تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 تیر 1400 - 23:57
کد خبر : 8706

برجام؛ چانه‌زنی در هتل و مناقشه پشت تریبون

برجام؛ چانه‌زنی در هتل و مناقشه پشت تریبون

همزمان با ابراز خوشبینی مجدد روس‌ها درباره نهایی شدن توافق بر سر احیای برجام، فرانسوی‌ها می‌گویند فرصت رایزنی‌ها در حال اتمام است و درجازدن مذاکرات طرف‌های حاضر را به سمت تصمیمات دشوار سوق می‌دهد.   از سوی دیگر، برخی مقامات دولتی در تهران طی روزهای اخیر از لغو بخش مهمی از تحریم‌ها خبر داده‌اند. در

همزمان با ابراز خوشبینی مجدد روس‌ها درباره نهایی شدن توافق بر سر احیای برجام، فرانسوی‌ها می‌گویند فرصت رایزنی‌ها در حال اتمام است و درجازدن مذاکرات طرف‌های حاضر را به سمت تصمیمات دشوار سوق می‌دهد.

 

از سوی دیگر، برخی مقامات دولتی در تهران طی روزهای اخیر از لغو بخش مهمی از تحریم‌ها خبر داده‌اند. در این زمینه اظهارات محمود واعظی رئیس دفتر روحانی مبنی بر لغو  ۱۰۴۰ تحریم دوران ترامپ از بیمه، نفت و کشتیرانی تا تحریم‌های مربوط به اشخاص و نهادهای مرتبط با بیت رهبری بازتابی گسترده یافت.

 

این در حالی است که بسیاری از رسانه‌های خارجی به خصوص فارسی‌زبان‌ها  مدعی شده‌اند توافق بر سر تحریم‌های هسته‌ای در دسترس اما اختلافات بر سر تحریم‌های حقوق بشری و مرتبط با رهبری پابرجا است.

همچنین مقامات وزارت خارجه آمریکا به رسانه‌ها گفته‌اند اظهارات اخیر رئیس دفتر روحانی درباره رفع تحریم‌ها اغراق آمیز است. جروزالم پست هم به نقل یک مقام آمریکایی مدعی شده این کشور به دنبال تعویق موقت مذاکرات برای رایزنی با اسرائیل است. به همین خاطر، تاریخ مشخصی برای شروع دور هفتم مذاکرات در گراند هتل وین تعیین نشده است.

 

آنچه کار را مشکل‌تر می‌کند اینکه وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده تضمینی برای عدم خروج مجدد از برجام نمی‌دهد. نیویورک تایمز چند روز پیش مدعی شده بود تهران بر اخذ تعهد کتبی آمریکا در این زمینه اصرار دارد.

 

به گزارش ایران مامن، به موازات تلاش تهران و واشنگتن برای مدیریت فضای رسانه‌ای و جو روانی پیرامون مذاکرات، مناقشات در تهران هم وارد فازی تازه شده است.

 

پس از اظهارات روحانی مبنی بر اینکه اعطای اختیارات بیشتر به مذاکره‌کننده ارشد ایران می‌توانست گره کار را خیلی زودتر از این‌ها باز کند، مدیر مسئول روزنامه کیهان، چنین درخواستی را با انداختن دختران ایرانی به چنگ داعش مقایسه کرده است.

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات