده، وارد فرش ایرانی شدند و با الگوهای اسلامی و ساسانی درآمیختند. این دوران، سرآغاز شکوفایی هنر فرشبافی ایرانی بود.
عصر طلایی که با آغاز تاریخ معاصر
در دوره صفویه یعنی آغاز تاریخ معاصر ایران، فرش ایرانی به اوج شکوفایی خود رسید. نقوشی چون ترنج، لچک، شکارگاه، محرابی و گل شاهعباسی، با ترکیببندیهای متقارن و رنگهای غنی، به نماد هنر ایرانی بدل شدند. در این دوره، فرش نه فقط کالای مصرفی، بلکه بیانیهای هنری و فرهنگی بود که در دربارها، مساجد و صادرات جهانی جایگاه یافت.
تأثیر غرب و طبیعتگرایی: نقوش فرش در دوره قاجار
در دوران قاجار، نقوش فرش ایرانی با الهام از نقاشی گل و مرغ، شکارگاه، تصاویر درباری و طبیعتپردازی اروپایی، جلوهای تازه یافتند. فرشهایی با طرح شاهعباسی، درختی، گلدانی یا سردر مسجد، با رنگهای گیرا و ترکیببندی منظم، بازار بزرگی در داخل و خارج از کشور یافتند، بهویژه فرشهای کرمان، تبریز و کاشان که بهمثابه آثار هنری شناخته شدند.
با ورود به دوران معاصر، فرش ایرانی دستخوش چرخشهای سبکشناسانه و نیازهای بازار جهانی شد. از یک سو، نقوش کلاسیک همچنان حفظ شدند، اما از سوی دیگر، طراحان معاصر کوشیدند با سادهسازی خطوط، کاربرد رنگهای نو، و حتی بهرهگیری از الگوهای مدرن و مینیمالیستی، فرش ایرانی را به عرصههای نو بکشانند. امروزه، از فرشهایی با نقشهای گرافیکی و انتزاعی گرفته تا بازآفرینی نقوش باستانی به زبان معاصر، همگی نمایانگر پویایی هنر کهن در جهان جدید هستند.
برچسب ها :اسلیمی ، افشان ، ایران مامن ، پازیریک ، تاریخ ، تاریخ ایران ، ترنج ، دستباف ، دوره صفوی ، دوره قاجار ، فرش ، فرهنگ ، قالی ، مغول ، هنر
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 4 در انتظار بررسی : 4 انتشار یافته : 0