تاریخ انتشار : یکشنبه 11 مهر 1400 - 19:04
کد خبر : 10992

ما و ادبیات آدم‌فضایی‌های «فجازی»

ما و ادبیات آدم‌فضایی‌های «فجازی»

زبان از پویاترین پدیده‌ها است. زبان به گستره فعل و انفعالات بشری قابل بسط و تعمیم است و بشر هر گاه حوزه‌ای ساخته با اصطلاحات خاص آن را تخصصی کرده است.   به عنوان مثال، تماشاگران فوتبال اگر معنی داربی، سیو، هت تریک و … را ندانند اصلا «این کاره» و «فوتبالی» به حساب نمی‌آیند.

زبان از پویاترین پدیده‌ها است. زبان به گستره فعل و انفعالات بشری قابل بسط و تعمیم است و بشر هر گاه حوزه‌ای ساخته با اصطلاحات خاص آن را تخصصی کرده است.

 

به عنوان مثال، تماشاگران فوتبال اگر معنی داربی، سیو، هت تریک و … را ندانند اصلا «این کاره» و «فوتبالی» به حساب نمی‌آیند.

 

و اما این پویایی در همه ابعاد الزاما چیز خوبی به نظر نمی‌رسد. پیشتر نگرانی زبان‌شناسان از تهدید گفتمان کوچه و بازار و اصطلاحات خلق‌الساعه آن بود اما حالا فضای مجازی به این نگرانی بشدت افزوده است.

 

استفاده از اصطلاحات نامفهوم و گاه فینیگلیش این روزها برای جلب توجه یا به اصطلاح «باحال» و «این‌کاره» جلوه یافتن کاربردی سرسام‌آوریافته است؛ البته بگذریم از اصطلاحاتی که گاه بر اثر اشتباه یا  تپق ماندگار می‌شوند مانند «فجازی» (فضای مجازی) که آفریدگار آن رئیس فعلی مجلس بود.

 

حالا زبان‌های طنز و گاه لوس و بچگانه نیز چاشنی کار شده است. گاهی این ادبیات ناجور و ناهموار تبدیل به ژانری می‌شود که هزاران نفر به جای صرف فعل «خوردن» در توئیتر به هم می‌گویند «می‌قولی؟»

 

 

اوضاع به شکلی شده اگر چند روز با این موج همراه نباشی اصلا متوجه نمی‌شوی که چه چیزی در جریان است؛ گویی آدم فضایی‌ها در فضای مجازی با یکدیگر در حال ارتباطند.

 

امیر حمزه نژاد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات